امين قرباني، ميهمان حضوري برنامه زنده صبح تازه از شبکه استاني گيلان امين قرباني، ميهمان حضوري برنامه زنده صبح تازه از شبکه استاني گيلان

امين قرباني، ميهمان حضوري برنامه زنده صبح تازه از شبکه استاني گيلان

امين قرباني، ميهمان حضوري برنامه زنده صبح تازه از شبکه استاني گيلان ، شبکه باران، با موضوع وقوع زلزله بم و روز ملي ايمني در برابر زلزله بود

کد خبر: 011008021 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۸ دی ۰۱ - ۶:۱۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، امين قرباني، ميهمان حضوري برنامه زنده صبح تازه از شبکه استاني گيلان ، شبکه باران، با موضوع وقوع زلزله بم و روز ملي ايمني در برابر زلزله بود

امين قرباني، ميهمان حضوري برنامه زنده صبح تازه از شبکه استاني گيلان

امين قرباني، ميهمان حضوري برنامه زنده صبح تازه از شبکه استاني گيلان
امين قرباني ميهمان حضوري برنامه «صبح تازه» شبکه باران
امين قرباني عضو هيئت مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان در رشته عمران صبح پنجم دي ۱۴۰۱ ميهمان حضوري برنامه زنده صبح تازه از شبکه استاني گيلان، شبکه باران، با موضوع وقوع زلزله بم و روز ملي ايمني در برابر زلزله بود.
اين عضو هيئت مديره رشته عمران با اشاره به اينکه وقوع زمين لرزه در واقع بخش طراحي و نظارت و اجراي ساختمان را به چالش ميکشد، بیان کرد: تجارب به دست آمده در گرداوری و ارتقاي مقررات ملي ساختمانها (که تاکنون بیست و سه مبحث آن ابلاغ و مباحث جديدي به آن ها نيز اضافه خواهد شد) مويد تاثير اين مقررات است.
وی در پاسخ به اين پرسش که «هنگامي که سخن از ايمني ساختمان هست در واقع چه نکاتي مد نظر است»بيان کرد:
ايمني سازه در ۲ بخش اصلي بررسي مي شود، بررسي آسيب پذيري ساختمانهاي موجود و طرح و اجراي ايمن ساختمانهاي نوساز.
ساختمانهايي مانند بيمارستانها، مراکز آتش نشاني و … که موجود هستند و از اهميت بيشتري برخوردار هستند و خدمت رساني بي وقفه در هنگام وقوع زلزله از آن ها انتظار ميرود از جنبه فني پايش مي شوند و در صورت نياز با استفاده از مفاد مباحث مقررات ملي و يا نشريات تخصصي سازمان برنامه و بودجه نظير نشريه ۳۶۰ و نشريه ۵۲۴، بهسازي آن صورت مي گیرد. ساختمانهاي نوساز با توجه به طرح و نظارت و اجرا براساس مندرجات مقررات ملي موجود داراي ايمني مناسب در برابر زلزله خواهند بود.
وی در مورد بهسازي ساختمانهاي موجود قديمي که عمر نسبتا زيادي دارند (مثلا سی سال از ساخت آن‌ها مي گذرد) گفت: با جمع آوري و بررسي مدارک فني ساختمان در صورت وجود يا ارزيابي فني طبق مباحث بهسازي، استحکام سازه در برابر نيروي جانبي زلزله سنجيده شده و در صورت عدم کفايت سازه اي، بهسازي يا مقاوم سازي ساختمان با جزئيات و طرح مناسب قابل انجام خواهد بود.
وی در جواب پرسش مجري برنامه که چقدر ساختمانها پايش مي شوند و آيا هر ساله بايد بررسي گردند و کدام سازمان يا ارگاني مسئوليت دارد و گزينش آنها چگونه است تشريح کرد:
با تشکيل کميته هاي پايش با مشارکت سازمان نظام مهندسي ساختمان، وزارت مسکن و شهرسازي، شهرداريها، استانداري، آتش نشاني و ارگانهاي مربوط، ساختمان هاي داراي اولويت، شناسايي، ارزيابي و امتياز دهي شده و در صورت نياز بازرسي مي گردند.
عضو هيئت مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان گفت: اصولا کليه ساختمان هاي احداث شده طبق مفاد مبحث ۲۲ مقررات ملي ساختمان ملزم به مراقبت و نگهداري در زمان هاي مندرج در اين مبحث هستند.
وی در مورد ميزان استفاده از فناوري هاي نوين در استان گيلان ‌و تاثير آن در ايمني ساختمان عنوان کرد: فناوري هاي نوين در سطح استان گيلان بيشتر در بخش انواع سقفها در حال اجرا است که صلبيت اين سقفها در مقايسه با سقف هاي قديمي بيشتر بوده و مطابقت بيشتري با اصول ديناميک سازه ها دارد. استفاده از ميراگرها و جداسازها به واسطه نياز به کارخانه هاي داراي تکنولوژي ساخت بالا در سطح کشور بيشتر در تهران و در ساختمانهايي مانند بيمارستانها مورد استفاده قرار گرفته و هنوز استفاده از اين نوع فناوريها (که ميتوانند ايمني بسيار مناسبي براي سازه در برابر زلزله به ارمغان آورند) در استان توسعه نيافته است.
در خاتمه برنامه زنده صبح تازه مجري برنامه خواستار برگزاري جلسات بيشتر جهت آشنايي عمومي مردم با امور مهم در زمينه ايمني ساختمانها و تبيين لزوم اين موضوع در شبکه باران شد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ دی ۰۱
181 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0