نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران

بازرسی دوره‎ ای لوله کشی گاز منازل

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران بیان کرد: بر اساس مبحث هفده مقررات ملی ساختمان، لازم است تا سامانه لوله‎ کشی منازل و وسایل گازسوز، هر دو تا سه سال یکبار از طرف سازمان نظام مهندسی مورد بازبینی قرار گیرد.

کد خبر: 960914001 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۴ آذر ۹۶ - ۶:۳۵ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،  مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران بیان کرد: بر اساس مبحث هفده مقررات ملی ساختمان، لازم است تا سامانه لوله‎ کشی منازل و وسایل گازسوز، هر دو تا سه سال یکبار از طرف سازمان نظام مهندسی مورد بازبینی قرار گیرد.بازرسی دوره‎ ای لوله کشی گاز منازل

بازرسی دوره‎ ای لوله کشی گاز منازل

بازرسی دوره‎ ای لوله کشی گاز منازل

بازرسی دوره‎ ای لوله کشی  گاز منازل

سعید مومنی، درمورد عمر مفید شبکه گازرسانی کشور گفت: برای گازرسانی به مناطق مختلف کشور از دو نوع لوله های پلی اتیلن و فلزی استفاده میکنیم که هر دوی این موارد بطور دائم تحت کنترل هستند.
مومنی ادامه داد: لوله های پلی اتیلن بیش از پنجاه سال عمر میکنند و کاملا با استانداردهای جهانی منطبق هستند، شبکه های فولادی نیز بین بیست و پنج تا سی سال عمر استاندارد دارند ولی ممکن است بسیار بیش از این میزان عمر کنند، همان طور که در حال حاضر هم در بعضی از مناطق لوله های فولادی که همواره تحت مراقبت و کنترل بودند تا مدت طولانیتری عمر مفید خواهند داشت.
مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران افزود: شبکه های فولادی در سطح شهرها و روستاها تحت پوشش حفاظت خوردگی هستند یعنی میزان خوردگی آنها دائم کنترل میشود و اگر مشکلی برایشان پیش بیاید از طریق ایستگاههای حفاظت، تحت مراقبت قرار میگیرند.
مومنی تصریح کرد: شبکه فولادی گازرسانی در کشور از سلامت کامل برخوردار است با این حال از آن جا که برخی سازمانها ممکن است در اثر حفاری و عملیات اجرایی خود به لوله های گاز آسیب بزنند و به شرکت ملی گاز هم اطلاع ندهند همواره از طریق واحدها و ایستگاههای حفاظت از خوردگی تمام خطوط را تحت کنترل قرار میدهیم و به محض آنکه در جایی از شبکه، خوردگی اتفاق می افتد از طریق بررسیهایی که بصورت ماهانه انجام می ‌شود از این موضوع مطلع میشویم.
وی خاطر نشان کرد: موارد ذکر شده مربوط به شبکه گازرسانی است ولی در داخل منازل که لوله ها از طریق عایق کاری، کار شده‌اند دیگر تحت حفاظت خوردگی نیستند، معمولاً این لوله ها طول و عرض کمی دارند و باید مورد بازرسی دوره ای قرار بگیرند.

بازرسی دوره‎ ای لوله کشی گاز منازل


مومنی با اشاره به اینکه بسیاری از منازل قدیمی با لوله های گاز اولیه خود هم چنان گاز رسانی می‌ شوند، یاد آور شد : طبق مبحث هفده مقررات ملی ساختمان، سیستم لوله کشی منازل و سیستمهای گازسوز هر ۲ تا ۳ سال یک بار باید از طرف کارشناسهای سازمان نظام مهندسی مورد بازبینی قرار بگیرند، بهمین دلیل لازم است که آیین نامه اجرایی از طرف وزارت مسکن و شهرسازی برای این مورد تنظیم گردد که هنوز این اتفاق نیفتاده و مبحث بازرسی لوله کشی داخل منازل اجرایی نگردیده است.
وی مطرح کرد: عمر لوله های پلی اتیلن نسبت به لوله های فولادی بیش تر است زیرا دچار خوردگی نمیشود ولی لوله های پلی اتیلن در دنیا دارای محدودیت تولید قطر هستند و فعلاً تا سایز شش اینچ و فشار شصت PSI ( پوند بر ثانیه) تولید میشوند ولی لوله های فولادی محدودیت قطر ندارند و تا سایز پنجاه و شش اینچ و فشار ۱۴۲۰ PSI تولید میشوند.
مومنی در مورد همکاری این شرکت و سازمان نظام مهندسی تصریح کرد: تابه حال مشارکت بسیار خوبی میان این دو سازمان وجود داشته، بمحض این که کارهای نقشه کشی و اجرائی برای گازرسانی به مشترکی تهیه گردد، سیستم لوله کشی آن مشترک از طرف سازمان نظام مهندسی مورد بازرسی و تأیید قرار می ‌گیرد و با هم نسبت به نصب کنتور مشترک اقدام می ‌کنیم.
مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز افزود: در زلزله اخیر کرمانشاه این سازمان کمال همکاری را با شرکت ملی گاز و مردم بعمل آورده تا جاییکه کار بازرسی بسیاری از ساختمانها را بصورت رایگان انجام میدادند.
منبع : اخبار نفت

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ آذر ۹۶
1425 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0