برکناری آخوندی تنها راه بهبود وضع مسکن وزیر کشور دولت نهم بیان کرد

برکناری آخوندی تنها راه بهبود وضع مسکن

وزیر کشور دولت نهم بیان کرد: متعجبم که چرا دولت در تغییر وزیر راه و شهرسازی این قدر تعلل میکند؛ آن هم وزیری که چند بار استیضاح شد اما هر بار با لابی گری رأی آورد.

کد خبر: 970507004 تاریخ انتشار: یکشنبه ۷ مرداد ۹۷ - ۲:۰۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، وزیر کشور دولت نهم بیان کرد: متعجبم که چرا دولت در تغییر وزیر راه و شهرسازی این قدر تعلل میکند؛ آن هم وزیری که چند بار استیضاح شد اما هر بار با لابی گری رأی آورد.

برکناری آخوندی تنها راه بهبود وضع مسکن

برکناری آخوندی تنها راه بهبود وضع مسکن

برکناری آخوندی تنها راه بهبود  وضع مسکن

سیدمهدی هاشمی، در مورد ابلاغیه ها و دستورالعمل های یک سال اخیر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مورد سازمانهای نظام مهندسی ساختمان، ادامه داد: اقدامات آقای آخوندی در این حوزه بگونه ای است که انگار در بخشهای مسکن و راه و حمل و نقل و ایمنی راهها مشکلی نداریم و همه مشکلات صرفا در حوزه نظام مهندسی است و قرار است آنرا حل کند!
هاشمی افزود: شما فقط کافی است اظهارات آقای آخوندی در قبل از مسئولیتش در وزارت راه و شهرسازی و بعد از آن را با هم مقایسه کنید میبینید که عملکرد و جهت گیریهای وی چگونه است. زمانیکه من رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان بودم، آقای آخوندی عضو این شورا بود و متأسف هستم که شاهد این همه تغییر در موضع گیریهای وی در دوره تصدی وزارت راه و شهرسازی و دوره قبل از آن هستم.
انتقاد از تغییر نظرات آخوندی در پیش و پس از وزارت
ریاست سابق شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان تصریح کرد: وزیر راه و شهرسازی زمانیکه عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان بود، این جهت گیری را داشت تا به نظام مهندسی ساختمان، بخش خصوصی و تشکلهای غیر دولتی بخش ساختمان میدان داده شود؛ اما الان آخوندی دارد دقیقا برعکس عمل کرده و در جزئیات کارهای سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استانها که بر پایه و اساس قانون شکل گرفته اند، دخالت کرده و آن ها را بشدت محدود و ناکارآمد کرده است.

هاشمی با اشاره به اتمام زمان ثبت نام کاندیداهای هیئت مدیره سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استانها عنوان کرد: در برخی رشته و در بعضی از استانها به علت این رفتارهای آخوندی، حتی به حد نصاب کاندیدا ندارند و چند نوبت ثبت نام را تمدید کرده اند. بنظر من وزارت راه و شهرسازی بخش نامه های نظام مهندسی ساختمان را طبق افراد گرداوری و ابلاغ میکند که چه افرادی وارد هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان بشوند و چه افرادی نتوانند ورود کنند.
آخوندی با تعلیق پروانه قربانخانی، سطح وزارت را تنزل داد
هاشمی با اشاره به تعلیق پروانه فعالیت حرفه ای ریاست اسبق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران از طرف آخوندی، گفت: این که سطح وزیر تا جایی تنزل میکند که پروانه یک عضو نظام مهندسی را تعلیق میکند، این موضوع را به ذهن میرساند که یا احتمالا همه مشکلات ما در بخش حمل و نقل، مسکن، ایمنی راهها و … حل شده یا این که وی همه اولویتها را رها کرده و به موضوعاتی که نتیجه و عملکرد حداقلی داشته میخواهد ورود کند و این اتفاق ضعف در نتیجه گیری و کارآمدی را در این بخش نظام مهندسی هم تسری بدهد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس نهم افزود: من از این موضوع نگران هستم که احتمالا انتخابات مناسبی در هیئت مدیره نظام مهندسی استانها هم از جهت گستردگی و مشارکت بالای مهندسان عضو و هم از جهت انگیزه ای که برای مهندسان لازم است، در انتخابات هیئت مدیره نظام مهندسی استانها نداشته باشیم.
وی اظهار داشت: نظام مهندسی جایی است که در سالهای گذشته خود را مدیریت میکرد ولی امروز بجایی رسیده است که خودش الان برای انجام فعالیتهای خودش هم تحت تأثیر دولت است.
کسر پنج درصد از حق الزحمه مهندسان، قانونی بود
هاشمی در پاسخ به سوالی در مورد قانونی بودن یا نبودن کسر پنج درصد از دستمزد مهندسان ناظر از طرف سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استان ها، بیان کرد: بهر حال این اقداماتی که از طرف نظام مهندسیها انجام میشده، یا قانونی بوده  یا نبوده است؛ در اصل قانون که فساد نیست ممکن است قانون را بد اجرا کرده باشند. البته من فساد را انکار نمیکنم.

برکناری آخوندی تنها راه بهبود وضع مسکن

وزیر کشور دولت نهم تاکید کرد: زمانی سن ساختمانهای ما پانزده سال بود که به مرور به بیست و پنج سال رسیده بود. زمانیکه من ریاست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان را تحویل دادم، سن ساختمانها در کشور به علت نظارتهای نظام مهندسی به سی و هفت تا چهل سال رسیده بود که باید به صد سال میرسید. اما در حال حاضر مجددا میانگین عمر ساختمانها کاهش یافته است.
انتخاب مهندس ناظر از طرف کارفرما، فسادآور است
وزیر کشور دولت نهم با اشاره به دستورالعمل آخوندی در زمینه انتخاب مهندس ناظر از طرف کارفرما، افزود: نتیجه این دستورالعمل، احتمال هماهنگی و زد و بند میان مهندس ناظر با پیمانکار را افزایش خواهد داد. چون پیمانکار مهندس ناظری را انتخاب میکند که او ساختمان را هرگونه احداث کرد، ناظر هم آن را تأیید کند. چه کسی در این میان مدافع منافع مردم خواهد بود.
رئیس اسبق شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان خاطر نشان کرد: نباید اگر در گوشه ای از نظام مهندسی، فسادی هست، کل مجموعه مهندسان و ساخت و ساز را تحت تأثیر قرار داد.
گرانی مسکن بخاطر کاهش ساخت و ساز واحدهای مسکونی است
هاشمی در مورد تأثیر ضعف عملکرد آخوندی در وزارت راه و شهرسازی و اثرگذاری آن بر گرانی مسکن ببان داشت: سی درصد اقتصاد ما در اختیار بخش مسکن قرار دارد. وقتی سرمایه های مسکن را راکد میکنیم، این سرمایه ها به بخش سوداگری مانند ارز و خودرو و سکه میرود. این اتفاق، اشتغال کشور را هم تحت تأثیر قرار میدهد؛ چرا که پانزده درصد اشتغال کشور ناشی از  ساخت و ساز و بازار مسکن است. در کشور زمانی برای هشتصد و پنجاه هزار واحد مسکونی پروانه صادر میشد که قرار بود به سالی یک میلیون و دویسا هزار واحد برسد ولی در حال حاضر به سیصد و پنجاه هزار واحد کاهش یافته است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس نهم یاد آور شد: وقتی عرضه را کم میکنیم و از طرفی تقاضا وجود دارد، طبیعی است گرانی مسکن رخ میدهد؛ نتیجه این میشود که طبق آمار بانک مرکزی، قیمت مسکن در سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از پنجاه درصد افزایش داشته است. چرا که اجازه افزایش تولید داده نمیشود و درنتیجه سرمایه ها به بخش سوداگری ارز و سکه سوق داده میشود.
دولت برای بهبود وضع مسکن، راهی جز برکناری آخوندی ندارد
عضو کابینه دولت نهم گفت: با ادامه این رویه هم اشتغال در مسکن از بین میرود و هم افزایش قیمت مسکن ادامه خواهد یافت. آقای آخوندی دارد به ناکجاآباد میرود. من متعجب هستم که چرا دولت اینقدر در تغییر وزیر دیر تصمیم گیری میکند؛ برای بهبود وضعیت، یکی از کارها، تغییر وزیر است؛ آخر چند بار باید آقای آخوندی استیضاح گردد و هر بار با لابی گری مجددا رأی بیاورد؟
ادغام راه و مسکن اشتباه بود ولی الآن زمان تفکیک نیست
هاشمی در مورد تفکیک وزارت راه و شهرسازی و تأسیس دو وزارتخانه جدید «راه و ترابری» و «مسکن و شهرسازی» افزود: ادغام راه و مسکن از ابتدا هم اشتباه بود و من آن زمان هم بر آن تأکید کردم و اگر قرار است بهبود وضعیت ایجاد کنیم، حتما باید تفکیک ایجاد کنیم. ولی زمان تفکیک و نحوه جدا کردن دو وزارتخانه محل بحث است؛ وزارتخانه ای که پنج سال هیچ کاری نکرده، اگر قرار باشد حالا بیاید دو سال هم درگیر بحث تفکیک گردد، معلوم نیست دولت چه عملکرد و خروجی ای را قرار است در پایان کار خود به مردم ارائه کند.
منبع : خبرگزاری مهر

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی مکانیک

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ مرداد ۹۷
812 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0