کاربرد سازه های پیش ساخته ال اس اف (lsf) در ساختمان سازی

کاربرد سازه های پیش ساخته ال اس اف (lsf) در ساختمان سازی

سازه های پیش ساخته ال اس اف (lsf) به سازه هایی گفته می شود که در کارگاه ساخته می شوند، به مکان مورد نظر برده شده و نصب می گردند.

کد خبر: 001203003 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳ اسفند ۰۰ - ۵:۲۱ ب.ظ

سازه های پیش ساخته ال اس اف (lsf)

اصطلاح سازه های پیش ساخته ال اس اف (lsf) به سازه هایی اطلاق می شود که ابتدا در کارگاه ساخته می شوند. سپس این سازه ها به مکان مورد نظر برده شده و در آن جا نصب می گردند. معمولا سازه های پیش ساخته ال اس اف (lsf) جهت مقاومت و پایدار کردن ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. جنس این سازه ها از فولاد  بوده و از نظر سیستمی بسیار پیشرفته می باشند. در حقیقت در ساخت انواع هتل، آپارتمان، خانه های ویلایی، مدارس و دانشگاه، رستوران ها و بسیاری از اماکن از ال اس اف استفاده می شود. امروزه این سازه ها در سراسر جهان بسیار محبوب بوده و در ردیف مناسب ترین سازه های ساختمان قرار دارند.

در حقیقت سازه های پیش ساخته ال اس اف (lsf) از ورق های بسیار نازک فولادی ساخته شده اند. این ورق ها دارای پوشش های گالوانیزه می باشند که به وسیله دستگاه های مخصوص و به شکل رولی نورد می شوند. پس از نورد شدن و در مرحله پایانی به صورت پروفیل سبک در اندازه ها و ابعاد گوناگون به تولید می رسند. اجرای سازه های پیش ساخته ال اس اف (lsf) توسط اتصالات پیچیده و به صورت خشک اتفاق می افتد. این سازه ها اسکلت ساختمان را پوشش می دهند. معمولا برای قسمت های دیگر ساختمان، پروفیل سرد نورد شده مورد استفاده قرار می گیرد. این پروفیل ها به وسیله سنگ و سرامیک پوشش داده می شوند. در واقع این ساختمان ها در مقایسه با دیگر ساختمان ها هیچ تفاوتی در ظاهر ندارند.

سازه های پیش ساخته ال اس اف (lsf)

 

انواع سازه های پیش ساخته ال اس اف (lsf)

به صورت کلی سازه های پیش ساخته به انواع مختلفی تقسیم می شوند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم نمود:

  1. سازه های پیش ساخته چوبی: این سازه ها از کاربردی ترین و قدیمی ترین سازه های پیش ساخته هستند. در بسیاری از کشورهای جهان، چوب یکی از مصالح اصلی در ساختمان به شمار می رود. لازم به ذکر است که در طراحی های مدرن امروزی سازه های پیش ساخته چوبی در ساخت انواع ویلا و ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. این سازه ها ظاهری زیبا به ساختمان می بخشند. نباید این نکته را فراموش کرد که سازه های پیش ساخته چوبی در مقابل آتش سوزی بسیار آسیب پذیر می باشند.
  2. سازه های پیش ساخته بتنی: از دیگر انواع سازه های پیش ساخته، می توان به سازه های پیش ساخته بتنی اشاره نمود. در ساخت این سازه ها از فولاد و بتن استفاده شده است. به طور معمول برای ساخت برج ها، سدها، تونل ها و حتی ساختمان های چند طبقه از این سازه استفاده می شود. اگرچه بسیاری از شرکت های معتبر در سراسر جهان به تولید باکیفیت ترین سازه های پیش ساخته بتنی دست زده اند، اما این سازه ها در مقایسه با دیگر سازه ها وزن بسیار بالایی داشته و در دراز مدت دچار ترک خواهند شد.
  3. سازه های پیش ساخته ال اس اف (lsf): سازه های پیش ساخته ال اس اف (lsf) دارای ویژگی های منحصر به فرد بوده و مورد استفاده سرمایه گذاران بزرگ و کارفرمایان قرار گرفته اند. این سازه ها وزن بسیار کمتری نسبت به سازه های بتنی دارند. سرعت اجرا و ساخت ساختمان با استفاده از این سازه ها بسیار بالا می باشد. هم چنین این سازه ها در مقابل زلزله مقاوم بوده و به راحتی قابل حمل و نقل می باشند.

 

اجزای سازه های پیش ساخته ال اس اف (lsf)

به صورت کلی، سازه های پیش ساخته ال اس اف (lsf) از چند بخش اصلی تشکیل شده اند که به قرار ذیل می باشد:

  1. ورق های فولادی سرد نورد شده که برای تأمین سازه به کار می روند.
  2. لایه های عایق صوتی و حرارتی
  3. صفحات گچی که به عنوان پوشش درونی مورد استفاده قرار می گیرند.

اجزای سازه های پیش ساخته ال اس اف (lsf)

اجزای تشکیل دهنده سازه های پیش ساخته ال اس اف

مراحل اجرای سازه های پیش ساخته

مراحل اجرای ال اس اف را می توان به شرح ذیل خلاصه نمود:

  1. طراحی: این مرحله با استفاده از نرم افزارهای مخصوص انجام می شود. طراحی سازه طبق استانداردها و با تمامی نیروها محاسبه می شود.
  2. پی و فونداسیون: هنگام نصب دیوارها، باید فونداسیونی به عمق ۵۰ سانتی متر اجرا شود. سپس انکر بولت ها درون فونداسیون قرار می گیرند تا بدین وسیله دیوارها ثابت گردند.
  3. نصب دیوارها: پس از این که دیوارها به وسیله انکر بولت ها و داخل فونداسیون تثبیت شدند، مسئولیت دیوارها تحمل بارهای جانبی می باشد. این دیواره ها به وسیله مهارکننده های موقت در محل نصب می گردند. باید این نکته را خاطر نشان ساخت از آن جایی که دیوارهای غیر باربر بر ساختار سازه تأثیری ندارند، پس از نصب اعمال می گردند.
  4. اجرای سقف: روش های مختلفی برای اجرای سقف وجود دارد. در میان روش ها تیر ریزی مسطح بسیار کاربردی می باشد. پوشش سقف ها به دو روش بتن درجا و خشک قابل اجراست.

مراحل اجرای سازه های پیش ساخته

اجزای سقف سازه ال اس اف

  1. پوشش های خارجی و داخلی: پوشش های خارجی به صورت تر یا خشک و برای پوشش های داخلی از رنگ، انواع کاشی و کاغذ دیواری استفاده می شود. در خصوص پوشش های مربوط به کف ساختمان از سرامیک، پارکت، کف پوش و موکت استفاده می شود.
  2. اجرای تأسیسات مکانیکی و برقی: تأسیسات برقی شامل تابلوهای برق، خط تلفن، خط تلویزیون، انواع پریز و سیم کشی می باشد. در خصوص تأسیسات مکانیکی می توان به سیستم تهویه و لوله کشی اشاره نمود.
  3. نصب در و پنجره: در این مرحله از پنجره های پی وی سی و درب های ضد سرقت و ضد حریق استفاده می شود.

مزایای استفاده از سازه های پیش ساخته ال اس اف

اصلی ترین مزیت سازه های پیش ساخته ال اس اف (lsf)  نسبت به سایر سازه ها، در وزن کم آن است که چیزی در حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد وزن سازه های معمولی را داراست. در این سازه ها احتمال وقوع زلزله بسیار پایین بوده و سرعت ساخت ساختمان با این سازه ها به مراتب بسیار بالا می باشد. از آن جایی که بیشتر اتصالات اعضا در سازه های پیش ساخته ال اس اف (lsf) به صورت پیچ شده می باشد، به راحتی قابلیت تفکیک و مونتاژ را دارد. مزیت دیگر این سازه ها در این است که برخلاف سازه های چوبی درختی قطع نشده و در ساخت آن ها از فولاد قابل بازیافت استفاده می گردد. یکی دیگر از مزایای سازه های پیش ساخته ال اس اف (lsf) انعطاف پذیری در طراحی است. به این صورت که در طراحی سازه هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد.

پیچ شدن اتصالات اعضا در سازه های پیش ساخته

 مزایای استفاده از سازه های پیش ساخته ال اس اف

معایب استفاده از سازه های پیش ساخته ال اس اف

با وجود این که سازه های پیش ساخته ال اس اف (lsf) مزایای فراوانی دارند، اما نمی توان از معایب آن چشم پوشی کرد. اصلی ترین مسئله ای که می توان به آن اشاره نمود این است که برای اجرای این سازه ها نیاز به نیروهای کاملا حرفه ای و متخصص می باشد. از دیگر معایب سازه های پیش ساخته ال اس اف (lsf) می توان به محدودیت اجرای طبقات اشاره نمود. به این صورت که این سازه ها را در بیشتر از دو طبقه نمی توان به کار برد. در صورتی که نیاز به طبقات بیشتر باشد، باید پیش نیازها و الزاماتی اجرا شود که کارفرما را متحمل هزینه های سنگینی خواهد نمود.

از میان شرکت هایی که به نصب و اجرای انواع سازه های پیش ساخته به ویژه سازه های پیش ساخته ال اس اف (lsf) مشغول می باشند، می توان به شرکت کانکس اسکابن اشاره نمود. این شرکت در خصوص نصب و اجرای انواع سازه های پیش ساخته با مقاومت بالا و کیفیت عالی، سابقه ای درخشان دارد. شرکت کانکس اسکابن تمامی مراحل مربوط به نصب و اجرای سازه های پیش ساخته ال اس اف (lsf) را هم چون کانکس، با به روز ترین و بهترین متدها و با بهره گیری از باکیفیت ترین مواد موجود در بازار، برای مشتریان عزیز در کوتاه ترین زمان ممکن به انجام می رساند. جهت اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت www.lsfsazeh.ir  مراجعه نمائید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳ اسفند ۰۰
560 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
1 0