ساختار نظام مهندسی امیدبخش/به مناسبت روز مهندس به مناسبت روز مهندس

ساختار نظام مهندسی امیدبخش

مناسبتهای مختلفی در طول سال وجود دارد که هرکدام نام و سمبلی خاص به خود اختصاص دادهاند ازجمله روز پنجم اسفند که بزرگداشت دانشمند فرزانه ایران زمین، خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندسی نامگذاری شده است. مهندسین نیوز فرصت را مغتنم دانسته این روز را به همه اندیشمندان و مهندسان تبریک می گوید.

کد خبر: 961205001 تاریخ انتشار: شنبه ۵ اسفند ۹۶ - ۶:۲۲ ق.ظ
 پایگاه مهندسین نیوز- مرجع اخبار نظام مهندسی/مناسبت‌های مختلفی در طول سال وجود دارد که هرکدام نام و سمبلی خاص به خود اختصاص داده‌اند ازجمله روز پنجم اسفند که بزرگداشت دانشمند فرزانه ایران زمین، خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندسی  نام‌گذاری شده است. مهندسین نیوز فرصت را مغتنم دانسته این روز را به همه اندیشمندان و مهندسان تبریک می گوید.

ساختار نظام مهندسی  امیدبخش

 

تاریخ پنج هزار ساله مهندسی در برگیرنده فرهنگ و تمدن ایران و سرگذشت دانشمندان متعهدی چون خیام، رازی، بیرونی، خواجه نصیر الدین طوسی و … است و به جرات می توان گفت توسعه و ارتقای دانش همواره وامدار پشتکار، کوشش و جدیت چنین اندیشمندانی است.

واژه مهندس و سازمان نظام مهندسی، فعالیت های منسجم و سازمان یافته در رابطه با اولین و مهمترین نیاز بشر که همان تامین مسکن است به ذهن متبادر می کند. آنچه خواسته مردم و افراد هر جامعه است آسایش، ایمنی و کیفیت زندگی است و برای داشتن خانه ای مقاوم، زیبا و ایمن به دانش و تجربه کارشناسان فنی نیاز است.

ساختار نظام مهندسی امیدبخش

ساختار نظام مهندسی امیدبخش

جامعه مهندسی در گدشته جایگاه بسیار خوبی در میان مردم داشته و مورد اعتماد همه اقشار بود. با نگاهی به رویدادهای اخیر می توان به ناکارآمدی و نقص هایی در روند فعالیت های سازمان و جامعه مهندسی مشاهده کرد و نیاز به تغییر و اصلاح ساختار آن واضح و روشن است.

این روزها با پیشرفت تکنولوژی انتظار می رود دانش مهندسان نیز به روز شده و با استفاده از تجارب خود برای بهبود کیفیت ساخت و ساز و ایجاد آسایش مردم بیش از گدشته فعالیت کنند.

سهم مهندسان در توسعه صنایع

بحث آموزش و کسب تجربه برای جامعه مهندسی نه تنها یک ضرورت است بلکه عامل اساسی در پیشرفت و توسعه کشور در زمینه های عمرانی محسوب می شود. متاسفانه در دانشگاه ها و سیستم آموزشی مهندسان پس از گدراندن دوره آکادمیک آمادگی کامل برای حضور در کارگاه های ساختمانی را ندارند یا به دلیل نداشتن تجربه لازم به راحتی جذب بازار کار نمی شوند.

انتظار می رود آموزش و ترویج روش های نوین در صنعت ساختمان توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان به بهترین شکل انجام شده و اعضای این سازمان که به عنوان بزرگترین نهاد غیردولتی است، خدمات مطلوبی به مردم ارائه کنند. به نظر می رسد در راستای اصلاح ساختار آموزشی کتاب های  تخصصی با بررسی و بازبینی تدوین شده، بین  ارگان ها و سازمان های مرتبط با حوزه ساخت و ساز تعامل بیشتر برقرار شود.

از سوی دیگر سهم مهندسان در توسعه صنایع و به دنبال آن گسترش فعالیت های اقتصادی در تمام دنیا قابل ملاحظه است، این در حالی است که کشور ما با تعداد زیادی مهندس بیکار و یک معضل اساسی دست و پنجه نرم می کند. می توان با اجرایی کردن راهکارهای مفید و کاربردی برای مهندسان اشتغال ایجاد کرده و سهم عمده دانش آنها را در صنایع مختلف باز گرداند.

نظارت و کنترل ساختمان را به عهده افراد حرفه مند بگذاریم

ارجاع حق نظارت و کنترل ساختمان به شهرداری ها  که به تازگی مطرح شده، موضوع جدی و قابل تاملی در میان چالش های مهندسان است و نه تنها دردی از پیکر صنعت ساختمان دوا نمی کند بلکه صدمات جبران ناپذیری را به پیکر آن وارد می کند. امید است با بازنگری و تامل کارشناسانه نظارت و کنترل ساختمان را به عهده افراد حرفه مند گذاشت تا ساختمان های بی کیفیت از چرخه ساخت و ساز حذف شوند.

ساختار نظام مهندسی امیدبخش

اگر بتوان عملکرد سازمان نظام مهندسی را تا حدودی  تلاش حرفه ای و مثبت ارزیابی کرد، می توان با بررسی بیشتر و کارشناسانه تر به رفع نواقص و ترمیم آن پرداخته و  از این  پتانسیل برای  بهینه تر ساختن و تحول مطلوب و هر چه بیشتر جامعه مهندسی استفاده کرد.

به امید آینده ای درخشان برای مهندسان این مرزو بوم و هماهنگی بیشتر آن ها با سازمان نظام مهندسی و همچنین ارائه گزارش عملکرد ایده آل و بی نقص و ساختار امیدبخش در سال آینده.

 

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۵ اسفند ۹۶
1807 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0