نظام مهندسی تهران نمی‌تواند کنترل امضا ها را به درستی انجام دهد مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی

سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نمی‌تواند کنترل امضا ها را به درستی انجام دهد

به گزارش اختصاصی خبرنگار پایگاه خبری مهندسین نیوز، نشست خبري دكتر منوچهر شیبانی اصل مدیر کل دفتر توسعه مهندسی ساختمان و رئیس هيأت نظارت هشتمین دوره انتخابات اعضای هیأت مدیره های سازمان‌های‌نظام‌مهندسی‌ ساختمان استان ها، با موضوع «فرايندهاي جاري در نظام مهندسي و انتخابات نظام مهندسي» ساعت 9:20 صبح دو‌شنبه 12/6/97 برگزار شد.

کد خبر: 970612011 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۲ شهریور ۹۷ - ۶:۰۰ ب.ظ

به گزارش اختصاصی خبرنگار پایگاه خبری مهندسین نیوز، نشست خبري دكتر منوچهر شیبانی اصل مدیر کل دفتر توسعه مهندسی ساختمان و رئیس هيأت نظارت هشتمین دوره انتخابات اعضای هیأت مدیره های سازمان‌های‌نظام‌مهندسی‌ ساختمان استان ها، با موضوع «فرايندهاي جاري در نظام مهندسي و انتخابات نظام مهندسي» ساعت ۹:۲۰ صبح  دو‌شنبه ۱۲/۶/۹۷  برگزار شد.

سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نمی‌تواند کنترل  امضا ها را به درستی انجام دهد

شیبانی اصل، مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: وقتی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نمی‌تواند کنترل امضا ها را به درستی انجام دهد چگونه ادعای کنترل ساختمان را دارد.

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه،  تاکید کرد:‌ الزام اجرای ساختمان توسط افراد دارای صلاحیت قانونی است، اما در عمل برخی از این افراد امضای خود را فروختند و شغلی به نام ناظر صوری به وجود آمد.

وی اظهار کرد:‌ سازمان نظام مهندسی علاوه بر این‌که نتوانست این روند را اصلاح کند بلکه روند نادرست را ادامه داد، مجری ساختمان باید حتما دارای صلاحیت باشد. مهندسان مسئولیت کار خود را بپذیرند و ضوابط ساخت و ساز را اجرا کنند.

شیبانی اصل بیان کرد: آیین نامه کنترل ساختمان در صدد ایجاد مسئولیت محوری به جای انسان محوری است و باعث ارتقای جایگاه مهندسان در جامعه می‌شود. کجای دنیا مالک باید برای ساخت یک ساختمان با ۲۳ مهندس قراداد امضا کند، این فرآیند‌های پیچیده منجر به ایجاد فساد می شود.

شیبانی اصل، مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی

او با بیان این‌که آیین‌نامه کنترل ساختمان از دستور کار دولت خارج نشده است، گفت: وزیر راه و شهرسازی به موضوع تخلف مالی نظام مهندسی ساختمان تهران وارد شده و به زودی دستورات لازم را ابلاغ می‌کند.

وی بیان کرد: برخی شرایط عضویت در آیین‌نامه مصوب هیئت وزیران در سال ۹۴ مانند داشتن پروانه اشتغال در پایه یک و…  در انتخابات هشتمین دوره تغییر کرده است.

سازمان‌های نظام مهندسی به عنوان ناظر ساخت و سازها معرفی نشده اند

او تصریح کرد: برخی اظهارنظرها درباره این آیین‌نامه به دلیل عدم اشراف و اطلاع کافی است . نه تنها این آیین‌نامه از دستور کار خارج نشده، بلکه ۷ نوع عنوان آسیب شناسی در این آیین‌نامه انجام و پیش نویس تهیه شده است.

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره دلایل مخالفت با این آیین‌نامه گفت:‌ در هیچ قانونی سازمان‌های نظام مهندسی به عنوان ناظر ساخت و سازها معرفی نشده است. روش کنونی با هیچ اصل و منطق مدیریتی سازگار نیست که مهندس توسط یک نهاد حرفه‌ای انتخاب شود و مشخص نباشد که این شخص در برابر کارفرما، نظام مهندسی یا شهرداری پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه در انتخابات امسال ۱۴۳۹ نفر در ۳۱ استان ثبت نام کرده‌اند، گفت: ثبت نام برای انتخابات هیئت مدیره‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها از ۲۹ خردادماه آغاز و تا امروز ثبت نام به انجام رسیده و در حال بررسی صلاحیت‌ها هستیم.از این تعداد ۳۷۵ نفر به عنوان عضو اصلی هیئت مدیره ‌ها انتخاب می‌شوند.

نظام مهندسی تهران نمی‌تواند کنترل امضا ها را به درستی انجام دهد

وی اظهار کرد: در هفته‌های آینده فهرست افراد واجد شرایط اعلام می‌شود. ۴۸۴۷۶۹ نفر عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان در رشته‌های مختلف بوده‌اند که از این تعداد ۲۳۴۰۷۱ نفر حدود ۵۰ درصد دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی هستند.

سوء جریان مالی در سازمان استان تهران

رئیس هیئت نظارت هشتمین دوره انتخابات اعضای هیئت مدیره‌های سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها در ادامه با اشاره سوء جریان مالی، افزود:‌ در این ماجرا ۷٫۶ میلیارد تومان از حساب سازمان نظام مهندسی استان تهران برداشت شده که با اطلاعات اولیه برخی مهندسان توسط مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی کشف و پیگیری آن از این دفتر شروع شد.

او تاکید کرد: این برداشت غیرقانونی بلافاصله به مراجع ذی‌صلاح گزارش شد،‌ برخی ادعا می‌کنند این تخلف را به صورت داخلی کشف کرده‌اند که خلاف واقع است. اگر وزارت راه و شهرسازی مداخله نمی‌کرد چه بسا این روند همچنان ادامه داشت.

وی گفت: این ۷٫۶ میلیارد تومان به حساب ۲ نفر واریز شده بود،  دوره برداشت حدود ۲۵ روز و  در قالب ۱۴ فقره چک صورت گرفته است. این چک‌ها دو امضا داشته که ظاهرا یکی از چک‌ها با یک امضا پرداخت شده است.

وی همچنین افزود: تخلف مالی توسط کارکنان نبوده مگر می‌شود رئیس نظام مهندسی یا خزانه‌دار سازمان از این موضوع بی خبر باشند. این قبیل اظهارات فرافکنی است و ادعای جعل امضا باید ثابت شود.

شیبانی اصل در ادامه افزود: وقتی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نمی‌تواند کنترل امضا ها را به درستی انجام دهد چگونه ادعای کنترل ساختمان را دارد، بر اساس اعلام سازمان نظام مهندسی استان تهران در ۵ ماه اول امسال خزانه دار ۱۰۰ میلیون تومان و  رئیس سازمان ۷۰ میلیون تومان دریافتی داشته اند. همچنین سال قبل خزانه‌دار سازمان ۱۱۰ میلیون تومان و رئیس وقت ۲۳۰ میلیون تومان دریافتی داشته‌اند.

وی با اشاره به این‌که حق الزحمه هیئت مدیره ‌ها باید طبق قانون توسط مجمع عمومی سازمان استان تصویب می شود، بیان کرد: باید در دستور جلسه مجمع عمومی به صراحت این عنوان ذکر شود و مورد تصویب مجمع قرار گیرد. از سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران خواسته‌ایم مبنای قانونی پرداخت‌ها را مشخص کنند.

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: تعلیق رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران دلیل عدم توجه به ۳۰ ابلاغیه و اطلاعیه وزیر راه و شهرسازی در ۱۲ موضوع بود.

وی با اشاره به این‌که وزیر راه و شهرسازی بنیانگذار قانون نظام مهندسی ساختمان بوده و در این مسئله صاحبنظر است، اظهار داشت: وزیر به اصلاح ساختارها با هدف ارتقای کیفیت ساخت و ساز و مبازره با فساد به شدت علاقه مند است و از موضوع برداشت غیرقانونی ۷٫۶ میلیارد تومان از حساب سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران با خبر است.

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات نظام مهندسی تهران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ شهریور ۹۷
12205 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0