نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند گفتگو با عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان

افزایش قیمت مسکن در حدود تورم عمومی

دکتر مهدی روانشادنیا درگفتگوی اختصاصی با پایگاه مهندسین نیوز- مرجع اخبار نظام مهندسی اظهار داشت: به نظر می رسد سال آینده میانگین افزایش قیمت مسکن را در حدود تورم عمومی یا بیشتر از آن را تجربه کنیم اما این موضوع در کل کشور یکنواخت نیست.

کد خبر: 961127001 تاریخ انتشار: جمعه ۲۷ بهمن ۹۶ - ۷:۱۲ ق.ظ

دکتر مهدی روانشادنیا درگفتگوی اختصاصی با پایگاه مهندسین نیوز- مرجع اخبار نظام مهندسی اظهار داشت: به نظر می رسد سال آینده میانگین افزایش قیمت مسکن را در حدود تورم عمومی یا بیشتر از آن را تجربه کنیم اما این موضوع در کل کشور یکنواخت نیست.

افزایش قیمت مسکن در حدود تورم عمومی

افزایش قیمت مسکن در حدود تورم عمومی

افزایش قیمت مسکن   در حدود تورم عمومی

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان افزود: به طور کلی در بخش ساختمان در مناطق پرمتقاضی و واحدهای کم متراژ تقاضای بیشتری وجود دارد و عرضه کمتری، بنابراین افزایش قیمت بیشتری داریم.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات تحول عمده ای نداشته است، گفت: دولت به اندازه ۸۰ درصد ساختمان برای خرید واحد ساختمانی تسهیلات می دهد همین تسهیلات اگر به سازنده داده شود حضور افراد حرفه ای را در ساخت و ساز تضمین می کند.

به اعتقاد وی سرمایه گذارهای ساختمان معمولا در زمان هایی که تقاضا وجود دارد و با توجه به محاسباتی که می کنند، وارد بازار می شوند.

روانشادنیا با اشاره به اینکه برای خروج مسکن از رکود، دولت چند بسته تسهیلاتی را ارائه داد، افزود: دولت تا حدودی تسهیلات را توسعه داد ولی واقعیت این است که دسترسی به تسهیلات مسکن برای افراد بسیار دشوار است.

او تصریح کرد: کانال خرید مسکن و دسترسی به تسهیلات به یکی دو بانک دولتی محدود شده و افراد برای دسترسی به تسهیلات هزینه خرید اوراق مسکن را دارند که مشکلاتشان را تشدید می کند.

به گفته دکتر روانشادنیاعموما تمرکز در تسهیلات نبوده و این یکی از اشکالات اساسی است.

ایران قابل مقایسه با کمتر جایی در دنیاست

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه ایران قابل مقایسه با کمتر جایی در دنیاست، اظهار داشت: کشور ما از مکانیزم های اقتصادی متنوعی تاثیر پذیر است.

روانشادنیا افزود: با توجه به امکان های محدود اقتصادی در کشور، می توان گفت بیش از ۸۰ درصد دارایی ها در بخش ساختمان است و به طور کلی شرایط کشور ما ویژه است.

او بیان کرد: در کشورهایی که اقتصاد تنوع خوبی دارد، فشار روی مسکن نیست؛ کشورهایی مانند سنگاپور و مالزی  که امکاناتی را برای تامین مسکن فراهم کرده اند.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: همان طور که می دانید در قانون اساسی ما نیز تامین مسکن از وظایف دولت بوده و حق شهروندی است، در منشور حقوق شهروندی نیز حق مسکن وجود دارد.

وی اضافه کرد: امسکن لیزینگی و مکانیزم های مناسب دیگری برای تامین مسکن  می توانست مفید باشد، صندوق زمین و مسکن هم راهکار خوبی بود که توسعه کمی پیدا کرد.

روانشادنیا معتقد است تنوع زیادی برای خریدار یا مصرف کننده وجود ندارد و تعداد مشخصی امکانات وجود دارد که دسترسی به آن ها نیز دشوار است.

ورود دولت به ساخت و ساز آری یا خیر؟

او معتقد است دخالت و حضور دولت برخلاف بخش های دیگر که بسیار پررنگ است، در بخش مسکن، تقریبا هیچ است و یکی از حوزه هایی است که بخش خصوصی و نیمه خصوصی در آن بیشتر دخالت دارند.

روانشادنیا با بیان اینکه برای تامین مالی دولت پولی ندارد، گفت: دولت سیاست گذار کلان است ولی باید تسهیلات و قوانینی وضع کند که ورود و حضور سرمایه گذار را تشویق کند.

به گفته او در حال حاضر دارایی و سرمایه ها در بخش های مختلف ساختمان تبدیل به خانه های لوکس خالی شده و عرضه موثری در حوزه ساختمان وجود ندارد.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان افزود: دولت می تواند طرحی  شبیه بازآفرینی شهری و احیای بافت فرسوده داشته  باشد به این شکل که در ازای اینکه مثلا در برخی بخش ها و مناطق شهر  که تقاضا بیشتر است با متراژ مشخص به سازنده ها تسهیلات بدهد.

 

وی با اشاره به اینکه برای این موضوع راه درازی در پیش است، افزود: دیدگاه این است که دولت خودش نباید بسازد بلکه به سازنده باصلاحیت و حرفه ای تسهیلات بدهد.

به گفته او دولت فرآیند ساخت را تسهیل کند  تا سازنده ورود کند، اگرنه این امکان تامین مالی برای دولت وجود ندارد.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ بهمن ۹۶
12289 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0