طبق ابلاغیه‌ معاون رئیس‌جمهوری به استاندار تهران

کاخ ثابت پاسال در فهرست میراث ملی ثبت گردید

مراتب ثبت ملی «خانه ثابت (معروف به کاخ ثابت‌ پاسال) در نامه‌ای از طرف معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع دستی و گردش گری به استاندار تهران ابلاغ گردید.

کد خبر: 960331001 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۳۱ خرداد ۹۶ - ۱:۳۴ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،مراتب ثبت ملی «خانه ثابت (معروف به کاخ ثابت‌ پاسال) در نامه‌ای از طرف معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع دستی و گردش گری به استاندار تهران ابلاغ گردید.کاخ ثابت پاسال در فهرست میراث ملی

کاخ ثابت پاسال در فهرست میراث ملی

کاخ ثابت پاسال در فهرست میراث ملی

کاخ ثابت پاسال در فهرست میراث ملی

در نامه‌ای که امروز ۴ شنبه سی و یکم خرداد از طرف زهرا احمدی‌پور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردش گری به سیدحسین هاشمی استاندار تهران ارسال گردید، مراتب ثبت این اثر تاریخی به او ابلاغ شده است.
در متن این نامه چنین آمده است:
«در اجرای بند (ج) ماده‌واحده قانون تشکیل سازمان میراث ‌فرهنگی کشور مصوب سال شصت و چهار مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساس نامه سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب سال شصت و هفت مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزش مند منقول و غیرمنقول فرهنگی‌تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرستهای ذیربط، مراتب ثبت اثر فرهنگی‌تاریخی «خانه ثابت (معروف به کاخ ثابت‌پاسال)» واقع در استان تهران، شهر تهران، منطقه سه شهرداری، خیابان نلسون ماندلا (آفریقا) نبش خیابان شهید طاهری روان پور، پلاک۲، که بعد از طی تشریفات قانونی لازم بشماره ۳۱۷۴۴ مورخ بیست و دوم خرداد نود و شش در فهرست آثار ملی ایران به‌ ثبت رسیده، ابلاغ میگردد.


اثر ذکرشده تحت حفاظت و نظارت این سازمان است و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر بتخریب یا تغییر هویت آن گردد برابر مواد پانصد و پنجاه و هشت لغایت پانصد و شصت و نه از کتاب پنجم قانون مجازاتهای اسلامی، تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده، جرم محسوب میشود و مرتکب مشمول مجازاتهای قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تأیید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود.
خواهشمند است دستور فرمایید مراتب جهت اطلاع و اجرا بمقامات و مسئولین ذیربط در استان ابلاغ گردد و از نتیجه این سازمان را مطلع نمایند.»
لازم به ذکر است که تخریب خانه ثابت پاسال بعنوان بزرگ ترین خانه تاریخی ایران، از سال ها پیش مطرح شده بود. این اتفاق تا جایی جدی شد که با اعتراضهای اهالی رسانه و فعالین میراث فرهنگی و سازمان نظام مهندسی روبرو شد. پیش از این با وجود تمام انتقادها و اظهارنظرها، شاهد قطع درختان این خانه تاریخی و در ادامه خبر بنای مجتمع تجاری و ساخت مسجد بودیم. علیرغم همه وعده‌ها و جلسه ای که چندی پیش از طرف مسئولین میراث فرهنگی درباره آینده این بنا داده شد، سرنوشت خانه ثابت پاسال نامعلوم بود و امروز امیدواریم که با ثبت آن، آینده روشنی از حفظ این خانه قدیمی را مشاهده کنیم.
منبع : خبرگزاری آنا

 

کانال تلگرام برق قدرت

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۱ خرداد ۹۶
1260 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0