مولف پرتیراژترین کتاب تاریخ آزمون نظام مهندسی برق مصاحبه اختصاصی با دکتر حسین شایقی

مولف پرتیراژترین کتاب تاریخ آزمون نظام مهندسی برق

خانواده بزرگ سازمان نظام مهندسی ساختمان، صاحب فرزاندان نخبه پرشماری است که در جای جای کشور در حال خدمت رسانی به هموطنان هستند. قطعا یکی از این نخبگان برجسته، دکتر حسین شایقی است که در زمینه علمی، پژوهشی و اجرایی یکی از استثناهای مهندسی برق کشور محسوب می شود. در اولین روزهای پاییز خنک اردبیل، فرصتی دست داد تا با حضور در دفتر ایشان، گفتگویی با این عضو شاخص نظام مهندسی انجام دهیم.

کد خبر: 970708013 تاریخ انتشار: یکشنبه ۸ مهر ۹۷ - ۱۲:۱۴ ب.ظ

خانواده بزرگ سازمان نظام مهندسی ساختمان، صاحب فرزاندان نخبه پرشماری است که در جای جای کشور در حال خدمت رسانی به هموطنان هستند. قطعا یکی از این نخبگان برجسته، دکتر حسین شایقی است که در زمینه علمی، پژوهشی و اجرایی یکی از استثناهای مهندسی برق کشور محسوب می شود. در واپسین روزهای شهریور خنک اردبیل، فرصتی دست داد تا با حضور در دفتر ایشان، گفتگویی با این عضو شاخص نظام مهندسی انجام دهیم.

مولف پرتیراژترین کتاب تاریخ آزمون نظام  مهندسی برق

آقای دکتر، داوطلبان قدیمی آزمون نظام مهندسی برق شما رو به خوبی می شناسند، برای مهندسینی که شاید اطلاعات کمتری درباره شما داشته باشند، خودتان رو معرفی کنید.

من حسین شایقی، دکترای برق قدرت از دانشگاه علم و صنعت، استاد تمام گروه مهندسی برق دانشگاه محقق اردبیلی بوده و دارای پروانه پایه ارشد اشتغال بکار طراحی، نظارت و اجرا نظام مهندسی ساختمان در رشته تاسیسات برقی،  قرار گرفتن در زمره یک درصد برتر دانشمندان و نخبگان علمی جهان در سال های ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ بر اساس پایگاه طلایه داران علم تامسون رویترز (ISI)،  اخذ نشان درجه یک علم و فرهنگ از شورای فرهنگ عمومی استان. انتخاب به عنوان عضو ارشد انجمن مهندسین برق و الکترونیک آمریکا، برگزیده انجمن انرژی بادی ایران در سال ۱۳۹۵، پژوهشگر نمونه استان اردبیل در حوزه فنی و مهندسی در سال ۱۳۸۶، ۱۳۸۹، ۱۳۹۰، ۱۳۹۱، ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ و پراستنادترین نویسنده استان در سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۲، كسب مقام ابتكار ويژه مسابقات رباتيك، سومين مسابقات ربوكاپ، دانشگاه آزاد اسلامي واحد مركز تهران (۱۳۸۲)، دانشجوي ممتاز مقطع دكتراي برق (رتبه اول) در رشته مهندسي برق در سال ۸۲-۱۳۸۱و ۸۳-۱۳۸۲ دانشكده برق دانشگاه علم و صنعت ايران، پژوهشگر نمونه كشوري در ششمين همايش سراسري هم‌انديشي باشگاه پژوهشگر جوان- اردبيل (۱۳۸۳)، پژوهشگر نمونه در حوزه فنی و مهندسی دانشگاه محقق اردبيلی از سال ۸۵ تا سال ۹۲ به صورت متوالی، پژوهشگر برتر سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در سال ۱۳۹۱، کسب عنوان مجله علمی برتر انگلیسی Journal of Operation and Automation in Power Engineering استان اردبیل با مدیر مسوولی اینجانب در جشنواره هفته پژوهش و فناوری سال ۱۳۹۳ و البته نگارش اولین کتاب در زمینه آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی.

مولف پرتیراژترین کتاب تاریخ آزمون نظام مهندسی برق

مولف پرتیراژترین کتاب تاریخ آزمون نظام مهندسی برق

به کتاب تان در زمینه آزمون اشاره کردید، کتاب شما به چاپ و ویرایش چندم رسید؟ این رکورد در چند سال بدست آمد؟

اولین نسخه کتاب در سال ۷۹ منتشر شد و تا سال ۹۳ به صورت پیوست چاپ می شد و توانست به چاپ بیست و سوم برسد، که بعد از چند نوبت اول، در هر چاپ ۳۰۰۰ نسخه منتشر می شد و جمعا حدود ۶۰ هزار نسخه از این کتاب را به دست داوطلبان آزمون نظام مهندسی رساندیم.

 

چی شد که دیگه چاپ کتاب را ادامه ندادید؟

هدف اصلی نگارش کتاب، وجود خلا و احساس نیاز شدید مهندسین برق بوده که به صورت مداوم از من درخواست مرجع معتبر و کامل برای آزمون می کردند. آن زمان کتابهایی برای رشته های عمران و معماری بود اما برای برق حتی جزوه کامل نیز وجود نداشت. به همین جهت کتاب فوق منتشر شد. اما چند سال بعد که مولف های دیگری نیز وارد عرصه شدند و تا حدود زیادی توانستند این نیاز داوطلبان را پاسخ دهند، ترجیح دادم در سایر عرصه ها فعالیت کنم از جمله کارشناس استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران (۱۳۹۳ تاکنون)، عضویت کمیته تحقیقات شرکت توزیع برق اردبیل، عضویت کمیته تحقیقات شرکت آب و منطقه ای استان اردبیل، عضویت کمیته تحقیقات شرکت آب و فاضلاب روستایی استان و …

 

آزمون هایی که اوایل برگزار می شد با آزمون های اخیر چه تفاوتهایی دارند؟

آزمونهای سنوات اخیر مفهومی تر شده و دایره منابع نیز گسترش یافته است. در سالهای ابتدایی برگزاری آزمون، غالب سوالات عینا از متن مباحث ۱۲، ۱۳ و ۱۵، کتاب قانون نظام مهندسی و گاهی نیز راهنمای مبحث ۱۳ مطرح می شد، اما در سالهای اخیر، بدلیل نیازها و الزامات روز حوزه نظام مهندسی، مفاهیم جدیدی مانند اخلاق حرفه ای، اطفا حریق و پدافند غیرعامل، به منابع آزمون اضافه شوند. همچنین، تفکیک آزمون صلاحیت های طراحی و نظارت منجر به تخصصی تر شدن سوالات شده است.

مولف پرتیراژترین کتاب تاریخ آزمون نظام مهندسی برق

چه دوره های ارتقا پایه را تاکنون برگزار کرده اید؟

با توجه به عضویت در کمیته آموزش سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل و تجربه سال ها تدریس و تالیف دانشگاهی و تخصصی، دورهای متنوع را برگزار کرده ام، از جمله دوره های ارتقاء، طراحی تاسیسات الکتریکی ساختمان های بلند مرتبه، بهینه سازی مصرف انرژی الکتریکی در ساختمانها، چالش های مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان، بازرسی انشعابات برق و …

 

در چه پستهایی تخصصی در سازمان نظام مهندسی عضویت داشته اید؟

عضویت در کمیسیون آموزش و پژوهش شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور (۱۳۹۰-۱۳۹۳)، عضویت در کمیسیون تخصصی تاسیسات برقی شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور (۱۳۹۰-۱۳۹۳)، نایب رئیس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان اردبيل در دوره پنجم (از مهر ۸۸ تا مهر ۹۱)، عضو هئیت مدیره سازمان نظام مهندسي ساختمان استان اردبيل در دوره چهارم و پنجم و عضو کمیته آموزش سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل

 

چه توصیه ای برای مهندسان برق دارای پروانه اشتغال به کار، بویژه ناظران دارید؟

با توجه به حساسیت های زیادی که در سال های اخیر در اجرای مقررات ملی ساختمان وجود دارد، به ناظران توصیه اکید می شود که مقررات مربوطه بویژه در مسائل حفاظتی و ایمنی را به دقت اجرا کنند. تعامل مستمر با کارفرما، مراجعه مداوم با محل اجرای پروژه و توجیه و اقناع مجری برای رعایت اصول حفاظتی (بویژه استفاده از RCD ، اجرای مناسب همبندی و چاه ارت)  مسائلی هستند که تمام ناظران تاسیسات برقی خود را مقید به اجرای بدانند. در بحث طراحی نیز، علاوه بر اجرای دقیق مقررات، توجه به مفاهیم روز مانند سیستم های جریان ضعیف تاکید می شود

 

 مهمترین مشکلات طراحی و نظارت تاسیسات برقی چیست؟

عدم توجیه کارفرمایان به هزینه کردن در بخش ایمنی و حفاظتی، دیدگاه سنتی غالب مجریان فاقد صلاحیت و عدم تعامل و ارتباط مداوم بین کارفرمایان و ناظران از اصلی ترین مشکلات در اجرای بهینه تاسیسات برقی ساختمان هاست‌.

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی مکانیک

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ مهر ۹۷
2549 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0