ادامه مجمع عمومی نوبت دوم نشست هم اندیشی

گزارش نشست هم اندیشی حول پنل دوم پرسش و پاسخ نحوه گزارش نویسی کارشناسان رسمی سازمان با موضوع ماده بیست و هفت قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

هفتمین نشست از سلسله جلسات هم اندیشی اعضا و هیات مدیره سازمان مورخ سوم آبان ماه نود و شش در محل سازمان برگزار شد.

کد خبر: 960807012 تاریخ انتشار: یکشنبه ۷ آبان ۹۶ - ۹:۱۷ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان، هفتمین نشست از سلسله جلسات هم اندیشی اعضا و هیات مدیره سازمان مورخ سوم آبان ماه نود و شش در محل سازمان برگزار شد.نشست هم اندیشی حول پنل دوم پرسش و پاسخ نحوه گزارش نویسی کارشناسان

گزارش نشست هم اندیشی حول پنل دوم پرسش و پاسخ نحوه گزارش  نویسی کارشناسان رسمی سازمان با موضوع ماده بیست و هفت قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

نشست هم اندیشی حول پنل دوم پرسش و پاسخ نحوه گزارش نویسی کارشناسان

نشست هم اندیشی حول پنل دوم پرسش و پاسخ نحوه گزارش نویسی کارشناسان

در آغاز مهندس عموشاهی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان ضمن عرض سلام و خوش آمدگویی و تشکر از حضور مدعوین محترم با اعلام این مطلب که این نشست، دومین جلسه ای است که به بحث و بررسی چالش ها و مشکلات کارشناسی ماده بیست و هفت اختصاص داده ایم، عنوان کرد: در نشست گذشته طی بحث و بررسیهایی که با مدعوین محترم داشتیم به این نتیجه رسیدیم که بهتر است برای کارشناسی ماده بیست و هفت، کمیسیونی تشکیل شود که بزودی در هیات مدیره جهت تصویب مطرح می شود و البته موضوعاتی همچون: الکترونیکی شدن ارجاعات، کارآموزی کارشناسان تازه وارد در کنار کارشناسان با تجربه سازمان، نحوه گزارش نویسی و تهیه فرمتهای جدید نیز در نشست قبل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی گفت: در قانون نظام مهندسی که در حال بازنگری است و پیش بینی ما اینست که تا پایان سال تصویب و ابلاغ میشود، دادگاهها هم میتوانند موارد کارشناسی خود را به کارشناسان ماده بیست و هفت سازمان ارجاع دهند که این آمادگی سازمان و کارشناسان ما را می طلبد.
عمو شاهی، سپس به مشکلات نحوه ارجاع در گذشته پرداخت و ادامه داد: طی بررسیهایی که انجام دادیم مشخص گردید در ظرف نه ماه دویست و پنجاه و نه مورد کار به یک کارشناس ارجاع شده، سریعا با این مورد برخورد شد و از آن زمان به بعد چنین مواردی تکرار نشد. البته شاید مبلغ ریالی که آن شخص اخذ کرده زیاد هم بالا نبوده ولی آن چه که در زمینه کارشناسی اهمیت دارد تعهدی است که امضا می کنیم.
عوشاهی افزود: در واحد کارشناسی ماده بیست و هفت جمعا دویست و چهل و هشت کارشناس داریم که با بررسیهای انجام شده متاسفانه کارها بصورت عادلانه میان این مهندسان تقسیم نشده است(عدم عدالت در ارجاع کار). من به کار این کارشناسان اعتقاد دارم زیرا موجب ایجاد عدالت بین دو طرف دعاوی می شود.
ریاست سازمان ادامه داد در قانون جدیدی که قرار است تصویب و ابلاغ شود مهندسین جدا از پروانه اشتغالی که از وزارت راه و شهرسازی اخذ میکنند یک پروانه مهارت هم از نظام مهندسی دریافت خواهند کرد. در بحث کارشناسی ماده بیست و هفت نیز بهمین صورت خواهد شد. یعنی شما یک پروانه کارشناسی ماده بیست و هفت از کانون اخذ میکنید و به مرور زمان بصلاحیت هایتان اضافه میشود. بمرور زمان دوستان با تجاربی که کسب میکنند ارتقاء پیدا میکنند و هر چند وقت یک بار یک صلاحیت جدید را اخذ میکنند. بایستی بخش کارشناسی جای ارتقاء داشته باشد. همه دوستان باید آماده کار باشند مگر این که کسی بخواهد مدتی را مرخصی بگیرد.
سپس رئیس سازمان آمادگی خود را برای شنیدن نظرات، انتقادات و راه کارهای سازنده مدعوین در مورد کارشناسی ماده بیست و هفت را اعلان نمود، که برخی از موضوعات مورد بحث به شرح زیر میباشد:
– چرا تا به حال به کارشناسی ماده بیست و هفت ارزش داده نشده؟
– فضای آبرومند برای واحد کارشناسی ماده بیست و هفت در نظر گرفته گردد.
– مشخص گردیدن مطالبات مالی.
– ارجاع کار بمیزان تناسب و فعالیت شخص.
– رعایت عدالت در ارجاع کار به کارشناسان ماده بیست و هفت.
– حفظ جایگاه کارشناسان ماده بیست و هفت در ارگان ها و دیگر سازمان ها.
– داشتن یک انجمن صنفی در زمینه آموزش و داوری.
– داشتن نظام نامه انضباطی.
– تشکیل کمیسیون کارشناسان ماده بیست و هفت.
– تعریف کارهای تخصصی با آموزش.
– بازنگری شیوه نامه
– در نظر گرفتن قسمتی از سایت نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان تحت عنوان کارشناسان ماده بیست و هفت بهمراه مشخصات و عکس کارشناسان.
– ایجاد کانال رسمی تلگرام جهت تبادل نظر کارشناسان.
– امکان ثبت آماده به کاری هر فصل برای کارشناسان در سایت مهیا گردد.
– شفاف سازی در سایت در زمینه کارهای ارجاعی به کارشناسین.
– مشخص شدن هزینه ایاب ذهاب کارشناسین.
– رعایت قوانین برای انتخاب کارشناسین.
– مشخص شدن صلاحیت ها و سوابق.
– بررسی گزارشات در کمیسیون کارشناسی ماده بیست و هفت.
– شناسایی کار قبل از ارجاع و شناسایی کارشناسی که کار به آن ارجاع میشود.
– عملی و اجرایی شدن مباحث مطرح گردیده در نشست های هم اندیشی.
– به روز رسانی آموزش کارشناسین.
– داشتن چارت و مشخص شدن وضعیت مالی و دستمزد ها.
– الگو دادن یک سری از تجربیات کارشناسین.
– پرداخت دستمزد ها با یک روال مشخص.
– صدور خدمات مهندسی به کشورهایی همچون سوریه، عراق و …
– پیش قدم شدن نظام مهندسی اصفهان در مورد صدور خدمات مهندسی به کشورهای دیگر.
– ارجاع کار در شهرستان ها به مهندسین بدون صلاحیت کارشناسی ماده بیست و هفت
– آیا این جمع بندی مباحث و مسائل مطرح شده در این نشست ها را خود هیات مدیره انجام می دهند؟
– آیا زمان اعلام نتیجه هم وجود دارد؟
– همه موارد مطرح گردیده درنشست ها صورت جلسه گرددد و زمان بندی اعلام گردد.

نشست هم اندیشی حول پنل دوم پرسش و پاسخ نحوه گزارش نویسی کارشناسان

تاکی نايب رئيس و عضو هیات مدیره سازمان با اشاره بموضوع كه در متن صریح قانون نوشته شده که کارشناسان ماده بیست و هفت کارشناسانی هستند و طبقه بندی و رتبه بندی میشوند که جایگزین کارشناسان رسمی دادگستری گردند. لذا از نظر جایگاه قانونی، جایگاه لازم را دارند و تفاوت عمده ای که اتفاقا میان گزارشاتی که در ماده بیست و هفت تهیه میشود با دادگستری این است که آن جا هر کارشناسی با هر متنی که تهیه کرد همان است. در حالیکه ما این جا یک هیات مشورتی داریم. متن گزارشی که کارشناسین تهیه میکنند دقیقا به هیات مشورتی می آید و هیات مشورتی ویرایش لازم را انجام میدهد بررسی میکنند و یک جمع هفت نفره روی آن نظر می دهند و نهایتاً یک گزارش خیلی کامل و جامع بیرون میرود. مسئولیت اصلی در این جا بعهده خود سازمان است. تفاوت دیگری که با کارشناسین رسمی دارد اینست که گزارشی که تهیه میشود با اعتبار سازمان تهیه میشود و دقیقا روی آن کار شده و نخستین دوره ای که هیات مشورتی شکل گرفت گزارشات در این هیات مشورتی ویرایش میشود. طبیعتاً عمده کار، بحث های ارزیابی است.
وی با تاکید بر بحث اخلاق حرفه ای و مهندسی عنوان کرد : کارشناسان ماده بیست و هفت سازمان، بر اساس قانون بالاترین مرجع کارشناسی اند که به اصطلاح در سطح کشور مورد طبقه بندی و رتبه بندی قرار گرفته اند و جایگاه لازم را هم دارند. لذا به لحاظ اخلاق حرفه ای لازم است که دوستان و همکاران عزیز این اخلاق حرفه ای و مهندسی را کاملا رعایت کنند که خیلی میتواند موثر باشد بخصوص اینکه گزارشاتی که تهیه میکنند و بازدیدهای که انجام می دهند بتوانند در راستای اهداف سازمان نظام مهندسی باشد.
بحث دیگری که دیهیم تاکی به آن پرداخت بحث هیات مشورتی بود.
وی در این خصوص افزود: با توجه به این که هیات مشورتی در یکی دو دوره شکل گرفته، خواهشمند هستم که در گردهمایی های بعدی که بزودی برگزار خواهد شد یک ترکیبی را مشخص کنیم که در رشته های مختلف در این هیات مشورتی حضور داشته باشند چون انتخابی است. حالا در دوره های قبل قرار بر این بود که دو، سه نفر از این کارشناسان را هیات رئیسه مشخص کنند من فکر میکنم این تعداد کارشناسانی که هیات رئیسه انتساب میکنند بهتر است کم تر شود و بیش تر انتخابی گردد و میان تمام رشته ها هم باشد ما الان کارشناس در رشته های عمران، معماری، برق، مکانیک، شهرسازی و نقشه برداری داریم. لذا میتوانند جایگاه مناسبی داشته باشند. تلاش کنیم از بین دوستانی که تجربه بیش تری دارند انتخاب کنیم تا بتوان گزارشاتی که تهیه میشود کاملتر و جامعتر باشد ضمن این که طبیعتاً بحث آموزش که دوستان مطرح نمودند یک امر خیلی مهمی است طبیعتاً در طول یک دوره که کارشناسایی می آیند و تعیین صلاحیت میشوند و وارد کارشناسی ماده بیست و هفت میشوند لازم است که در دوره های بصورت تناوب آموزش های لازم را ببینند و به تجاربشان اضافه گردد تا بتوانند جایگاه مناسبی پیدا کنند و کارهای بهتری هم انجام دهند.
تاکی در پاسخ به پرسش برخی از حضار در مورد عملکرد سازمان در جهت صدور خدمات مهندسی به کشورهای دیگر عنوان کرد : شرکتی را در سازمان تاسیس کردیم بنام ایوان صفه که اصلا وظیفه این شرکت صدور خدمات مهندسی بود اما متاسفانه به علت مشکلات سیاسی و هم به لحاظ عدم حمایت وزارت راه و شهرسازی (بخش نامه وزرات راه وشهرسازی با امضای آقای دکتر مظاهریان مبنی بر این که سازمان های نظام مهندسی نمیتوانند شرکتهای انتفاعی داشته باشند) شرکتهای بتن آزما و ایوان صفه به تعطیلی کشیده شد.همه کشورهای اطراف ما نیاز به این خدمات دارند و خیلی از دوستان ما الان به کشورهای دیگر میروند و آن جا کار میکننداما اگر بصورت سازمان یافته و به یک شکل منضبطی این کار انجام گردد نهایتاً خیلی بهتر است اما متاسفانه این اتفاق عملی نگردید.
خانم شاه منصوری عضو هیات مدیره سازمان، ضمن خوش آمدگویی و تشکر از حضور مدعوین محترم با وجود مشغله های کاری زیاد و ابراز خوشحالی از استقبال اعضای سازمان از این سری نشست های هم اندیشی، به دوره پنجم هیات مدیره و نشست های نظام نامه کارشناسی ماده بیست و هفت اشاره کرد و گفت: آن قدر قرب و شان کارشناسان ماده بیست و هفت زیاد بود که من آن آدم ها را نگاه میکردم که ببینم آن ها چه خصوصیاتی دارند که توانسته اند کارشناس ماده بیست و هفت شوند. میدانستم که آزمون خیلی سختی دارد و آزمونش همچون آزمون ورود بحرفه آسان نیست. به این فکر میکردم که من عضو هیات مدیره، اگر آزمون را بدهم و قبول نشوم چه اتفاقی می افتد. شش ماه مطالعه کردم و خوشبختانه در آزمون هم قبول شدم.
متاسفانه نشست های کارشناسی ماده بیست و هفت متوقف گردید و هیچوقت دیگر هیچ اسمی از کارشناسان ماده بیست و هفت برده نشد. بعد از این که اعتبارنامه و مدارک کارشناسی را در نشست هیات مدیره دوره ششم به ما اهدا گردید، دیگر در این ۵ سال هیچکسی سراغی هم از ما نگرفت. یعنی این که علاقه مند هستید کار را انجام دهید یا علاقه مند نیستید؟ توانمند هستید؟ توانمند نیستید؟ هیچکدام از این ها مطرح نبود تا الان که موقعیتش ایجاب کرد و عملاً سیستم سازمان طوری است که میشود دوباره درآن فعالیت کرد.
وی با بیان این موضوع که بعد از اتمام این هم اندیشی ها و جمع بندی آن ها، نوبت به تشکیل نشست هایی با استان های مجاور دارای واحد کارشناسی ماده بیست و هفت و بعد از آن شاهد برگزاری نشست ها در سطح کشوری خواهیم بود، گفت: باید سرعت عمل را بیش تر کنیم تا خودمان، جایگاهمان و کارهایی را که داریم انجام می دهیم بدانیم که اگر خواسته و مطالبه ای را داشته باشیم برای همه مشخص باشد. عملاً همیشه وقتی یک کاری شروع میشود و قرارست به نتیجه ای هم برسد صد در صد تخریبها آغاز میشود. که این نشست ها غیرواقعی است. اما من معتقد هستم که وقتی آدم را آزار می دهند آدم قویتر میشود که کارش را انجام دهد. اگر با یک دیگر هم فکری کنیم و تعامل داشته باشیم این اتفاق می افتد. من اگر موردی را هم می گویم هیچوقت غیر واقعی نمیگویم. خود من بودم که تعداد بالف بر دویست ارجاع کار به یک نفر را در نشست گذشته اعلام کردم. من معتقد هستم که اگر الان جایی هستم که میتوانم روشن گری کنم و شفاف باشم اعلام میکنم برای همه همکارانم چون اگر ما همه با هم همکاری نداشته باشیم و طبقه بندی گردیم هیچوقت به نتیجه گیری نمیرسیم. ضمناً جا دارد که از آقای متقی تشکر گردد. من در سیستم سازمان خودم کارمند بودم. فشارهای خاصی وجود دارد. یک نفر را در یک جایگاهی قرار بدهند و بعد قرار باشد سیستم را هم عوض کنند.باید به این آدم حق داد و هم چنین از ایشان می خواهم هر موردی را که میبیند دسته بندی شده و مرتب شده بصورت مکتوب ارائه دهد تا راهکارش پیدا گردد.
عضو برق هیات مدیره سازمان تصریح کرد: من از این نشست و نشست قبل یک جدول درست کردم و منتظر افرادی هستیم که بتوانیم همفکری در این زمینه را انجام دهیم. تا زمانیکه خود شما جلو نیایید امکانپذیر نیست. سخت است! همه بحرانهای مالی و مشکلات دیگر دارند اما بعضی وقت ها یک چیزایی ارزشمند است. بعضی از چهره ها را شاید سال ها مىشود که ندیده بودیم یعنی جدا از بحث کاری و ریالی، ارزش های انسانی است که وجود دارد. با هم دیگر در یک شهر داریم زندگی میکنیم. برای مردم شهر خودمان داریم تصمیم میگیریم. حداقل بعضی وقت ها در کنار هم قرار بگیریم و این احساس راحتی را با هم دیگر داشته باشیم.
مهربد عضو هیات مدیره سازمان، با تشکر از اجابت دعوت سازمان توسط مهندسان حاضر در نشست، بیان داشت: یک سری تخصصهایی ما داریم که کارشناسان دادگستری در شرح وظایفشان ندارند. همچون مقاوم سازی؛ تکنولوژیهای نوینی که مهندسین ما دارند. محاسباتی که مهندسین محاسب ما انجام میدهند و تخصص آن هاست را آن ها ندارند. من یک اعتقادی را شخصاً دارم، که ما میتوانیم از کانون کارشناسان دادگستری هم جلو بزنیم. فقط تلاش میخواهد. بیشتر قوانینی که برای کارشناسین دادگستری دیده شده برای کارشناسان ماده بیست و هفت هم دیده شده. الان اگر قانون عوض شود و قاضیهای دادگستری بتوانند ما را برای کارهای کارشناسی انتخاب کنند ما باید زیرساخت هایش را داشته باشیم. پس ما هم از نظر علمی نسبت به کارشناسان دادگستری بالاتریم، البته نمیگویم از همه آن ها ولی چون مهندس محاسب ما به روز است، مقاوم سازی ما به روز است پس از این نظر میتوان گفت که ما بالاتریم و حتی در رشته های تاسیسات.
وی با ذکر این مطلب که اکثر کارشناسان دادگستری سنی از آن ها گذشته است، افزود: مهندسان جوان ما میتوانند، من از عزیزان خواشهمندم که به خودتان مطمئن باشید،تخصص تان بالاست. امیدوار هستم و قطعاً میتوانید موازی با کانون کارشناسان پیش بروید و یا حتی از آن ها جلو بزنید. به خودتان امیدوار باشید.خودکفا باشید و کار کنید. خودتان نشست ها را بگذارید و برنامه ریزی کنید و خودتان، خودتان را حمایت کنید.

منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود کتاب راهنمای مبحث ۱۳ نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ آبان ۹۶
1067 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0