عدم وجود امنیت سرمایه ‌گذاری در بخش معادن کشور به دلیل نبود ثبات در بازار و قیمت ارز عدم وجود امنیت سرمایه ‌گذاری در بخش معادن کشور به دلیل نبود ثبات در بازار و قیمت ارز

عدم وجود امنیت سرمایه ‌گذاری در بخش معادن کشور به دلیل نبود ثبات در بازار و قیمت ارز

عدم وجود امنیت سرمایه ‌گذاری در بخش معادن کشور به دلیل نبود ثبات در بازار و قیمت ارز ، معادن کشور از ظرفیت و پتانسیل بالایی برخوردار هستند اما متاسفانه، تاکنون، کوتاهی های زیادی در بخش معدن کشور صورت گرفته است

کد خبر: 991130004 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۳۰ بهمن ۹۹ - ۳:۳۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، عدم وجود امنیت سرمایه ‌گذاری در بخش معادن کشور به دلیل نبود ثبات در بازار و قیمت ارز ، معادن کشور از ظرفیت و پتانسیل بالایی برخوردار هستند اما متاسفانه، تاکنون، کوتاهی های زیادی در بخش معدن کشور صورت گرفته است

عدم وجود امنیت سرمایه ‌گذاری در بخش معادن کشور به دلیل نبود ثبات در بازار و قیمت ارز

عدم وجود امنیت سرمایه ‌گذاری در بخش معادن کشور به دلیل نبود ثبات در بازار و قیمت ارز
رییس سازمان نظام مهندسی معدن بیان داشت:
سهم معادن در تولید ناخالص داخلی فاجعه و کم‌تر از یک درصد
نبئی، رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، بیان کرد: معادن کشور نیاز به سرمایه گذاری دارند و امنیت در سرمایه گذاری لازمه ورود سرمایه گذاران به این بخش است اما در حال حاضر، امنیت سرمایه ‌گذاری در بخش معادن کشور به دلیل نبود ثبات در بازار و قیمت ارز وجود ندارد.
سجاد صفری؛ در پاسخ به این سوال که معادن کشور از ظرفیت بالایی برخوردار هستند؛ چرا این بخش در جایگاه واقعی خود قرار ندارد؟ تصریح کرد: معادن کشور از ظرفیت و پتانسیل بالایی برخوردار هستند اما متاسفانه، تاکنون، کوتاهی های زیادی در بخش معدن کشور صورت گرفته است.
صفری ادامه داد: ایران جزو ده کشور برتر دنیا در بخش معدن است اما سهم معدن در تولید ناخالص داخلی کمتر از یک درصد است و این موضوع، نشان‌ دهنده عمق فاجعه است.
رییس سازمان نظام مهندسی معدن، گفت: بیشتر اقدامات صورت گرفته در بخش معادن کشور بصورت پراکنده و جزیره‌ای انجام می شود و با توجه به اینکه معادن کشور از ظرفیت بالایی برخوردار هستند ولی در این بخش، برای ده سال آینده هیچ برنامه مدونی، وجود ندارد.
وی ادامه داد: معادن کشور نیاز به سرمایه گذاری دارند و امنیت در سرمایه گذاری لازمه ورود سرمایه گذاران به این بخش است.
نبئی گفت: در حال حاضر، امنیت سرمایه ‌گذاری در بخش معادن کشور به علت نبود ثبات در بازار و قیمت ارز وجود ندارد.
وی گفت: معارضین محلی، معارضین دستگاه‌های اجرایی و نظامی از جمله محیط ‌زیست، منابع طبیعی، اوقاف و امور خیریه، نبود نقدینگی و ماشین ‌آلات فرسوده از مهم‌ترین علل رکود صنعت معدن کشور هستند.
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران تصریح کرد: نظارت دقیق و کامل در حوزه‌های مختلف صنعت و معدن کشور، وجود ندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه‌ های اجرایی در حوزه معدن، نظارت دقیق و کامل بر فعالیت ‌های معدنی ندارند و این ضعف نظارتی، تاثیر منفی بر اکتشاف، استخراج و سرمایه‌ گذاری در بخش معادن کشور می گذارد.
بسیاری از قوانین موجود در بخش معادن کشور، اصولی نیستند و این قوانین، مربوط به زمانی است که تشکل‌های معدنی در کشور تشکیل نشده بود.
نبئی در پاسخ به این سوال که آیا نیاز است که قوانین معدن اصلاح شودند و مورد بازنگری قرار بگیرند؟ بیان کرد: نیاز است که قوانین موجود در بخش معدن کشور مورد بازنگری قرار بگیرند و اصلاح شوند.
وی افزود: بسیاری از قوانین موجود در بخش معادن کشور، اصولی نیستند و این قوانین، مربوط به زمانی است که تشکل‌های معدنی در کشور تشکیل نشده بود.
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران ادامه داد: اگر این قوانین با توجه به ظرفیت تشکل‌ های معدنی اصلاح گردند و مورد بازنگری قرار بگیرند در واقع، می ‌توان، امیدوار به رفع بسیاری از مشکلات معدنی کشور بود.
صدور مجوزهای معدنی هوشمند سازی می شوند
رییس سازمان نظام مهندسی معدن در پاسخ به این سوال که معادن کشور در زمینه صدور مجوز با مشکلاتی مواجه هستند؛ برای رفع این مشکلات چه تصمیماتی اتخاذ شده است؟ عنوان کرد: صدور مجوزهای‌ معدنی، یکی از مشکلات عدیده بخش‌ معدن کشور است که این موضوع، سبب کُند شدن فرآیندها و عدم شفافیت شده است.
وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت، پیگیر هوشمند سازی صدور مجوزهای معدنی است و سازمان نظام‌ مهندسی معدن، نیز، هوشمند سازی فرآیندها را در دستور کار خود دارد که یکی از آن ها رفع مشکلات حوزه صدور مجوزهای معدنی است.
نبئی عنوان کرد: در شورای عالی معادن از اواخر سال نود و هفت تا اواخر نود و هشت بالغ بر دویست پرونده تعیین‌ تکلیف نشده، وجود داشت که طی سه ماه اخیر این پرونده ها جهت کمک به بخشهای تولیدی معادن، تعیین‌ تکلیف شده اند و در حال حاضر، هیچ پرونده تعیین‌ تکلیف نشده ای در این شورا وجود ندارد.
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در خاتمه گفت: سازمان نظام‌ مهندسی معدن، آمادگی کمک به بخشهای معدن و صنایع معدنی کشور را بمنظور افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها را در دستور کار خود دارد تا زمینه رقابت پذیری آنها فراهم گردد.
منبع: بازار

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ بهمن ۹۹
968 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0