جایگاه اخلاق حرفه ای در نظام مهندسی کشور اخلاق حرفه ای در نظام مهندسی کشور

جایگاه اخلاق حرفه ای در نظام مهندسی کشور

شورای فرهنگ عمومی کشور در سال هشتاد و هشت روز پنجم اسفندماه، روز تجلیل دانشمند بزرگ ایرانی خواجه نصیرالدین طوسی را که از بزرگان “قرن هفتم” بوده و در علوم فلسفی ریاضی، فقه، اخلاق و نجوم …. سرآمد روزگار خویش بود را به نام روز مهندسی نام گذاری کرده است تا در واقع در راستای بزرگداشت از شخصیتی نمونه و الگو در مهندسی کهن ایران اسلامی بموضوعات مهندسی و جامعه مهندسین کشور پرداخته شود و به نقش والا و ارزشمند آن در تعالی و پیشرفت کشور توجه شایسته شود. اینک در آستانه پنجم اسفندماه هشتاد و چهار و روز مهندسی این مقاله تقدیم خوانندگان میگردد که امید است مورد بهره برداری قرار گیرد.

کد خبر: 961203018 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۳ اسفند ۹۶ - ۶:۱۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی،شورای فرهنگ عمومی کشور در سال هشتاد و هشت روز پنجم اسفندماه، روز تجلیل دانشمند بزرگ ایرانی خواجه نصیرالدین طوسی را که از بزرگان “قرن هفتم” بوده و در علوم فلسفی ریاضی، فقه، اخلاق و نجوم …. سرآمد روزگار خویش بود را به نام روز مهندسی نام گذاری کرده است تا در واقع در راستای بزرگداشت از شخصیتی نمونه و الگو در مهندسی کهن ایران اسلامی بموضوعات مهندسی و جامعه مهندسین کشور پرداخته شود و به نقش والا و ارزشمند آن در تعالی و پیشرفت کشور توجه شایسته شود. اینک در آستانه پنجم اسفندماه هشتاد و چهار و روز مهندسی این مقاله تقدیم خوانندگان میگردد که امید است مورد بهره برداری قرار گیرد.

جایگاه اخلاق حرفه ای در نظام مهندسی کشور

جایگاه اخلاق حرفه ای در نظام مهندسی کشور

جایگاه اخلاق حرفه ای در نظام  مهندسی کشور

طبق فرهنگ نامه های ایرانی و باتوجه به نمونه ها و شواهد بسیار مشخص شده است که در کشور ما بیش از ۱ هزار و ۲۰۰ سال پیش واژه های مهندسی در کاربردهای صحیح و خیلی نزدیک به مفهوم واقعی آن در معانی مانند طراح، خلاق، نوآور، اندیشمند، مدیر مدبر، چاره ساز، شمارگر، حسابدان، هندسه دان و هوشمند بکار رفته است و در یک تصادف زمانی مناسب با واژه های لاتین Engineer و Engineering بدرستی معادل شده است. معادل لاتین واژه “مهندسی Geometry” است که معنای لغوی آن “اندازه گیری زمین” میباشد و این “اندازه” همان است که بعدها تبدیل به “هندسه” شده است و اسم فاعل “مهندس” از آن مشتق شده است.
“دانش مهندسی کشور عزیزمان ایران” وارث دستاوردها و تلاشهای خالصانه گروه زیاد دلسوختگانی است که باید “نسل کنونی مهندسین با حفظ و غنی سازی این میراث”، دین خود را نسبت به آن بزرگان ادا کنند.
مهندسان ایرانی توانمندیهای بالایی دارند که با سیاست گذاریهای صحیح میتوان از آن برای سازندگی کشور استفاده کرد و اگر از این توان سازنده و آبادگر بهره وری مناسب شود و میتوان در کنار درآمدهای ارزی ناشی از منابع لایزال الهی و طبیعی که در واقع متعلق به نسلهای آینده است از این ظرفیت بالای کارشناسی مهندسان کشور و هم طراز آن درآمد ارزی قابل توجهی به دست آورد. لذا مسئولان، سیاست گذاران و برنامه ریزان باید متوجه این نکته باشند که”نیروی مهندسی کشور” گنجینه ای ارزشمند است که دراختیار آن قرار گرفته و باید همچون سایر منابع طبیعی از آن در جهت منابع ملی بهره برداری کرد.
با گسترش جوامع و تغییر شیوه های تولید، مسائل اجتماعی و روانی مربوط به آن ها هم وسعت پیدا کرده و شاخه های خاص از اخلاق به نام “اخلاق حرفه ای” مطرح گردیده است. در دنیای امروز مشاغل حرفه ای حتی اگر بصورت انفرادی انجام شود، در چارچوب سازمانهای حرفه ای و با ویژگیهای خاص از جمله مقررات اخلاقی که “اخلاق حرفه ای” نامیده میشود، قرار میگیرد.
در مهندسی بطور عام به علت ماهیت و شرایط حرفه ای، توجه به “اخلاق حرفه ای” نیازی اساسی است که در کشورهای پیشرفته به آن توجه شده و اخلاق حرفه ای جایگاهی ویژه یافته است به نحویکه حتی در بعضی از دانشگاه ها بعنوان یکی از دروس این رشته تمرین میشود. آیین نامه ها و سوگند های مختلفی در موضوع اخلاق حرفه ای گرداوری گردیده و ضمانت اجرایی لازم برای آن ها پیش بینی شده است. اخلاقی که بریک جامعه حرفه ای حاکم است، شخصیت آن حرفه را در مقابل جامعه انسانی که آن حرفه متعلق به آن است به تصویر میکشد و قضاوتی که جامعه انسانی در مقابل جامعه حرفه ای خواهد کرد برای آینده و پیشرفت آن حرفه خیلی تعیین کننده و حیاتی میباشد.

جایگاه اخلاق حرفه ای در نظام مهندسی کشور

مهندسین، اشخاص حرفه ای، صاحب اندیشه و قدرت تحلیل تعریف میشوند پس میتوان در میان آن ها فضای بحث و تبادل اندیشه را ایجاد کرد. در میان صاحبان اندیشه و تفکر، جامعه حرفه ای میتواند توسط مطبوعات تخصصی با نقدهای سازنده از یک طرف مشکلات اصلی و واقعی حرفه را به این نهادها منتقل کنند و از طرف دیگر با ارایه بحثهای کارشناسی، راههای صحیح و راهکارهای درست را پیش روی آن ها قرار دهند تا چنان چه قانون یا روشی پیش گرفته شد درجهت تحکیم پایه های اخلاق حرفه ای باشد و از ناهنجاریهای احتمالی فراروی آن بکاهد. در کشور ما سازمانهای نظام مهندسی مانند سازمان نظام مهندسی ساختمان، کشاورزی و منابع طبیعی، معدن … باتوجه به مسؤولیتهایی که براساس قانونی بعهده آن ها گذاشته شده است، میتوانند چراغ فروزان سازندگی و اخلاق حرفه ای را با روحیه جمعگرایی و بدون اتکا به شخص یا اشخاص خاصی همواره روشن نگاه دارند و با ثبت کارهایی که سبب مباهات و فخر حرفه مهندسی است نام کشور ایران را در کل دنیا مطرح کنند. طبق همین اساس و باتوجه به سرمایه گذاری اندک و هم ظرفیت اشتغالزایی قابل ملاحظه خدمات فنی – مهندسی ، منافع گسترش این خدمات مولد بیش از گذشته روشن خواهد شد و کشور ما خواهد توانست جایگاه ارزنده ای در بازار دویست و چهل میلیارد دلاری خدمات فنی و مهندسی در تجارت جهانی توسط مهندسان برخوردار از اخلاق حرفه ای را به خود اختصاص دهد. به یاد داشته باشیم خدمات فنی و مهندسی یکی از مهمترین و مقرون به صرفه ترین بخشهای اقتصادی است که میتواند بیش ترین ارزش افزوده را به کم ترین سرمایه گذاری نصیب اقتصاد ملی نماید.
پنجم اسفندماه ” روز مهندسی” را گرامی میداریم وایجاد فرصتی حتی محدود به یک روز در طول سال، برای تاکید بر مبانی و مباحث مهندسی و تحکیم ارزشهای آن و بویژه شناساندن اهمیت و ارزش راهبردی امور مهندسی در توسعه کشور به عموم مردم، خیلی مفید بوده و مهندسان ایرانی باید از آن بهره کافی و وافی را ببرند.
در پایان، ضمن تبریک “روز مهندسی” به تمامی همکاران محترم، پیشنهاد میشود گرامیداشت هفته و روز مهندسی در کل کشور برگزار و طی این هفته دستاوردها، تلاشها، مسایل و مشکلات فراوری این حرفه مورد واکاوی ژرفانگر قرار گیرد. تا این چراغ فروزان همواره روشنایی بخش آینده موفق و امیدوارکننده فرداهای پی آیند باشد.

منبع : تصویر روز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی نظارت برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳ اسفند ۹۶
900 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0