بی خود و بی جهت با انتخاب افشانی به عنوان شهردار تهران

بی خود و بی جهت

شهرداری تهران که تا قبل از افشانی، موضع خاصی در برابر بخشنامه های وزیر راه و شهرسازی نگرفته بود، متاثر از پیش زمینه شهردار جدید، جز مخالفان تغییر شیوه انتخاب ناظر و کنترل ساختمان خواهد بود.

کد خبر: 970302002 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲ خرداد ۹۷ - ۸:۵۴ ق.ظ

هیچ مهندسی فکر نمی کرد که استعفای زود هنگام و عجیب محمد علی نجفی، روزی باعث پیچیده تر شدن تنش بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان شود. انتخاب سید محمد علی افشانی، به عنوان کلیددار پایتخت، شاید به خودی خود اتفاق ویژه ای برای جامعه مهندسین عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان نباشد، اما سمت قبلی و نگاهش به بحث کنترل ساختمان، می تواند نیروهای مخالف وزارت راه و شهرسازی در اجرای اصلاحات در سازمان نظام مهندسی ساختمان را تقویت کند.

بی خود و بی  جهت

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، که چندی قبل با حضور در کمسیون عمران مجلس شورای اسلامی با وکلای ملت در مورد اصلاحات و تغییرات بنیادی در سازمان نظام مهندسی ساختمان در حال مباحثه بود،‌به صراحت از اقدام معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور انتقاد کرد و گفت: باید از معاون عمرانی وزارت کشور که آن بخشنامه غیرقانونی را صادر کرده سوال شود که تو به چه حق قانونی این کار را کرده ای؟ مگر استاندار، مدیرکل وزیر کشور است؟ آقای معاون عمرانی وزیر کشور خیلی بی خود کرده، چنین بخشنامه صادر کرده است.

بی خود و بی جهت

بی خود و بی جهت

به نظر می رسد که منظور وزیر راه و شهرسازی از بخشنامه صادره از سوی معاون عمرانی وزیر کشور، همان نامه ارسالی در اوایل اردبهشت است که در آن به صراحت از استانداران خواسته که نظر وزیر کشور را در مورد انتخاب ناظران را پیگیری کنند. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، در نامه به تاریخ ۱۶ فروردین ۹۷، به عباس آخوندی، انتخاب ناظر توسط مالک و کنترل ساختمان توسط شهرداری را غیر قانونی اعلام کرد. البته آخوندی این نامه را بی پاسخ نگذاشته و شدیدالحن پاسخ داد.

در همین رابطه بخوانید

 

لغو اجرای شیوه نامه جدید انتخاب ناظر و ارجاع کار

آخوندی پاسخ رحمانی فضلی را داد

شخصا ابلاغیه های وزیر را پیگیری نمایید

 

نامه معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به استانداران تاکید بر پیگیری شخصی آنان برای اجرای خواسته وزیر کشور و عدم اجرای بخشنامه ها و شیوه نامه های وزیر راه و شهرسازی بود که آخوندی را براشفت. حال همین آقای معاون وزیر کشور، در مسندی نزدیک تر بر فضای ساخت و ساز شهری، یعنی شهرداری تهران، نشسته است.

بی خود و بی جهت

سید محمد علی افشانی در آخرین سال از دهه پنجم عمر خود، به عنوان شهردار تهران انتخاب شده، همان معاون عمرانی وزیر کشور که به زعم آخوندی “بی خود” بخشنامه ای در مورد عدم اجرای بخشنامه وزیر راه و شهرسازی صادر کرده است. سمت جدید افشانی از آن جهت اهمیت داد که مقاومت در برابر اجرای انتخاب ناظر توسط مالک یا اجرای کنترل ساختمان توسط شهرداری، به معنای عدم اجرای آن در کشور خواهد بود چرا که شهرداری تهران، به عنوان برادر بزرگتر و پیشروی سایر شهرداری ها، نقش الگو را داشته و غالب ساخت و سازهای شهری در حوزه شهرداری تهران انجام می شود.

در همین زمینه بخوانید

ماموریت غیرممکن

سازمان نظام کارفرمائی

کارفرما یا سازمان نظام مهندسی

 

با توجه به نظر رحمانی فضلی در مورد بخشنامه های وزیر راه و شهرسازی، به نظر می رسد جایگزین افشانی در سمت معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، همان رویه و خواسته وزیر را اجرایی خواهد کرد اما شهرداری تهران که تا قبل از افشانی، موضع خاصی در برابر بخشنامه های وزیر راه و شهرسازی نگرفته بود، متاثر از پیش زمینه شهردار جدید، جز مخالفان تغییر شیوه انتخاب ناظر و کنترل ساختمان خواهد بود.

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ خرداد ۹۷
2703 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0