نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند رئیس مستعفی سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران

مقابله با سازمان نظام مهندسی به ضرر صنعت ساختمان است

رئیس مستعفی سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران و عضو شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان روز مهندسی را تبریک گفت. مهدی موذن گفت: مقابله با سازمان نظام مهندسی به ضرر صنعت ساختمان است، آثار زیان بار تصمیمات اشتباه مدیران را در ساخت و ساز کشور و در افت تکنولوژی و تضعیف مهندسی خواهیم دید.

کد خبر: 961204001 تاریخ انتشار: جمعه ۴ اسفند ۹۶ - ۷:۰۲ ق.ظ

به گزارش پایگاه مهندسین نیوز- مرجع اخبار نظام مهندسی، مهدی موذن، رئیس مستعفی سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران و عضو شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان روز مهندسی را تبریک گفت. مهدی موذن گفت: مقابله با سازمان نظام مهندسی به ضرر صنعت ساختمان است، آثار زیان بار تصمیمات اشتباه مدیران را در ساخت و ساز کشور و در افت تکنولوژی و تضعیف مهندسی خواهیم دید.

مقابله با سازمان نظام مهندسی به ضرر صنعت ساختمان است

مقابله با سازمان نظام مهندسی به ضرر صنعت ساختمان است

مقابله با سازمان نظام مهندسی به  ضرر صنعت ساختمان است

 

وی تاکید کرد: در روز مهندسی مهندسان فقط شاهد شادی یک روزه هستند و دیده شده در سخنرانی های این جشن دعواهای بالا دستی بین مسئولان در قالب سخنرانی مطرح می شود؛ فلانی در فلان موسسه جواب وزارت راه و شهرسازی را می دهد وزارتخانه جواب شهرداری را می دهد و بخش های دیگر و در این بین ما رشد، ترغیب و تشویقی نمی بینیم.

موذن با اشاره به اینکه در روز مهندسی باید به افرادی که در این صنعت زحمت می کشند بها داده و تقدیر شود، افزود: در این روز چقدر  به کند و کاو مهندسی و ترویج صنعتی سازی و تکنولوژی که مشکل دیده نشده در کشور است پرداختیم.

او اظهار داشت: در صنعت ساختمان اخلاق مداری و اخلاق محوری جایگاه پایینی پیدا کرده است. در گذشته به نظر می رسید بیشتر مهندسان تحت عنوان امضا فروشی اخلاق را زیر پا می گذارند اما امروز که دقیق تر به موضوع نگاه می کنیم عدم توجه به اخلاق مداری در حوزه های بالادستی هم دیده می شود.

تعداد مهندسان و کاردان ها متناسب نیست

رئیس مستعفی سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران تصریح کرد: اگر مهندس با سواخلاق به یک ساختمان آسیب می زند، مدیران ارشد با بی اخلاقی یا یک تصمیم اشتباه می توانند همه موارد را تحت الشعاع قرار دهند. نسنجیده و بدون تدبیر نسخه هایی تجویز می کنند که پشتوانه کارشناسی نداشته و این موضوع اصلا به نفع صنعت ساختمان نیست.

وی با اشاره به اینکه برای رشد و شکوفایی صنعت ساختمان به مقاوم سازی و به کارگیری اجزای ساخت و ساز در حوزه نظارت و اجرا بپردازیم، افزود:  تعداد مهندسان و کاردان ها که با سوتدبیر در سطوح بالادستی و پذیرش در حوزه های دانشگاه سهم آنها متناسب نیست و ۴۵۰ هزار نفر مهندس هم اکنون در مقابل ۴۰ هزار نفر کاردان وجود دارد.

موذن گفت: وقتی مردم گران ترین متاع زندگی شان را که مسکن است تهیه می کنند چرا نباید ایمن و مقاوم باشد و در مقابل زلزله آسیب پذیر باشد. مردم را عادت بدهیم به اینکه فقط ظاهر خانه را نبینند بلکه توجه کنند که در باطن و سازه ساختمان چه می گذرد و از کارشناس بخواهند نظر بدهد. بیشترین آسیب را درواقع شهروندان و مردم ما می بینند که ما مسئولان به حقوق آنها بی توجه هستیم.

مقابله با سازمان نظام مهندسی به ضرر صنعت ساختمان است

صنعت ساختمان رو به زوال می رود

وی تاکید کرد: صنعت ساختمان رو به زوال می رود و اتفاق خاصی در این صنعت نیفتاده است. مهمترین صنعت کشور با بیشترین چرخش سرمایه و بیشترین افراد تحصیل کرده و آمار بالای دست اندرکار در این صنعت، روز به روز در شرایط سخت تر و آسیب پذیرتری قرار می گیرد.

به اعتقاد موذن اگر می خواهیم صنعت ساختمان سازی رشد کند، مسئولان دولتی در وزارت راه و شهرسازی دست از کشمکش ها بردارند و به واقعیت ها بها داده افراد تاثیرگذار در هر جایگاهی را به رسمیت شناخته به آنها اجازه فعالیت بدهند.

به گفته او دو کلید واژه در صنعت ساختمان مطرح است یکی HSE و دیگری نوسازی بافت فرسوده؛ در بافت های فرسوده بیش از ۱۰ سال هست که قرار بود هر سال ۱۰درصد از این بافت فرسوده احیا شود که اگر شده بود تا حالا ۱۰۰درصد آن ها احیا می شد و امروز وزیر اعلام نمی کرد ۱۹ میلیون نفر بدمسکن داریم.

موذن در آخر گفت: در همایش های مختلف HSE  فریاد زدیم چرا در کارگاه ها رعایت نمی شود و ۵۰ درصد سوانح  که منجر به فوت می شود در کشور بین صنایع مختلف، مربوط به صنعت ساختمان است. آیا راهکاری برای آن داریم یا باز هم در قالب شعار قرار است تکرار کنیم.

 

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ اسفند ۹۶
12755 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
1 0