سامانه مهندسین ناظر بررسی تحلیلی

سامانه مهندسین ناظر

همان طور که می دانید شیوه نامه تبصره 2 ماده 24 آئین نامه اجرایی ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال 1383 ارجاع کار مهندسین ناظر مطرح شده است که همواره یکی از چالش های اصلی جامعه مهندسی است. سامانه مهندسین ناظر به این دلیل راه اندازی شد که مطابق مقررات ملی ساختمان، برای داشتن ساختمان با کیفیت، مقاوم و ایمن اجرای مراحل ساخت باید به دست مجری انجام شود .

کد خبر: 971027001 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۷ دی ۹۷ - ۸:۴۷ ق.ظ

همان طور که می دانید شیوه نامه تبصره ۲ ماده ۲۴ آئین نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال ۱۳۸۳  ارجاع کار مهندسین ناظر مطرح شده است که همواره یکی از چالش های اصلی جامعه مهندسی است. سامانه مهندسین ناظر به این دلیل راه اندازی شد که مطابق مقررات ملی ساختمان، برای داشتن ساختمان با کیفیت، مقاوم و ایمن اجرای مراحل ساخت باید به دست مجری انجام شود .

سامانه مهندسین ناظر

سامانه مهندسین ناظر

سامانه مهندسین  ناظر

براساس قانون مهندس ناظر باید امور مربوط به مجری ساختمان را نظارت کند، هرچند در حال حاضر بسیاری از پروژه ها مجری ندارند یا مجری آن ها صوری است.

تمام امور مربوط به مهندسین ناظر، شامل دستور کارها، گزارش های مرحله ای و نامه هایی که در دوره نظارت از صفر تا صد یک پروژه انجام می شود در سامانه مهندسین ناظر قابل دسترسی است.

از ابتدا تا انتهای مراحل یک پروژه به گزارش های کاملی نیاز است که باید به مراجع ذیصلاح اشخاص حقوقی و حقیقی ابلاع شود و این امر از طریق سامانه مهندسین ناظر انجام می شود.

کاربرد سامانه مهندسین ناظر

از آنجا که انتخاب و معرفی ناظر برای صدور پروانه ساختمانی طبق قوانین و ضوابط از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان انجام می شود، برای تسریع و تسهیل در این امور سامانه مهندسین ناظر راه اندازی شد.

نظارت در سامانه مهندسین ناظر طبق شرایط و قوانین مشخصی قابل انجام است، نظارت اشخاص حقيقی تا مساحت ۱۵۰۰ مترمربع به صورت تك ناظر و از مساحت ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ مترمربع به صورت چهار ناظر و با رعايت گروه‌ بندی ساختمان ‌ها مندرج در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان مطرح شده است.

در حال حاضر با همکاری و مشارکت شهرداری، مراحل نهایی پیاده سازی و گزارش های مرحله ای مهندسین ناظر با فرمت جدید در سامانه شهرسازی به شکل ارسال الکترونیکی از طریق سامانه شهرسازی یا سامانه مهندسین ناظرانجام می شود.

راه اندازی سامانه مهندسین ناظر در راستای حذف مراجعات حضوری و مکاتبات کاغذی ناظران و اعتلا و ارتقای جایگاه مهندسی است.

برای تسهیل در امور مهندسین و سرعت بخشی به روند انجام کار، مهندسان ناظر برای تهیه و ثبت گزارش های مرحله ای ساختمانی، می توانند به سامانه ارائه گزارش های مرحله ای به شکل الکترونیکی مراجعه کنند.

ثبت گزارش های مرحله ای در سامانه مهندسین ناظر

سامانه مهندسین ناظر که درواقع شامل کارتابل ناظران با آدرس اینترنتی http://urban.tehran.ir است با انجام مراحل ثبت گزارش، برای پرونده های شهرسازی از این طریق پروانه ساختمانی صادر خواهد شد.

سامانه مهندسین ناظر شامل امکانات و ابزاری الکترونیکی برای ارائه گزارش های مرحله ای توسط ناظر هماهنگ کننده از شروع عملیات ساختمانی و تکمیل چک لیست موارد اصلی در هر مرحله اس.ت

در سامانه مهندسین ناظر امکان ارائه گزارش سایر ناظران از مرحله سفتکاری به ناظر هماهنگ کننده و مشاهده گزارش های هریک از ناظران وجود دارد.

مهندسان می توانند برای مشاهده فرم خلاف و آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ و همچنین امکان مشاهده پروانه ساختمانی و نقشه های فاز دو نیز از طریق سامانه مهندسین ناظر اقدام کنند.

مهندسان برای کسب اطلاعات بیشتر می تواندد راهنمای کامل روش جدید کار را در سایت سازمان نظام مهندسی و سامانه مهندسین ناظر مشاهده کرده و توضیحات  تکمیلی زیر پروانه اطلاع رسانی شود.

مزیت سامانه مهندسین ناظر

برای ارتقای کیفیت ثبت و ارسال گزارش های مرحله ای به سبک الکترونیکی باید به پیشنهادات و نظرات مهندسین ناظر توجه شود تا فرآیند اجرا و مراحل اصولی آن به بهترین شکل و کمترین ایراد انجام شود.

در این سامانه امکان ارائه گزارش های مرحله ای الکترونیکی برای ساختمان هایی که قبلا گزارشی را به صورت دستی در دفاتر الکترونیک شهر ثبت نکرده اند، وجود دارد.

مزیت سامانه مهندسین ناظر این است که بدون دخالت عامل انسانی هدف این بوده که مهندسان برای ارجاع کار با توجه به ظرفیت اشتغال زایی، فرصت دریافت حداقل یک کار در سال را  داشته باشند و این روش توزیعی عادلانه باشد.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ دی ۹۷
9349 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0