روند احداث گل‌خانه‌های استان قم و لزوم تسهیل شرایط راه‌اندازی آن‌ها در سال‌جاری روند احداث گل‌خانه‌های استان قم و لزوم تسهیل شرایط راه‌اندازی آن‌ها در سال‌جاری

روند احداث گل‌خانه‌های استان قم و لزوم تسهیل شرایط راه‌اندازی آن‌ها در سال‌جاری

روند احداث گل‌خانه‌های استان قم و لزوم تسهیل شرایط راه‌اندازی آن‌ها در سال‌جاری ، پی گیری می گردد. چهل و نه هکتار گلخانه دارای پروانه بهره‌برداری در قم فعال است

کد خبر: 000212008 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۰۰ - ۷:۴۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، روند احداث گل‌خانه‌های استان قم و لزوم تسهیل شرایط راه‌اندازی آن‌ها در سال‌جاری ، پی گیری می گردد. چهل و نه هکتار گلخانه دارای پروانه بهره‌برداری در قم فعال است

روند احداث گل‌خانه‌های استان قم و لزوم تسهیل شرایط راه‌اندازی آن‌ها در سال‌جاری

روند احداث گل‌خانه‌های استان قم و لزوم تسهیل شرایط راه‌اندازی آن‌ها در سال‌جاری
رئیس نظام مهندسی کشاورزی قم بیان کرد:‌
چهل و نه هکتار گلخانه دارای پروانه بهره‌برداری در قم فعال است
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قم با اشاره به پی‌گیری روند احداث گل‌خانه‌های استان و لزوم تسهیل شرایط راه‌اندازی آن‌ها در سال‌جاری، بیان کرد:‌ چهل و نه هکتار گلخانه دارای پروانه بهره‌برداری با صد و چهل و پنج بهره‌بردار در استان قم فعال است.
عباس خرمی، با عنوان اینکه تسهیل شرایط راه‌اندازی گلخانه از برنامه‌های مهم برای توسعه بخش کشاورزی قم است، گفت: به علت وجود برخی مشکل‌ها، ۳۶۷ تن دارنده پروانه تاسیس گلخانه به وسعت دویست و هشتاد و هشت هکتار در استان تاکنون موفق به ساخت و راه اندازی گلخانه خود نشده‌اند.
خرمی ضمن اشاره به برنامه‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قم در راستای تسهیل و تسریع در صدور مجوزهای واحدهای تولیدی بخش کشاورزی، گفت: با توجه به شعار سال “تولید، پشتیبانی ‌ها، مانع زدایی‌ها” یک پروژه تحقیقی و تحلیلی از وضعیت پروانه‌های تاسیس صادر شده و روند راه اندازی و بهره‌برداری آن‌ها در استان توسط این سازمان انجام شده‌است.
خرمی تصریح کرد: در این پروژه تحقیقی با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و مراکز خدمات کشاورزی دولتی و غیردولتی مستقر در بخش‌ ها، علل تاخیر در راه اندازی واحد گلخانه را از دویست و چهل و هفت تن دارنده پروانه تاسیس گلخانه در سطح استان جویا شدیم که با جمع آوری و دسته بندی اظهارات متقاضیان، بالاترین سهم از مشکلات عنوان شده مربوط به مشکل تامین وثایق بانکی جهت اعطای تسهیلات بود.
وی ادامه داد: در رتبه بعدی تورم و بالارفتن هزینه‌ها و همچنین بالارفتن نرخ سود بانکی تسهیلات در سال گذشته به عنوان علت تاخیر در راه‌اندازی عنوان گردید که جمعا ۷۹% از مجموع مشکل‌های احصا شده را در برمی‌گیرد و ۲۱% مابقی مشکل ‌ها به بروکراسی اداری در بخشداری‌ها، شهرداری‌ها، بانک‌ها، شرکت ‌های برق و گاز و سایر موارد مربوط می‌ گردد.
وی در ادامه،‌ گفت: با توجه به نتایج بدست آمده از این بررسی، پیشنهاد می‌شود بانک مرکزی نسبت به بازنگری و تسهیل‌گری درشرایط اعطای تسهیلات و هم‌چنین کاهش سود بانکی برای پشتیبانی از سطح تولید بخش کشاورزی اقدام نماید و هم‌چنین با اصلاح قوانین موجود نسبت به ایجاد وحدت رویه و یکپارچگی در مدیریت صدور مجوز فعالیت‌های کشاورزی به منظور کاهش بروکراسی اداری و پرهیز از موازی کاری اقدام شود.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان قم، هم‌چنین بررسی و اصلاح سازه‌های گلخانه‌ها، آموزش گلخانه‌داران و حضور کارشناسان در گلخانه‌ها بعنوان مسئول فنی را از دیگر اقدامات اثر بخش در رفع موانع و مشکل‌های این بخش دانست و ابراز امیدواری کرد با بررسی و تحلیل کارشناسی در همه عرصه‌های تولید محور کشاورزی، در احصاء و رفع موانع تولید و پشتیبانی از این بخش مهم اقتصادی گام برداریم.
نزدیک به چهارده هزار تن در بخش کشاورزی قم فعالیت می‌کنند که در این میان بیش از یک هزار تن خانم هستند.
بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌ دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی چهل و پنج درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر هشتصد و پنج هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.
منبع: ایرنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ اردیبهشت ۰۰
713 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0