نظام ‌مهندسی از بنگاه‌ داری معاف می گردد نظام ‌مهندسی معاف از بنگاه‌ داری

نظام ‌مهندسی از بنگاه‌ داری معاف می گردد

دومین جلسه بررسی آیین ‌نامه کنترل ساختمان اواسط هفته جاری با حضور مهندس بهرام غفاری گرداوری کننده پیش‌ نویس مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، دکتر حمید بدیعی عضو ادوار شورای مرکزی و نیز مهندس بیژن خطیبی عضو هیات مدیره سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان استان تهران برگزار گردید.

کد خبر: 960617003 تاریخ انتشار: جمعه ۱۷ شهریور ۹۶ - ۳:۲۵ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی، دومین جلسه بررسی آیین ‌نامه کنترل ساختمان اواسط هفته جاری با حضور مهندس بهرام غفاری گرداوری کننده پیش‌ نویس مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، دکتر حمید بدیعی عضو ادوار شورای مرکزی و نیز مهندس بیژن خطیبی عضو هیات مدیره سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان استان تهران برگزار گردید.نظام ‌مهندسی از بنگاه‌ داری معاف می گردد

نظام ‌مهندسی از بنگاه‌ داری معاف می گردد

نظام ‌مهندسی از بنگاه‌ داری معاف می گردد

نظام ‌مهندسی از بنگاه‌ داری  معاف می گردد

در این جلسه مهندس محسن بهرام غفاری – گرداوری کننده پیش‌ نویس آیین‌ نامه کنترل ساختمان بیان کرد: بنده پس از ۶ سال مطالعات کارشناسی و بررسی روش‌ های کنترل ساختمان در اقصی نقاط کشور و نیز به انضمام ۳ دهه تجربه فعالیتم در عرصه مهندسی، نسبت به گرداوری پیش‌ نویس آیین ‌نامه کنترل ساختمان اقدام کردم.
سازمان نظام ‌مهندسی از بنگاه ‌داری معاف می گردد

بهرام غفاری با اشاره به این که آیین‌ نامه کنترل ساختمان ابداع و اختراع هیچ‌ کس نیست گفت: این آیین ‌نامه حاوی روش ‌هایی است که تقریبا در همه ‌جا دنیای اجرا می گردد و طیف گسترده ‌ای شامل مهندسان معمار، سازه و.. هم چنین پیمان کار ساخت که بمراتب جدی ‌تر از مجریانی که نسبتا اسمی هستند در آن گنجانده‌ شده است، هم چنین مدیریت شهری در قبال ساخت‌ و ساز شهری پاسخ گو خواهد شد.

رییس اسبق سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان استان تهران با تاکید به وجود مفاسدی که از رهگذر اجرای سیستم ارجاع نظارت در برخی از استان ‌ها و ازجمله استان تهران بوجود آمده است عنوان کرد: سیستم ارجاع نظارت سبب بوجود آمدن مفاسدی شد که این مهم محل موضوع تهمت شد و علی ‌رغم این که قرار بود که ارجاع خصوصی نباشد ولی درهیات مدیره ها مصوب گردید که هر ناظری یک مالک انتخابی را برای خود استخدام کند و درنتیجه این رویه همه بدنبال کارهای بزرگ رفتند و مفاسد زیادی ایجاد گردید.

رسالت سازمان نظام ‌مهندسی توزیع کار نبوده است

غفاری با اعلام  این که رسالت سازمان نظام‌ مهندسی توزیع کار نبوده است ادامه داد: نمی ‌شود بسیاری از مشکلات ایجاد شده در سازمان ‌های نظام ‌مهندسی ساختمان را انکار کرد و طبق این اساس می‌بایست به سمت بهبود شرایط ساخت‌ و ساز قدم برداریم و من با قاطعیت می‌ گویم که الگوی ذهنی ما بهبود شرایط ساخت ‌و ساز است و باید نظامات در کنترل ساختمان ‌بگونه‌ای برقرار گردد که اهداف موردنظر تحصیل شود.

وی درعین‌حال ماحصل بهبود شرایط ساخت ‌و ساز را اینگونه افزود: در صورت بهبود شرایط ساخت ‌و ساز قطعا شهری پایدارتر خواهیم داشت و هم چنین بازده صنعت ساختمان افزایش پیدا می‌ کند و مهندسین در قبال ارائه خدمات کیفی مهندسی به‌ دستمزد متناسب دست خواهند یافت.

وی در ادامه با بیان  این که قرابت بنده با سازمان‌ های نظام‌ مهندسی ساختمان بیش تر از دیگر نهادها مثل وزارت خانه است افزود : تلاش ما باید بر این امر متمرکز باشد که سازمان‌ های نظام ‌مهندسی ساختمان‌ ها را پالایش و ارتقاء دهیم و سعی کنیم که جامعه برای این سازمان حرمت قائل گردد و این امر در حرفه مهندسی مرجعیت داشته باشد.
غفاری درعین‌حال با اشاره به این که آیین ‌نامه کنترل ساختمان سبب می‌ شود که نظام‌ مهندسی از امر بنگاه ‌داری و فروش خدمات مهندسی معاف میگردد اظهار داشت: اجرایی کردن آیین ‌نامه کنترل ساختمان سبب می‌ شود که سازمان نظام‌ مهندسی به یک مرجعت تخصصی مبدل گردد و اگرچه این سازمان دارای پانصد هزار عضو است ولی نباید تصور کنیم که این سازمان یک شرکت است و نیم میلیون در آن استخدام‌ شده‌اند.
نباید بخاطر تخلف جزئی بساط ارجاع نظارت برچیده گردد.
بیژن خطیبی عضو هیات مدیره سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان استان تهران هم در این جلسه با طرح این سوال که چه ضمانتی وجود دارد که در شهرداری‌ ها بصورت کامل آیین‌ نامه کنترل ساختمان اجرایی گردد گفت: اگر بهترین آیین‌ نامه گرداوری گردد و همه در مورد آن اتفاق ‌نظر داشته باشند ولی درعین‌حال فاقد ضمانت اجرایی باشد در عمل اثر این نوع آیین‌ نامه‌ها خنثی خواهد شد.
خطیبی با یادآوری این موضوع که بدنه وزات خانه راه شهرسازی و گرداوری ‌کنندگان این آیین ‌نامه بر این باور هستند که با گرداوری این آیین ‌نامه مقرر شده است که سازمان‌ های نظام‌ مهندسی ساختمان به مسئولیت‌ های اصلی خود بازگردند درعین‌حال با طرح این پرسش که مسئولیت اصلی سازمان‌ های نظام ‌مهندسی چیست تصریح کرد: اگر مصرف ‌کنندگان نهایی ساخت ‌و ساز سازندگان بودند کارآیی این آیین ‌نامه خیلی مطلوب بود ولی در عمل چنین ساختاری بر چرخه ساخت ‌و ساز حاکم نیست و مصرف‌ کننده نهایی الزاما سازنده نیست.

نظام ‌مهندسی از بنگاه‌ داری معاف می گردد

وی هم چنین خاطر نشان ساخت : شهرداری تا پیش از تهیه این آیین ‌نامه به موجب یک سری قوانین بالادستی در قبال امر نظارتی مسئولیت و تکلیف قانونی داشته است که به آن عمل ‌نکرده است .
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به این که برخی بر این باور هستند که نود درصد از مشکلات سازمان ‌های نظام ‌مهندسی ساختمان ناشی از واریز وجوه دستمزد نظارت به این سازمان است.

وی یادآور شد: اما ما میگوییم این وجوه را از سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان بگیرید و به ارگان دیگری بدهید تا مشخص گردد که چه اتفاقی می‌ افتد.

خطیبی با تاکید بر این که بخاطر بروز فساد مالی در برخی از موارد نباید بصورت کامل سیستم ارجاع نظارت را حذف کرد و صورت ‌مسئله را پاک کرد.

وی گفت: اگر قرار باشد امر نظارت توسط شهرداری ‌ها اجرایی گردد این دستگاه هم مجبور به راه‌ اندازی سامانه ارجاع نظارت بازرسین خواهد شد و از این رهگذر مجددا این پروسه معیوب تکرار خواهد شد.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با انتقاد از آیین‌ نامه کنترل ساختمان که به گفته وی سبب می گردد سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان جایگاهش تضعیف گردد و به یک سازمان صرفا اداری مبدل گردد افزود: اگر قرار است جایگاه این سازمان به یک سازمان صرفا اداری تبدیل گردد ما می‌ گوییم این سازمان را تبدیل کنید و با راه ‌اندازی یک واحد شورای انتظامی در درون وزارت خانه راه و شهر سازی بطورکلی این سازمان را دیگر از چرخه ساخت ‌و ساز کنید!
آیین ‌نامه دارای تناقضات قانونی است
در همین حال در این جلسه دکتر حمید بدیعی عضو ادوار شورای مرکزی نیز با اشاره به  این که طی ۳ سال گذشته به نمایندگی از شورای مرکزی سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان کشور با وزارت خانه‌های کشور و راه و شهرسازی و نیز شهرداری تهران نشست های متعددی در مورد آیین‌ نامه کنترل ساختمان داشته است افزود: نگاه مجموعه شورای مرکزی سازمان نظام‌ مهندسی کشور در مرد موضوع آیین ‌نامه به وزارت کشور و شهرداری تهران نزدیک بوده است و در بخش‌ هایی نیز با وزات خانه راه و شهرسازی دارای اشتراک عقیده بوده است.

بدیعی با یادآوری این موضوع که آیین ‌نامه کنترل ساختمان اگرچه دارای نکات مثبتی است که سال‌ ها مورد انتظار سازمان ‌های نظام‌ مهندسی ساختمان بوده عنوان کرد: ولی درعین‌حال حاوی نکاتی است که به ضرر ساخت ‌و ساز کشور و بهره ‌برداران است، هم چنین این آیین‌ نامه در درون دارای تناقضات قانونی است.

او نیز با بیان  این که به مانند وزارت راه، واریز وجوه دستمزد مهندسین به‌حساب سازمان ‌های نظام ‌مهندسی را همچون بسیاری نمی ‌پسندد مطرح کرد: این امر در حالیست که تحقق این مهم حاصل تصمیم هیات مدیره سازمان ‌های نظام‌ مهندسی ساختمان استان ‌ها نبوده، بلکه این اقدام ناشی از تصمیم وزارتخانه راه و شهرسازی در دوره گذشته بوده است که در قالب مبحث دوم مقررات ملی ساختمان به سازمان ‌های نظام‌ مهندسی ابلاغ‌ شده است.
وی با اشاره به این که قطعا کنار گذاشتن سازمان ‌های نظام‌ مهندسی یک خسارت ملی است چراکه این سازمان دارای بیش از نیم میلیون عضو مهندس است ولی وضعیت موجود باید اصلاح گردد و هم کاران ما نیز باید این اصلاحات را بپذیرند.
بدیعی در عین‌ حال بزرگ ‌ترین اشکال آیین‌ نامه کنترل ساختمان را مربوط بکنار گذاشتن سازمان نیمه موفق نظام‌ مهندسی ساختمان استان‌ ها دانست و بیان داشت: این آیین ‌نامه سبب می گردد که سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان که دارای ۲ دهه فعالیت است از چرخه ساخت ‌و ساز کنار گذاشته گردد و سپس بصورت دستوری یک سری وظایف به شهرداری ‌ها تحمیل گردد.
وی با بیان  این که بموجب ماده پانزده قانون نظام‌ مهندسی ساختمان نظارت بر حسن اجرای خدمات مهندسی جزء تکالیف و مسئولیت ‌های قانونی هیات مدیره سازمان ‌های نظام ‌مهندسی ساختمان استان‌ ها افزود: طبق این اساس لازم است که بمنظور عمل به قانون شرایط بگونه‌ای تعریف شود که امر بازرسی از مانیتورینگ هیات مدیره ها خارج نگردد.

منبع : سازه نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۷ شهریور ۹۶
1116 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0