نرم افزار CATIA نرم افزار CATIA

معرفی نرم افزار کتیا

CATIA، مخفف عبارت Computer Aided Three-dimensional Interactive Application و یکی از مهم¬ترین نرم¬افزارهای طراحی مکانیکی است که با نرم‌افزارهایی مانند SolidWorks، Autodesk Inventor و Pro/ENGINEER رقابت می‌کند.

کد خبر: 980131001 تاریخ انتشار: شنبه ۳۱ فروردین ۹۸ - ۱۰:۲۳ ق.ظ

CATIA،  مخفف عبارت  Computer Aided Three-dimensional Interactive Application و یکی از مهم­ترین نرم­افزارهای طراحی مکانیکی است که با نرم‌افزارهایی مانند SolidWorks، Autodesk Inventor و Pro/ENGINEER رقابت می‌کند.

معرفی نرم افزار  کتیا

 

این نرم‌افزار در اواخر دهه‌ی ۱۹۷۰ توسط شرکت فرانسوی داسو سیستم (Dassault System) و با هدف توسعه‌ی جت جنگنده‌ی میراژ به وجود آمد. در آغاز نیز کاتی (CATI: Conception Assistée Tridimensionnelle Interactive)  نام داشت، سپس در سال ۱۹۸۱CATIA  نام گرفت.

نرم‌افزار کتیا بیش از ۱۰۰ محیط کاری دارد و می‌تواند مراحل CAD (computer aided design) ، CAE (computer aided engineering) و CAM (computer aided manufacturing) را به منظور طراحی، مهندسی و تولید قطعات مورد نظر در صنایع مختلف امکان‌پذیر کند. لازم به ذکر است که در زمینه‌ی CAE، کتیا می‌تواند با نرم‌افزار مکمل خود، یعنی آباکوس (ABAQUS) کامل شود و به این ترتیب حل پیچیده‌ترین پروژه‌های آنالیزی نیز انجام‌پذیر گردد.

به کمک نرم‌افزار کتیا می‌توان در محیط‌های دو بعدی و سه‌ بعدی به طراحی قطعات مختلف پرداخت و سپس قطعات طراحی شده را به یکدیگر مونتاژ کرد. همچنین تهیه‌ی نقشه‌های دوبعدی، طراحی سطوح پارامتریک و پیچیده، طراحی سازه، قالب‌سازی، تولید و استخراج G-code برای دستگاه‌های تراشکاری CNC به منظور ساخت قطعه، مهندسی معکوس با اَبَر نقاط، ورق‌کاری، طراحی با استفاده از عکس، ماشین‌کاری، پایپینگ، طراحی و تحلیل مکانیزم‌ها، سیستم‌ها و تجهیزات هیدرولیکی، پنوماتیکی، الکتریکی و… ، طراحی جوش و تُلِرانس‌گذاری از دیگر قابلیت‌های این نرم‌افزار قدرتمند است. بنابراین می‌تواند در صنایع مختلفی نظیر خودروسازی، کشتی‌سازی، هوافضا و … کاربرد داشته باشد.

نظام مهندسی مکانیک

آزمون نظام مهندسی مکانیک

خالی از لطف نیست اگر بدانید نرم‌افزار اصلی مورد استفاده برای طراحی در دو قطب مهم صنعت خودروسازی در ایران، یعنی سایپا و ایران خودرو، نرم‌افزار کتیاست. همچنین شرکت­ هواپیماسازی بوئینگ در سال ۱۹۸۴ این نرم‌افزار را به عنوان ابزار اصلی طراحی سه بعدی خود انتخاب کرد و به بزرگترین مشتری آن تبدیل شد. شرکت کشتی سازی جنرال دینامیک نیز در سال ۱۹۹۰ برای طراحی زیردریایی ویرجینیا در نیروی دریایی ایالات متحده از کتیا استفاده کرد. علاوه بر این ایرباس، آئودی، فورد، زیمنس و نیسان از دیگر شرکت‌های مطرحی هستد که به صورت گسترده از نرم‌افزار مذکور استفاده می‌کنند.

در ادامه به معرفی چند نمونه از محیط‌های کتیا در زیرمجموعه‌ی مکانیکال دیزاین (Mechanical Design) می‌پردازیم:

محیط Sketcher : طراحی دوبعدی مدل

محیط  Part Design: طراحی قطعات صلبِ سه‌بعدی بر اساس پروفیل دوبعدی رسم شده در محیط اسکچر و ایجاد مشخصه‌های موردنظر مثل رزوه، سوراخ، گوشه، ماهیچه و …

محیط Assembly Design : مونتاژ قطعات مختلف یک محصول به کمک انواع قیود. البته در این محیط با دو رویکرد روبه‌رو هستیم: ۱- Part محور؛ که تولید قطعات در محیط Part Design و مونتاژ آن‌ها در محیط  Assembly Design انجام می‌شود و ۲-Product  محور؛ که هر دو امر تولید و مونتاژ قطعات به صورت همزمان در محیط  Assembly Design صورت می‌گیرد.

محیط Drafting : تهیه نقشه‌های دوبعدی از روی قطعات سه‌بعدی تولید شده در محیط Part Design یا محصولات مونتاژ شده در محیط Assembly Design. با استفاده از ابزارهایی که این محیط در اختیار کاربر می‌گذارد، می‌توان روی نقشه‌های دوبعدی اندازه و تلرانس ابعاد مختلف قطعات را –که ذکر آن‌ها برای پروسه‌ی ساخت ضروری است- مشخص کرد. لازم به ذکر است که تهیه‌ی نقشه‌ی دوبعدی یا به صورت Generative Drafting (نقشه‌کشی خودکار) و یا به صورت Interactive Drafting (نقشه‌کشی تعاملی) انجام می‌گیرد.
محیط Wireframe and Surface Design : ایجاد المان‌های سیمی
محیط Weld Design : قرار دادن انواع جوش‌ها روی مجموعه‌ی مونتاژ شده، طبق استاندارد ISO
محیط Mold Tooling Design : طراحی قالب‌های تزریقی با استفاده از انواع استانداردهای قالب‌سازی
محیط Healing Assistant : آنالیز مشکلات سطوح و برطرف کردن آن‌ها

محیط Generative Sheetmetal Design : مدل‌سازی قطعات ورق‌کاری شده با استفاده از عملیات مکانیکی مانند خم‌ک

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۱ فروردین ۹۸
11616 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0