تمام زندگی«ندار»ها روی گسل اضطراب و استرس ماجراهای مسکن مهر

تمام زندگی«ندار»ها روی گسل اضطراب و استرس

ماجراهای مسکن مهر ولی به ابتدای آغاز این پروژه برمی‌ گردد، به طرح اولیه و مخالفت مهندسین زبده این صنعت، بعدها به نحوه انتخاب پیمان کاران و اعتراض سندیکاهای مربوط و بعد از آغاز اجرا، به دخالت ندادن نظام‌ مهندسی ساختمان و عدم نظارت بر اجرای پروژه توسط پیمان کاران.

کد خبر: 960830001 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳۰ آبان ۹۶ - ۵:۴۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،  ماجراهای مسکن مهر ولی به ابتدای آغاز این پروژه برمی‌ گردد، به طرح اولیه و مخالفت مهندسین زبده این صنعت، بعدها به نحوه انتخاب پیمان کاران و اعتراض سندیکاهای مربوط و بعد از آغاز اجرا، به دخالت ندادن نظام‌ مهندسی ساختمان و عدم نظارت بر اجرای پروژه توسط پیمان کاران.تمام زندگی«ندار»ها روی گسل اضطراب و استرس

تمام زندگی«ندار»ها روی گسل اضطراب و استرس

تمام زندگی«ندار»ها روی گسل اضطراب و استرس

تمام زندگی«ندار»ها روی گسل  اضطراب و استرس

شام گاه یک روز پاییزی بود که ایران به سوگ فرزندانش نشست، زلزله غرب ایران را لرزانده بود و قطعی برق و خطوط تلفن امکان درک شدت فاجعه را غیر ممکن کرده بود. آفتاب اما دمید و آن چه تمام ایران برای نبودنش تمام شب را دعا کرده بود هویدا شد. شدت فاجعه را می ‌شد از سطح تخریب حدس زد و گستره منطقه آسیب ‌دیده امکان امداد رسانی را به حداقل رسانده بود.
روستاهای دور از شهر، با مسیرهای صعب ‌العبور کوهستانی می ‌بایست در اولویت تیم‌ های امدادی قرار می ‌گرفت، نبود حداقل امکانات و نیروی انسانی کافی در روستاها باید مسئولان را بصرافت باز کردن راه‌ هایی می ‌انداخت، که براثر رانش کوه ‌ها مسدود شده بودند. این مهم ولی در ساعات اولیه زلزله هرگز به اولویت تیم ‌های امدادی بدل نشد، ساختمان ‌های نوساز و پرجمعیت شهر، امکان فکر کردن بمناطق دورتر را سلب کرده بود. ساختمان‌ هایی که همه دارایی قشر پایین‌ دست هرم اقتصادی جامعه را بلعیده بود، تا بانام «مهر» سقفی ایمن و مانا برای آن ‌ها فراهم کند، ولی این طرح و بی ‌مهری مجریانش، حتی پیش از اتمام اقساطش بر سر خریداران آوار شده بود.
آواری هولناک که خیلی زود به تیتر یک اخبار کشور بدل گردید، و حتی اصل زلزله را به حاشیه برد. ساختمان ‌هایی که به ‌موازات هم بی‌ هیچ دیواری کنار هم‌ ردیف شده بودند، عکس‌ های نزدیک‌ تر خبر از سقف‌ های ترک‌ خورده و ستون ‌های پرشده از نخاله‌ های ساختمانی می ‌داد، پس از به تصویر کشیده شدن پی و سقف و ستون مسکن مهر بود که مردم برای سلامت باقی مهرنشینان به درگاه ایزد دست شکر بلند کردند.

تمام زندگی«ندار»ها روی گسل اضطراب و استرس


ماجراهای مسکن مهر ولی به ابتدای آغاز این پروژه برمی ‌گردد، به طرح اولیه و مخالفت مهندسین زبده این صنعت، بعدها به نحوه انتخاب پیمان کاران و اعتراض سندیکاهای مربوط و بعد از آغاز اجرا، به دخالت ندادن نظام‌ مهندسی ساختمان و عدم نظارت بر اجرای پروژه توسط پیمان کاران. ماجرا بهمین‌ جا ختم نمی ‌شد و مشکلاتی همچون پرت سازی و نبودن زیرساخت ‌های لازم، تجمیع قشر ضعیف جامعه در یک محیط که سبب عدم کارسازی و به‌ کارگیری افراد و تجمیع فقر می‌ شود هم از دیگر اشکالات وارد بر طرح بود. اشکالاتی که هرگز شنیده نشد تا دمل چرکین مسکن مهر بعد از طی دو دولت و براثر یک زلزله همه را به خان اول احداث آن برگرداند.
خان اولی که طی آن تا به امروز نصف نقدینگی چاپ‌ شده در کل طول تاریخ ایران را بلعیده و امروز قریب به صد کشته و هزاران بی‌ خانمان برجای گذاشته است، هزاران انسانی که همه دارایی خانواده خود را به امید داشتن یک سقف در این طرح سرمایه ‌گذاری کرده ‌اند و در حال حاضر، قبل از آن که حتی اقساط آن را به پایان برده باشند، شاهد مرگ عزیزانشان توسط آن هستند.
اینک ولی مخروبه ‌های باقی ‌مانده از مسکن مهر سرپل ذهاب زنگ خطری برای مسئولین و هشداری برای مسئولیت ‌پذیری مهندسین شده است. مسئولینی که تصور تکرار این اتفاق در شهرهای پرجمعیت کشور، آن‌ ها را بصرافت بررسی جزئی ‌تر سازه ‌های مسکن مهر انداخته تا از وقوع فجایع بزرگ‌ تر جلوگیری کنند، فجایعی که نگاه تیزبین اهل ‌فن (به‌ شرط فراهم بودن پیش‌ شرط‌ ها) آنرا دور از ذهن نمی‌ بیند.
اکنون‌ که سال ‌ها فریاد مهندسین شنیده نشده و نظرات کارشناسی نظام‌ مهندسی ساختمان در اکثر این پروژه اعمال نشده، ضمن ابراز همدردی عمیق با هموطنان کرد، باید از دست‌ اندر کاران پروژه مسکن مهر پرسید که بعد از فاجعه غرب ایران، برای سلامت جسمی و روانی ده میلیون ایرانی ساکن مسکن مهر چه طرحی را می‌ توان در دستور کار قرار داد؟
منبع : بشار

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

گروه تلگرام برق ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ آبان ۹۶
1153 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0