تخلف مهندسان ناظر در کمیسیون ماده 100 رضا حیدریون؛ رئیس انجمن مهندسین عمران شهر تهران

غفلت از مبحث انرژی در ساختمانها

نگاهی بوضعیت ساخت‌وساز در بیست سال پیش بیان گر آن است که بموازات تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و افزایش حضور مهندسین در ساخت‌وساز شهری کیفیت ساختمان سازی هم توانسته رشد قابل قبولی داشته باشد.

کد خبر: 960324025 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۴ خرداد ۹۶ - ۴:۵۰ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، نگاهی بوضعیت ساخت‌وساز در بیست سال پیش بیان گر آن است که بموازات تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و افزایش حضور مهندسین در ساخت‌وساز شهری کیفیت ساختمان سازی هم توانسته رشد قابل قبولی داشته باشد.غفلت از مبحث انرژی در ساختمانها

غفلت از مبحث انرژی در ساختمانها

سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران

غفلت از مبحث انرژی در ساختمانها

ولیکن این افزایش کیفیت نسبی تنها در زمان ساخت روی داده و توجه شایسته‌ایاز منظر حقوق مردم و مصرف‌کنندگان بدوران بهره‌برداری از ساختمانها نشده است.متاسفانه با تاخیری هجده ساله بعد از تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و درابتدای سال نودودو مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان که ناظر بر ضوابط و شرایط تعمیر ونگه داری ساختمان است از طرف وزارت راه و شهرسازی گرداوری شد. نکته جالب آن این است که یکی از اصلیترین و اجراییترین بندهای همین مبحث که شرایط اجرایی بازرسین دارای صلاحیت را تعریف میکند بعد از چهار سال در خرداد سال نودوشش ابلاغ میشود.
این تاخیر در گرداوری و تکمیل قوانین و بخش نامه‌ها فرصتی به شهرداریها میدهد که غالبا و بطور سنتی در سالهای گذشته از اجرای قانون کنترل ساختمان ازجمله الزام حضور سازنده ذیصلاح و صدور شناسنامه فنی و… استنکاف ورزیده‌اند و درمبحث نگه داری و بهره‌برداری هم عملا هیچ اقدام جدی انجام نداده‌اند.طنز تلخ ماجرا این جاست که ظاهرا مسوولین خود هم باور کرده‌اند ساخت‌وسازهایی که به لطف رعایت نکردن قوانین موجود و نداشتن مجریان ذیصلاح، فاقد شناسنامه فنی هستند، در طول مدت بهره‌برداری نیز نیازی به گارانتی، دستورالعمل و کنترلهای فنی نداشته و شاید هم عمر ساختمان در ایران آنقدر در حال کم شدن است که احتمالا ضرورتی برای نگاه جدیبه بحث تعمیر و نگه داری در آن مطرح نمیشود. وجود بیش از دو میلیون واحد مسکونی درشهر تهران و دوهزار و پانصد ساختمان بلندمرتبه عدم توجه بوضعیت دوران بهره‌برداری آن هاعلاوه‌بر تاثیرگذاری در نوع و کیفیت زندگی مردم، کاهش سطح ایمنی شهر و آسیب ‌پذیر بودن در قبال حوادث را بدنبال داشته است. حال اگر این سطح ایمنی در کنار نبود سیستم مدیریت یک پارچه شهری در هنگام بروز زلزله‌ای که وقوع آن در شهر تهران حتمی است بررسی کنیم بعمق فاجعه‌ای که در پیش روی است بهتر پی خواهیم برد.


در حوزه انرژی هم وجود همین تعداد واحد مسکونی که بیش از نود درصد آن ها ضوابط مربوط به مبحث نوزده مقررات ملی ساختمان را هم رعایت نکرده‌اند، عاملی شده تا انرژی که با صرف هزینه و آلوده کردن محیط زیست تولید میشود بعلت نبودنگاهی کلان بمسائل اقتصاد شهری و در دوران بهره‌برداری ساختمانها با استفاده ازسیستمهای هوشمند و کنترلهای دوره‌ای در موتورخانه‌ها و…، پنج برابر بیش ازمیانگین جهانی در ساختمانهای ما مصرف گردد. این انرژی که میتواند باعث ایجادانتقال و بحرکت در آمدن چرخهای صنعت کشور شود با مدیریت نامناسب بهدر میرود.نگاه جدید و نو به مسائل ساخت‌وساز در کشور و بخصوص در شهر تهران با توجه بخطرات وتهدیدات پیش‌رو تنها راه برون‌رفت از کلاف سردرگم سیستم مدیریت شهری هستند. امیداست شروع این تحول از حوزه ساختمانهای موجود به افزایش بهره‌وری و نگهداری ساختمانها منجر گردد.
منبع: مازندشورا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ خرداد ۹۶
1022 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0