نرم‌افزار رویت (revit)، به‌عنوان یکی از قوی‌ترین نرم‌افزار‌های طراحی تاسیسات برقی

نرم‌افزار رویت (revit)، به‌عنوان یکی از قوی‌ترین نرم‌افزار‌های طراحی تاسیسات برقی

کد خبر: 021103002 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳ بهمن ۰۲ - ۲:۲۸ ب.ظ

در مقاله پیش‌رو که توسط تیم علمی آکادمی مهندس کریمی تهیه گردیده به توضیح در خصوص نرم‌افزار رویت (revit) پرداخته‌ایم، این نرم افزار به‌عنوان یکی از قوی‌ترین نرم‌افزار‌های طراحی تاسیسات برقی برای ورود به بازار کار نظام مهندسی برق شناخته می‌شود برای آشنایی با این نرم‌افزار فوق‌العاده با ما همراه باشید.

مفهوم BIM چیست ؟

 آیا کنجکاو هستید که BIM  به چه معناست ؟ مدل‌سازی اطلاعات ساخت[۱] یا به‌صورت مخفف بیم  (BIM)  دانشی است که در راستای مدل‌سازی و مدیریت اطلاعات ساختمان به‌کار گرفته می‌شود. در این فرایند مهندسان سازه، عمران، معمار، برق، مکانیک و سایر متخصصان ساخت و ساز پیش از اقدام به ساخت، می‌توانند ساختمان را در یک مدل سه‌بعدی طراحی نموده و با استفاده از اطلاعات موجود به بهره‌برداری و مدیریت آن بپردازند. با هرگونه تغییر در هر بخش،  BIM امکان به‌روزرسانی مدل را میسر می‌کند تا کل فرآیند، سازگار و هماهنگ باقی بماند و مهندسان و طراحان بتوانند در یک فضای مشترک با هم همکاری کنند.

 

اشتراک گذاری اطلاعات در BIM

از ابتدای کار تا زمان بهره‌برداری، مدل BIM در یک محیط داده مشترک [۲]  به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته می‌شود و امکان ایجاد تغییر در کلیه‌ی مراحل و حتی پس از اتمام کار و در مرحله بازسازی و تعمیرات هم وجود دارد.

 ابعاد  BIM

یکی از مفاهیم اصلی، در فناوری مدل‌سازی اطلاعات ساخت، ابعاد BIM هست؛ در حقیقت این ابعاد، وارد مدل اطلاعاتی می‌گردند و مرحله به مرحله با افزودن اطلاعات به مدل، امکان تولید مدل کامل‌تری را به ما می‌دهند.

مدل‌سازی سه‌بعدی(۳D) در BIM: بعد سوم، در مورد مدل‌سازی سه‌بعدی(ژئومتری) اجزای ساختمانی است.

زمان (۴D) در BIM: در بعد چهارم، اطلاعات مربوط به زمان‌بندی اجرای پروژه ساختمانی به مدل افزوده می‌گردد.

متره و برآورد هزینه (۵D)در BIM : بعد پنجم، در مورد مدل‌سازی متره و هزینه‌های پروژه ساختمانی است.

انرژی (۶D) : بعد ششم مربوط به مصرف انرژی ساختمان و بهینه‌سازی مصرف آن است.

تعمیر و نگه‌داری(۷D): در بعد هفتم، اطلاعات نگه‌داری و تعمیرات ساختمان، شامل جزئیات فنی، زمان تعمیرات و هزینه‌های آن به مدل افزوده می‌شود.

بعد زیست ‌محیط (۸D): بعد هشتم شامل بررسی تاثیرات ساختمان بر محیط زیست و نحوه کاهش اثرات آن است.

بعد مواد (۹D): بعد نهم شامل ارزیابی تاثیرات مواد ساختمانی بر محیط زیست و استفاده بهینه از مواد با توجه به بررسی اثرات آنها بر محیط زیست است.

هدف نهایی(۱۰D): بعد دهم که هدف نهاییBIM  است می‌کوشد تا در جهت افزایش بهره‌وری فرآیند ساخت و ساز، با آخرین فناوری و فرآیند دیجیتالی ادغام گردد.

دلیل فراگیری دانش   BIM

به جرات می‌توان گفت که استفاده از BIM در صنعت ساخت و ساز یکی از پرکاربردترین موارد استفاده از این دانش است که منجر به طراحی مدل ساختمان در زمان کوتاه[۳]، با کاهش هزینه[۴] و کاهش خطا [۵] است، هم‌چنین امکان بررسی مدل به‌صورت پیش ساخته و با کیفیت وجود دارد.

BIM   و دوران بعد از ساخت

بعد از اتمام یک پروژه ساختمانی و هنگام بازسازی و یا تعمیرات بخش‌هایی از تاسیسات، مانند لوله‌کشی، سیم‌کشی، تخلیه چاه و …

BIM  به ما کمک می‌کند تا بدون آزمون و خطا و با کم‌ترین خسارت به تاسیسات مورد نظر دسترسی پیدا کنیم.

معرفی نرم‌افزار Revit

این نرم‌افزار یکی از قدرتمندترین نرم‌افزارهای سه‌بعدی جهت مدل‌سازی ساختمان‌ها و اجزای آن‌است که قادر به ارزیابی مدل در تمام ابعاد BIM است.

اهمیت یادگیری Revit  

Revit  قادر به مدیریت تمام مراحل یک پروژه است و با استفاده از طراحی سه‌بعدی و قابلیت‌های پارامتریک، امکان مدل‌سازی کاربردی و دقیق پروژه را میسر می‌سازد. هم‌چنین این نرم‌افزار، امکان همکاری هم‌زمان مهندسین در دیسیپلین‌های مختلف را، فراهم می‌آورد که این امر منجر به بهره‌وری بالا، کاهش خطا و اجرای بهینه پروژه می‌شود.

با توجه به مطالب فوق، یادگیری Revit به افراد زیر توصیه می‌گردد:

یادگیری Revit  به چه کسانی توصیه می‌گردد؟

  • داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن و ﻓﺎرغ‌اﻟﺘﺤﺼﻴﻼن عمران، معماری، برق، مکانیک و تاسیسات
  • مهندسینی که به ارتقاء شغلی خود می‌اندیشند
  • افرادی که قصد مهاجرت از کشور را دارند ( این نرم‌افزار به‌طور فراگیر دراغلب کشورهای اروپایی و آمریکایی مورد استفاده قرار می‌گیرد)
  • طراحان و ناظران حوزه ساخت و ساز
  • مدیران و پیمان‌کاران پروژه‌

تفاوت Revit و AutoCAD

  • نرم‌افزار Revit مبتنی بر فناوری BIMاست که منتج به ارائه مدل سه‌بعدی با تمامی جزئیات می‌گردد. ولی نرم‌افزار AutoCAD مبتنی بر فناوری CAD (طراحی با کمک کامپیوتر) است که تنها جنبه‌های هندسی ساختمان به‌صورت دو بعدی و سه‌بعدی را نمایش می‌دهد.
  • در نرم‌افزار Revit، مهندسین دیسیپلین‌های مختلف، با یک منبع طراحی واحد، بر روی یک نقشه سورس کار می‌کنند و خروجی کار تنها یک فایل واحد است. ولی در نرم‌افزار AutoCAD مهندسین هر حوزه روی نقشه‌های همان حوزه طراحی می‌کنند، در نتیجه صدها نقشه برای یک پروژه ذخیره می‌گردد.
  • نرم‌افزار Revit قابلیت‌های بسیار پیشرفته‌ای را در زمینه تحلیل و تخمین، متره، زمان، مصرف انرژی و… داراست. ولی نرم‌افزار AutoCAD قابلیت های محدودتری در زمینه تحلیل و تخمین ساختمان دارد. به‌عنوان مثال، مقدار مصالح و هزینه ها را با درصد خطای بالا محاسبه می‌کند و قادر به برآورد مصرف انرژی، روشنایی، تهویه و … نیست.

·         فمیلی در رویت چیست ؟

  • ۳ دسته فمیلی در نرم افزار Revit وجود دارد:

·          System Family

  • این فمیلی‌ها به صورت پیش فرض در نرم افزار وجود دارند، ویژگی این نوع فمیلی از قبل تعریف شده استو اکثر آن‌ها بیش از یک نوع دارند.
  • فمیلی‌های مانند دیوار، کف، سقف و داکت، لوله و … از این دسته هستند.

·          Loadable Family 

  • این نوع از فمیلی‌ها را می‌توان شخص سازی کرد و هم‌چنین عناصری را به آنها افزود و هم‌‎چنین مدل‌های جدیدی از آن‌ها ایجاد کرد.
  • مانند درها، پنجره‌ها، مبلمان، آبگرمکن، وسایل لوله کشی، تی،ستون، فرم آرماتور، Hvac ، چراغ … .

·         In-Place Family 

  • این دسته از فمیلی‌ها خیلی شبیه به Loadable Family ها هستند و امکان مدلسازی ۲ و ۳ بعدی در این محیط موجود است.In-Place Family  اجزای سفارشی هستند که معمولاً طبق الزامات پروژه‌ها ایجاد می‌گردند. این نوع فمیلی در رویت مخصوص استفاده در پروژه هستند و نمی‌توان آن‌ها را به‌عنوان یک فایل‌ RFA خارجی ذخیره کرد.

·         متره و برآورد

  • متره و برآورد نرم افزار Revit یک ریز متره محسوب می‌گردد و اطلاعاتی از قبیل نوع، طول، عرض، ارتفاع، ضخامت، مساحت، حجم، متریال و خیلی از اطلاعات دیگر عناصر که با فرمول نویسی در قسمت متره رویت به‌دست می‌آید را می‌توان توسط نرم افزار Revit متره و برآورد کرد.
    لازم به توضیح است که دقت متره ارتباط مستقیم با مدل ایجاد شده در نرم افزار Revit دارد، به این معنی که هر چه در نرم افزار، مدل‌سازی دقیق‌تر ایجاد گردد، متره نرم‌افزار هم دقیق‌ترخواهد بود.

·         پرکاربردترین نسخه‌های  Revit

  • Revit Architecture: این نسخه که برای مهندسین عمران، معماری و نقشه‌کشی ارائه شده، امکان نقشه‌کشی، مدل‌سازی سه‌بعدی، کنترل پروژه و … را فراهم می‌کند.
  • Revit Structure: این نسخه برای مهندسین سازه ارائه گردیده و امکان برآورد مصالح و میزان مقاومت آن‌ها و …را داراست.
  • Revit MEP: نسخهMEP  [۶] برای مهندسین برق، مکانیک و تاسیسات جهت طراحی تاسیسات ساختمان، از جمله روشنایی‌ها، تابلوها، فایر آلارم‌ها، چیلرها، فن‌ها و …کاربرد دارد.

·         حداقل سختافزار مورد نیاز برای نصب Revit 2023

  • Windows 10 X64 (نسخه ۶۴ بیتی ویندوز ۱۰)
  • حداقل ۸ گیگا بایت RAM
  • ۳۰ گیگابایت فضای خالی هارد دیسک (HDD)
  • GPU 4 GB (کارت گرافیک با پشتیبانی ازDirectX 11 و Pixel Shader0)
  • (Intel® I-Series, Xeon®, or AMD® equivalent.2.5 GHz or Higher) CPU

 

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳ بهمن ۰۲
75 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0