رئیس سازمان نظام مهندسی البرز گفت: هر کسی هر چه دلش بخواهد می‌سازد رئیس سازمان نظام مهندسی البرز گفت: هر کسی هر چه دلش بخواهد می‌سازد

رئیس سازمان نظام مهندسی البرز گفت: هر کسی هر چه دلش بخواهد می‌سازد

رئیس سازمان نظام مهندسی البرز گفت: هر کسی هر چه دلش بخواهد می‌سازد ، نگاه منفعت‌طلبانه و سوداگرانه سرمایه‌گذاران به بخش مسکن، سبب رونق ساخت و سازهای غیرمستحکم در استان البرز شده است

کد خبر: 010408004 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۸ تیر ۰۱ - ۸:۳۱ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، رئیس سازمان نظام مهندسی البرز گفت: هر کسی هر چه دلش بخواهد می‌سازد ، نگاه منفعت‌طلبانه و سوداگرانه سرمایه‌گذاران به بخش مسکن، سبب رونق ساخت و سازهای غیرمستحکم در استان البرز شده است

رئیس سازمان نظام مهندسی البرز گفت: هر کسی هر چه دلش بخواهد می‌سازد

رئیس سازمان نظام مهندسی البرز گفت: هر کسی هر چه دلش بخواهد می‌سازد
ویترین خلاف‌سازی در پیشانی شهرهای البرز
نگاه منفعت‌طلبانه و سوداگرانه سرمایه‌گذاران به بخش مسکن، سبب رونق ساخت و سازهای غیرمستحکم در استان البرز شده است. ساختمان‌ هایی غیراصولی و با عمر کوتاه که هر لحظه ممکن است فرو ریزد و راه فرار ساکنان برای نجات جان‌شان بسته شود.
بحث بافت‌ های فرسوده و ساخت و سازهای غیراصولی در البرز، هر چند ۲ مقوله جداست؛ ولی درد مشترک هر دو آنها یکی است. تهدید جان مردم به بهانه کسب پول، قاعده پنهان این بازی نابرابر است.
گرمدره آبستن حوادث جبران‌ناپذیر
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز گفت: بیش از نه هزار مهندس عمران، معمار و نقشه‌بردار در طرح‌ های عمرانی کلانشهر کرج فعالیت دارند، ولی متأسفانه در اجرای طرح‌ های عمرانی شهر گرمدره از نظر کارشناسی مهندسان این استان استفاده نمی‌ شود.
محسن خیری با عنوان اینکه وجه مشترک ساختمان‌ های شهر گرمدره با متروپل، ساخت و ساز بدون نظارت مهندسین نظام مهندسی است، افزود: متأسفانه از سال گذشته که این مسئولیت را پذیرفته‌ام، شهرداری و شورای شهر گرمدره هیچگونه همکاری با نظام مهندسی استان البرز نداشته‌اند. شهرداری این شهر بدون اطلاع سازمان نظام مهندسی اقدام به توزیع کار بین افراد نامشخص می‌ کند و این در حالی است که حتی در صورت واگذاری کار به مهندسان چنانچه صلاحیتها بررسی نگردد، احتمال وقوع تخلف و تقلب بسیار خواهد بود. بی‌اعتبار بودن پروانه و نداشتن صلاحیت مهندسان مجری و ناظر، ۲ مشکل اساسی در چنین روندی است. در رابطه با گرمدره به دادستان هم گزارش داده‌ایم که از این روش جلوگیری و در چارت قانونی اقدام گردد.
خیری گفت: در ساخت و سازهای شهر گرمدره حتی جعل امضای مهندسان عضو نظام مهندسی بدون اطلاع آنان صورت گرفته و حق آنها تضییع شده است که سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز با معرفی وکیل پیگیر این موضوع خواهد بود.
رئیس سازمان نظام مهندسی البرز با اشاره به دستور استاندار برای تشکیل کمیته ویژه برای تشخیص و تعیین ساختمان‌ ها در ۳ رده بسیار پرخطر، پرخطر و کم‌خطر در مناطق مختلف شهر و استان، آن را گام مهمی برای تعیین میزان خطر ساخت و ساز‌های غیر اصولی برشمرد.
تفاوت چشم‌گیر بین نقشه مصوب و نقشه اجرایی
خیری با اشاره به معضل ۲ نقشه‌ای بودن که مانع بزرگی برای اجرا و نظارت صحیح مهندسان بر ساختمان‌ های در حال ساخت است، بیان کرد: نقشه‌های ساختمانی زمانی که ترسیم می‌ شود، با وجود پرداخت هزینه از سوی مالک، اجرا نمی‌ گردد. مالکان و سازندگان به خاطر بافت منطقه و شهر که شکل گرفته است و طرح تفصیلی که نیاز به بازنگری دارد، نقشه مصوب ساختمان را اجرا نمی‌ کنند و چون این موضوع شکل قانونی به خود نگرفته است، دچار چالش می‌ شود. با وجود اینکه بارها درخواست کرده‌ایم نقشه‌ های مصوب حتماً برای اجرا به نظام مهندسی بیاید، ولی آنچه در اختیار مهندسان این سازمان قرار می‌ گیرد، نقشه‌ های خود ابرازی یا اجرایی است. در حالیکه قانون برای ساختمان، معرفی مجری ذی‌صلاح را الزام دانسته ولی متأسفانه در البرز اجرا نمی‌ گردد و علت آن ۲ نقشه‌ای بودن بناها است. مجریان ذی‌ صلاح نمی‌ توانند کاری انجام دهند چرا که نقشه جدید به لحاظ قانونی تخلف محسوب می‌ گردد. در حالیکه اگر نقشه مصوب اجرا گردد، مجری ذی‌ صلاح ملزم به حضور در محل است و در صورت عدم حضور، پروانه‌اش باطل و به شورای انتظامی معرفی می‌ گردد.
وی ادامه داد: اعمال سلیقه و نبود وحدت رویه در این مقوله پراهمیت، سبب شده تا بستر کنترل نقشه‌ های اجرایی فراهم نباشد و فرایندش دیده نشده است. هر مالک نقشه‌ای که صلاح می‌ داند را اجرا می‌ کند و تفاوت چشم‌گیری بین نقشه مصوب و نقشه اجرایی دیده می‌ شود که امیدوار هستم هر چه زودتر طرح سازمان نظام مهندسی برای یکسان‌ سازی نقشه‌ها به اجرا درآید.
رئیس سازمان نظام مهندسی البرز با بیان اینکه بیش از نود درصد ساختمان‌ های البرز دارای ساخت ۲ نقشه‌ای هستند، ابراز امیدواری کرد که با حمایت و تأکید استاندار البرز، ساخت طبق نقشه‌ های اولیه مصوب در دستور کار شهرداری‌ های استان قرار گیرد چرا که تنها راه برای جلوگیری از تشدید وضعیت نابسامان موجود است.
وی گفت: واضح است که نظارت بر ساخت و الزام به رعایت دقیق نقشه، از کنترل این سازمان خارج است و اگر نگاه درآمدی به کمیسیون ماده صد شهرداری عوض نشود، تخلفات سازندگان ادامه‌دار خواهد بود.

شکل‌گیری محله‌ های ناایمن
رئیس سازمان نظام مهندسی البرز با ابراز نگرانی از رشد ساختمان‌ های غیراصولی گفت: حدود اختیارات و وظیفه مهندس ناظر، جلوگیری از ساخت و ساز نیست بلکه ارائه گزارش کار یا تخلف است. در واقع نظام مهندسی اهرم بازدارنده‌ای جز گزارش به شهرداری ندارد و شهرداری است که باید مانع از اجرای کار و ادامه تخلف ساختمانی شود، ولی مالک توجهی به اخطار و توصیه مهندس ناظر و رعایت اصول شهرسازی ندارد زیرا می‌ داند در کمیسیون ماده صد امکان پرداخت نقدی برای تخلف صورت گرفته، وجود دارد. سازنده متخلف بدون رعایت اصول شهرسازی با کمک این کمیسیون، پایان‌کار دریافت می‌ کند و حدود اختیار ما در همین سطح است.
خیری مناطق مختلفی که ساخت و ساز بدون پایان‌کار در آنها صورت می‌ گیرد را مستعد وقوع حوادث تلخ دانست و افزود: بحران اینجاست که به‌جای ساختمان‌ های ناایمن، باید محله‌ های ناایمن را شناسایی کنیم. طرح‌ های بلندمرتبه کرج بدون نظارت مهندسان شهر قد می‌ کشند و محله‌های ناایمن به بهانه گرانی مسکن، شکل می‌ گیرند. مشکل ما یک ساختمان نیست، یک منطقه است. حیدرآباد، ده حسن‌آباد، خانه‌های قولنامه‌ای شاهین ویلا، محمودآباد، ماهدشت و… همگی برای ما مخاطره‌انگیز و چالش برانگیزند.
وی با اشاره به اینکه بیشتر ساخت و سازهای غیرمجاز در واحدهای قولنامه‌ای اتفاق می‌افتد، بیان کرد: تمامی موارد ریزش ساختمان‌ ها در استان، مربوط به ساختمان‌ های فاقد جواز و مهندس ناظر بوده و سازمان نظام مهندسی نمی‌ تواند نظارت مؤثر بر آنها داشته باشد.
گود حصارک جدی گرفته نشد
این گود که امنیت هفتاد و دو خانوار را نشانه گرفته است، روز به روز خطرساز و فاجعه‌آفرین است.
به گفته خیری، متأسفانه پس از گودبرداری غیراصولی، به حال خود رها شده است و حالا خانه‌ های قدیمی اطراف آن که فاقد استحکام هستند، باید هر چه سریع‌تر تخلیه گردند.
وی افزود: هشداری که از هشت سال پیش جدی گرفته نشد. حتی پر شدن گود هم کافی نیست و استحکام این بناها را تضمین نمی‌ کند. سال گذشته با حضور کارشناس رسمی دادگستری از این واحدها بازدید شد؛ وضعیت اسفبار بود، اما قضیه مسکوت ماند و متروپل باعث به جریان افتادن دوباره این طرح و صدور دستور تخلیه گردید.
خیری در مورد وضعیت چهل خانوار بلاتکلیف در حسن‌آباد نیز گفت: متأسفانه این ساختمان‌ ها فوندانسیون مناسبی ندارد و نما و ظاهر آنها نیز به‌ خوبی نشاندهنده وضعیت نابسامانی است. این املاک به حدی بدون ضابطه ساخته شده‌اند که جای بحث دارند و فوندانسیون آنها ناقص بوده است. نظام مهندسی فعلاً نظر به تخلیه داده و بررسی‌ های تخصصی هنوز ادامه دارد.
بنا بر اظهارات خیری، متأسفانه این استان با مشکلات مناطق ناایمن روبه‌روست و به علت هماهنگ نبودن دستگاه‌ های ناظر بر ساخت و ساز، با تعداد غیرقابل شمارشی از ساختمان‌ های چالش‌برانگیز روبرو هستیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی البرز با هشدار نسبت به مدارس فرسوده البرز گفت: ساختمان‌ های مدارس متعلق به سی تا چهل سال قبل است. هر چند برخی از آنها هنوز استحکام دارند اما چون مورد استفاده عمومی است، باید با علم روز احداث گردند.
به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی البرز، توصیه‌ های بازسازی و مقاوم‌سازی بناها، نباید سبب تشویش و نگرانی ساکنین و اهالی ساختمان‌ ها شود؛ بلکه برای اطمینان خاطر مردمی مطرح می‌ شود که زندگی و سرنوشت خود را در معرض تهدیدی جدی قرار داده‌اند.
بــــرش
تخلیه ساختمان ناایمن و سرگردانی چهارده خانوار
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج از تخلیه یک ساختمان ۷ طبقه با چهارده واحد مسکونی در حال ریزش در حیدرآباد کرج خبر داد.
محمد جمشیدی گفت: با دریافت گزارش مردمی مبنی بر ترک خوردگی و خم شدن بخش‌ هایی از یک ساختمان ۷ طبقه در خیابان عدل منطقه حیدرآباد کرج، بلافاصله تیم‌های امدادی از آتش‌نشانی کرج به محل حادثه شتافتند. با حکم قضایی، عملیات تخلیه ساکنان چهارده واحد مسکونی این ساختمان شروع شده و تیم‌های آتش‌نشانی در حال تخلیه این ساختمان هستند.
جمشیدی ادامه داد: بخش عمده خمیدگی دیوارها و ترک خوردگی این ساختمان در روز یک‌شنبه اتفاق افتاده و تلاش‌ ها بر این است تا ساکنان آن به مکان‌ های امن انتقال یابند. اکنون اعضای ستاد مدیریت بحران فرمانداری کرج و سایر دستگاه‌ های متولی در محل این حادثه حضور دارند. کلانشهر کرج بیش از یک هزار هکتار بافت مسکونی فرسوده و غیر مقاوم دارد. رواج ساخت‌وسازهای غیرمجاز و غیرمقاوم در مناطق حیدرآباد، حسن‌آباد، حصارک و بخش دیگری از کلانشهر کرج سبب شده تا بخش زیادی از ساختمان‌ های کرج نیازمند تخلیه و بازسازی باشند. حدود دو هفته پیش نیز ساکنان چهل واحد مسکونی در منطقه حسن آباد کرج به‌ علت ترک‌خوردگی چند ساختمان از محل سکونت خود به مکان‌ های امن انتقال داده شدند.
منبع: ایران آنلاین

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ تیر ۰۱
268 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0