مدارس غیرانتفاعی، از جمله اماکن عمومی ناایمن و دارای ریسک خطر بالا مدارس غیرانتفاعی، از جمله اماکن عمومی ناایمن و دارای ریسک خطر بالا

مدارس غیرانتفاعی، از جمله اماکن عمومی ناایمن و دارای ریسک خطر بالا

مدارس غیرانتفاعی، از جمله اماکن عمومی ناایمن و دارای ریسک خطر بالا ، هستند. کابوس آوار در برخی ساختمان‌ های پزشکان اراک!

کد خبر: 010326002 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۶ خرداد ۰۱ - ۳:۴۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، مدارس غیرانتفاعی، از جمله اماکن عمومی ناایمن و دارای ریسک خطر بالا ، هستند. کابوس آوار در برخی ساختمان‌ های پزشکان اراک!

مدارس غیرانتفاعی، از جمله اماکن عمومی ناایمن و دارای ریسک خطر بالا

مدارس غیرانتفاعی، از جمله اماکن عمومی ناایمن و دارای ریسک خطر بالا

بیشتر مدارس غیرانتفاعی استان مرکزی ناایمن هستند/کابوس آوار در برخی ساختمان‌ های پزشکان اراک!
رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی بیان کرد: مدارس غیرانتفاعی، از جمله اماکن عمومی ناایمن و دارای ریسک خطر بالایی هستند، زیرا عموما ساختمانهای قدیمی با کاربری مسکونی و فاقد استحکام لازم هستند که تبدیل به کاربری آموزشی(مدرسه) شده اند.
علی‌رضا حبیبی تصریح کرد: اکثر ساختمان هایی که پیش از سال هفتاد، احداث گردیده اند، فاقد استانداردهای لازم هستند، زیرا در آن زمان مباحث مقررات ملی ساختمان بمنظور رعایت و اجرا، گرداوری و ابلاغ نشده بودند. در مجموع، ساختمان‌ های مذکور از ایمنی لازم، بخصوص در زمان بروز و وقوع زلزله برخوردار نیستند.
حبیبی با بیان اینکه ضوابط فنی و مباحث مقررات ملی ساختمان در بیست و پنج سال گذشته به مرور، بروزرسانی و جهت اجرا ابلاغ شده است، گفت: پاساژهای اراک عموما در یک برهه از زمان و تقریبا با یک سبک و سیاق احداث و مشابه یک‌دیگر احداث شده اند و بنظر می‌ رسد لازم است نسبت به مقاوم سازی این اماکن توسط مشاورین ذی صلاح اقدام گردد، لیکن آنچه درجه اهمیت و میزان خطر پذیری بیشتر را در آنها تعیین می کند، میزان تردد و مراجعات مردم به این اماکن و دسترسیهای مناسب در زمان وقوع حوادث است که مسئولیت اصلی در این مورد، نیز متوجه شهرداری اراک است.
وی افزود: در سنوات گذشته کارگروهی تخصصی با حضور نمایندگان تمامی دستگاه‌ های مرتبط در ستاد بحران استانداری مرکزی بمنظور شناسایی و ساماندهی ساختمانهای عمومی در سطح شهر اراک تشکیل گردید و فعالیت کرد و تصمیمات مناسبی در اینباره اخذ شد اما بعد از مقطعی جلسات مذکور متوقف گردید، لذا پیشنهاد می گردد با توجه به اهمیت موضوع، این کارگروه مجددا تشکیل گردد و ادامه روند تخصصی و پی‌گیری های خود را تا مرحله اجرا به نتیجه برساند.
حبیبی با بیان اینکه لازم است در این راستا ساختمانها با توجه به کاربری و درجه اهمیت، اولویت بندی گردند، گفت: مدارس غیرانتفاعی یکی از اماکن عمومی ناایمن و دارای ریسک خطر بالایی در این زمینه هستند، زیرا عموما ساختمانهای قدیمی با کاربری مسکونی تبدیل به کاربری آموزشی(مدرسه) شده اند. این ساختمان‌ ها حتی فاقد استحکام لازم با کاربری مسکونی نیز هستند و این تغییر کاربری غیر اصولی میتواند خطرات بالقوه جدی جانی و مالی به دنبال داشته باشد.
وی گفت: از دیگر مشکلات و خطرات جدی ساختمانهای با قدمت بالا در سطح شهر اراک، تغییر کاربری آنها به ساختمان پزشکان است که این تغییر فاقد حداقل استانداردهای لازم بوده و در زمان بروز حوادث به علت تجمعات فشرده افراد و مراجعین می تواند از اماکن بسیار پر مخاطره و بحران زا باشد.
حبیبی گفت: عمر بالای تاسیسات مکانیکی و برقی و تاسیسات گازرسانی و فرسودگی آنها در گذر زمان و مجاورت دیگر مصالح در ساختمانها از اصلی ترین و جدی ترین خطرات پنهان یا خطرات بالقوه است که متاسفانه هیچ‌گونه سیاستی در مورد کنترل و بازنگری این ساختمانها پس از یک دوره بهره‌برداری لحاظ نشده است و چنان چه تصمیم و اقدامی صریح در این زمینه توسط سازمانها و دستگاههای مربوطه اخذ و اجرا نشود، میتواند خسارات جبران ناپذیر مالی و جانی جدی به دنبال داشته باشد.
وی افزود: در چرخه ساخت و ساز شهری شهرداریها، سازمانهای نظام مهندسی ساختمان، ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها و کمیسیون‌های ماده صد شهرداری ها دارای بیشترین نقش و اصلی ترین مسئولیت هستند که در این راستا سازمان نظام مهندسی به جهت انجام وظایف ذاتی خود با تشکیل کمیته کنترل مضاعف از اعضای مجرب و متعهد خود نسبت به کنترل و بررسی عملکرد اعضای سازمان در پروژه های در دست اجرا در سطح استان بصورت میدانی اقدام کرده است و در صورت رویارویی با کوتاهی اعضا در انجام وظایف محوله، پرونده خاطیان به همراه مستندات لازم به شورای انتظامی سازمان که ریاست آن بر عهده یکی از قضات دادگستری استان است، احاله می گردد.
حبیبی گفت: از مهم ترین سیاست‌ های سازمان، موضوع آموزش است که بصورت خاص در دستور کار این سازمان قرار دارد و به صورت ویژه در این باره برنامه ریزی می گردد.

وی افزود: از موضوعات پر اهمیت باید به بحث تخلفات ساختمانی اشاره کرد که در این راستا از مهم‌ترین وظایف ناظرین سازمان، اعلام به موقع گزارش تخلف مالکین است که در اکثر مواقع علی‌رغم صدور دستور توقف مکتوب و به موقع، توسط ناظرین و حتی مکاتبه سازمان در این باره با مراجع صدور پروانه، اقدامات لازم از سوی شهرداری ها اتفاق نمی افتد.
حبیبی ادامه داد: البته در برخی موارد که کوتاهی ناظرین در مورد ارسال به موقع گزارشات تخلف در بازدیدهای میدانی سازمان مشاهده شده، با افراد خاطی برخوردهای لازم انجام شده است، لیکن امید است با جلسات متعددی که با شهرداریها در این مورد، برگزار شده و بازهم پی‌گیری و برگزار خواهد شد، این مشکل توسط شهرداری ها مرتفع گردد.
وی گفت: از آنجا که مسئولیت صدور پروانه ساختمانی و پایان کار به عهده شهرداری هاست، همکاری و هماهنگی شهرداریها با سازمان نظام مهندسی به یقین در پیشبرد مقاصد مورد نظر کمک خواهد کرد.
رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی در مورد حادثه ساختمان متروپل نیز گفت: به استناد آنچه در رسانه ها، جراید و رسانه ملی و بخش‌های خبری منتشر شده است، اشکالات و خطاهای فاحش جدی در این ساختمان به چشم می‌ خورد که با چنین روند ناصوابی تاکنون در شهر اراک از سوی هیچ یک از دستگاه های مرتبط مواجه نبوده ایم.
رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی نقش رسانه ها در این موضوع را بسیار پر اهمیت دانست و گفت: نقش رسانه‌ها آگاهی‌بخشی است و انجام این رسالت به نحو شایسته، موجبات احیای فرهنگ در این زمینه را بین مردم و بهره برداران و سازندگان و حتی صاحبان حرفه های مرتبط این صنعت و مهندسان مربوطه را به دنبال خواهد داشت.
حبیبی در خاتمه گفت: طبق ضوابط و قوانین مربوطه، لازم است در محدوده شهری تمامی خدمات مهندسی هر گونه ساخت و ساز به جز ساخت پروژه هایی که دارای اعتبار عمرانی هستند، از طریق سازمان نظام مهندسی انجام گردد و امید است این قانون بصورت کامل اجرایی گردد. هم‌چنین این سازمان آمادگی کامل خود را در همه زمینه ها با سایر دستگاه ها و رسانه ها بمنظور پیشبرد اهداف عالی این موضوع اعلام می دارد.
منبع: منیبان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۶ خرداد ۰۱
433 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0