برگزاری آزمون دریافت پروانه اشتغال به مهندسی باید کاری کنیم که مهندسی اعتلا و توسعه پیدا کند؛ زندگی بدون مهندسی، یعنی بدون آسایش، بدون ایمنی، بدون سلامتی و بدون صرفه اقتصادی.

مهندس مانی فر: اعتبار مهندسان به مهندسی است

مهندس مانی فر، مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مهندسین نیوز- مرجع اخبار نظام مهندسی، گفت: ما مهندسان اگر نگران اعتبار خودمان هستیم باید نگران مهندسی باشیم.

کد خبر: 961203013 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۳ اسفند ۹۶ - ۵:۲۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،  مهندس مانی فر، مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مهندسین نیوز- مرجع اخبار نظام مهندسی، گفت: ما مهندسان اگر نگران اعتبار خودمان هستیم باید نگران مهندسی باشیم.

حامد مانی فر: اعتبار مهندسان به مهندسی است

حامد مانی فر: اعتبار مهندسان به مهندسی است

مهندس مانی فر: اعتبار مهندسان  به مهندسی است

وی با بیان این که در گذشته از کودکان در مورد شغل آینده سوال می شد پاسخ دکتر و مهندس بود، اظهار داشت: مهندسی باید به جایگاه اصلی در کشور برگردد و مهندس شدن باز هم آرزوی شغلی کودکان سرزمین مان شود.

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان با اشاره به وضعیت فعلی مهندسان افزود: شاید ما مهندسی را ارزان فروختیم، نه به مفهوم اینکه دستمزد کمی گرفتیم بلکه به این معنی که ارزش واقعی خدماتمان را دریافت نکردیم.

او معتقد است مهندسان خدمات واقعی را به جامعه ارائه نکرده اند و جامعه نیز حضور مهندسی را احساس نکرده است. به عبارتی مردم مهندسان را در میان خود دیده اند ولی مهندسی را احساس نکرده اند.

مهندسان جا خالی کرده اند

مانی فر دلیل این چالش را این طور توضیح داد: مهندسان جا خالی کرده اند و جای خالی آنها توسط افراد دیگری پر شد، مردم تفاوت بین خدماتی که مهندسان دادند و خدماتی که دیگران دادند را متوجه نشدند.

وی با اشاره به اینکه صاحب مال باید از دُر گرانبهایی که در اختیار دارد مراقبت کند، تاکید کرد: ما مهندسان در این بخش قصور داشته ایم، باید مهارت هایمان مردم را به سوی ما بکشاند، مردم باید از ابتکارات و اندیشه های نوی مهندسان بهره مند شوند که این بهره مندی را در آسایش ،امنیت، سلامتی و همچنین صرفه اقتصادی فعالیت های خودشان ببینند.

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان با بیان اینکه جریان مهندسی یک جریان فرابخشی است، افزود: مهندسی متعلق به قشر خاصی نیست و تفاوتی که با سایر رشته ها دارد همین فرابخشی بودن آن است. ساختمان را همه می بینند و در نسل های مختلف از آن استفاده می شود، در واقع بخشی از فرهنگ می شود و پس از گدشت زمان به عنوان میراث فرهنگی مطرح می شود؛ کمتر حرفه ای را می بینید که این اتفاق برایش بیفتد.

او افزود: در پزشکی خدمات یک پزشک متعلق به یک فرد است و مستقیم به بیمارش مربوط می شود اما کاری که مهندسان انجام می دهند متعلق به زمان و مکان خاصی نیست به همه دوره ها تعلق دارد و در برخی موارد ملی می شود.

مانی فر درمورد جایگاه مهندسان بیان کرد: برای تبیین جایگاه مهندسی همه مسئولند؛ دولت، جامعه مهندسی و مردم، مردم باید خدمات مهندسی را مطالبه کنند، دولت باید قوانین خوب و کارآمد وضع کند تا به مهندسی کمک کند و در نهایت مهندسان با اجرایی کردن قوانین، تبلورعینی و ظاهری به آن ببخشند، این یک جریان چند سویه است.

دستاوردهای یک ساله معرفی می شود

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان به جشن روز مهندسی اشاره کرد و گفت: جشن های بسیاری به شکل های مختلف اتفاق میفتد که همراه با سرور و شادمانی است، اگر مراسم روز مهندسی از این دست باشد تاثیر خاصی ندارد چون مشابه آن در جامعه وجود دارد؛ اما اگر این مراسم تبدیل به محل نمایش یک موفقیت باشد، سرور و خوشی آن نیز در ذهن می ماند.

حامد مانی فر: اعتبار مهندسان به مهندسی است

وی معتقد است: اگر در حوزه های مختلف مهندسی مجموعه دستاوردهای یک سال را در روز مشخصی معرفی کرده، نقاط ضعف و قوت را احصا کنیم، می توانیم نتیجه آن را به عنوان دستور کار برای سال بعد منظور کنیم؛ امسال سعی کردیم با همین رویکرد جشن روز مهندسی را برگزار کنیم.

او اظهار داشت: امسال سازمان نظام مهندسی می خواست مثل هرسال جشنی را برگزار کند، از سوی دفتر پیشنهاد دادیم برنامه ای در ارتباط با HSE داشته و گزارش عملکرد بدهیم، بنابراین با سازمان نظام مهندسی ساختمان توافق انجام شد.

مانی فر ازبرنامه های روز مهندسی این طور گفت: روز شنبه ۵ اسفند به مناسبت روز مهندسی، سخنرانی های خوبی در خصوص HSE خواهیم داشت و دستاوردهای یک ساله معرفی می شود. از افرادی که فعالیت خوبی در این زمینه داشتند تقدیر خواهد شد. از افراد و استان هایی که در زمینه رعایت و ترویج مقررات ملی ساختمان فعالیت کرده اند نیز تقدیر خواهدشد. بنابراین جشن امسال جشن متفاوتی خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: باید کاری کنیم که مهندسی اعتلا و توسعه پیدا کند و مهندسان بیش از این در لاک خود فرو نروند. زندگی بدون مهندسی، یعنی بدون آسایش، بدون ایمنی، بدون سلامتی و بدون صرفه اقتصادی.

 

منابع آزمون نظام مهندسی نقشه برداری

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳ اسفند ۹۶
13452 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0