نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند دلیل ورود مستقیم عباس آخوندی به حوزه سازمان نظام مهندسی چیست؟

جدال بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان

دستورالعمل اجرایی منع پذیرش همزمان اموری که زمینه و موجبات نمایندگی و یاقبول منافع متعارض فراهم می آورد روز 5 بهمن ماه از سوی وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شد. اولین سوالی که دراین باره مطرح شد دلیل ورود مستقیم عباس آخوندی به حوزه سازمان نظام مهندسی است و اینکه آیا مسئولان این سازمان توانایی لازم برای پرداختن به چالش های مهندسان را ندارند؟

کد خبر: 961117010 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۷ بهمن ۹۶ - ۵:۱۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، دستورالعمل اجرایی منع پذیرش همزمان اموری که زمینه و موجبات نمایندگی و یاقبول منافع متعارض فراهم می آورد روز ۵ بهمن ماه از سوی وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شد.

منع فعاليت کارمندان در نظام مهندسي

منع فعاليت کارمندان در نظام مهندسي

جدال بین وزارت راه و شهرسازی و  سازمان نظام مهندسی ساختمان

 

اولین سوالی که دراین باره مطرح شد دلیل ورود مستقیم عباس آخوندی به حوزه سازمان نظام مهندسی است و اینکه آیا مسئولان این سازمان توانایی لازم برای پرداختن به چالش های مهندسان را ندارند؟

براساس این ابلاغیه به منظور ارتقای سلامت اداری، رعایت اخلاق حرفه ای و حفظ حقوق شهروندی  به استناد ماده ۱۲۳ آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال ۱۳۷۵ و نظر به بند ۵ ماده ۲ آیین نامه مذکور اصلاحی سال ۱۳۹۴ کلیه اشخاص در ارایه خدمات مهندسی ساختمان باید از تکفل همزمان اموری که در زمینه و موجبات نمایندگی یا قبول منافع متعارض را فراهم آورد اجتناب نمایند.

بررسی تحلیلی آئین نامه منع فعالیت همزمان افراد دو شغله در سازمان نظام مهندسی ساختمان و آسیب شناسی دستورالعمل مورد نظر.

مداخلات چندان به صلاح جامعه مهندسی نیست

به دنبال انتشار ابلاغیه وزیر، فرج الله رجبی عنوان کرد: این که آیا از لحاظ قانونی وزیر راه و شهرسازی می ‌تواند مهندسین را از استفاده از پروانه اشتغال محروم کند یک بحث کاملا حقوقی و قانونی است، بنابراین تیم حقوقی نظام مهندسی کشور این ابلاغیه را بررسی می کند.

رجبی تاکید کرد: وزیر راه و شهرسازی می‌ تواند اعلام کند که شهرداری ‌ها و وزارت راه و شهرسازی به این موضوع ورود نکنند چرا که ورود آنها سبب مشکلاتی می شود و مداخلات چندان به صلاح جامعه مهندسی نبود.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور در مورد لغو اخذ پنج درصدی مبلغ حق نظارت مهندسان ناظر اظهار داشت: بحث بر سر این نیست که مهندسان پنج درصد را اخذ کنند یا نکنند، آیا این اقدام از اختیارات وزیر راه و شهرسازی است یا خیر؟ بنابراین شاید در مجامع عنوان شود که مهندسان هیچ حق‌الزحمه‌ای اخذ نکنند و یا یک درصد بگیرند.

رجبی معتقد است با این شیوه که آخوندی در پیش گرفته، استقلال سازمان نظام مهندسی را مخدوش می‌ کند و ممکن است در صلاحیت وزیر نباشد که به این ماجراها ورود کند.

به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی کشور، این موضوع در اختیارات وزیر راه و شهرسازی نبوده و نباید ورود کند؛ وقتی مجامع سازمان ‌های نظام مهندسی تصمیم بگیرند باید به آن احترام گذاشت.

فرج ‌الله رجبی گفت: سازمان نظام مهندسی دیگر حیاط خلوت دولت نیست و همین امر سبب هجمه‌‌ هایی از طرف وزارت راه و شهرسازی شده است.

قانون هیچ اختیاری برای شرح و تفسیر دستورالعمل‌ ها نداده است

سازمان نظام مهندسی کشور هیچ گونه وابستگی به دولت ندارد

وی افزود: سرمایه سازمان نظام مهندسی کشور در سی و یک استان کشور، هزار و پانصد میلیارد تومان است و آخوندی با اعلام نگرانی از این حجم از سرمایه، به نظر می ‌رسد که علاقه ‌مند به ورشکستگی همه سازمان ها و ارگان ها است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی کشور هیچ گونه وابستگی به دولت ندارد و تا به امروز هیچ بار اضافه ‌ای به مردم وارد نکرده و همه سرمایه ‌های خود را از محل پرداخت حق عضویت اعضا بدست آورده است.

دو ابلاغیه اخیر وزیر نه تنها برخی مسئولان سازمان نظام مهندسی را برآشفت بلکه اعضای سازمان را نیز معترض کرده است.

مهندسان معتقدند سازمان برای اجرای بهتر تکالیف محول شده‌ اش نیاز به استقلال از هر نهاد و سازمان دولتی ازجمله وزارت راه و شهرسازی دارد و تا زمانیکه قوانین و مقررات سازمان نظام مهندسی با ابلاغیه ‌های وزیر راه تغییر می کند، نمی توان انتظار تاثیرگذاری از این سازمان را داشت.

تصمیمات وزارت راه و شهرسازی مربوط به طرح جامع شهرها  سبب گسترش نادرست شهرها و ساخت و ساز روی گسل‌ ها شده و سازمان نظام مهندسی نتوانسته است در این زمینه نقش نظارتی خود را ایفا کند.

منع فعاليت کارمندان در نظام مهندسي

سید احسن علوی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی معتقد است سال ‌های گذشته به علت وجود منافع متضاد و دو شغله بودن برخی از افراد در سازمان ‌ها و نهادهای دولتی و شبه ‌دولتی امکان فعالیت دیگر مهندسان، عملا غیرممکن بود که امیدوار هستیم با این ابلاغیه‌ جدید وزیر راه و شهرسازی، در روند ناصحیح گذشته، بهبود حاصل شود.

حق نظارت مهندسان هیچ حساب و کتابی نداشت

به گفته وی اخذ پنج درصد حق نظارت از حساب مهندسان ناظر به حساب سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان ها، هیچ حساب و کتابی نداشت و لغو آن را اقدامی مناسب و بجا دانست.

علی رستمیان سبزه‌خانی، نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی می گوید بی شک ابلاغیه اخیر وزیر راه و شهرسازی از بروز فساد، رانت و امضا فروشی جلوگیری خواهد کرد.

وی معتقد است ابلاغیه آخوندی مانع بروز فساد و امضا فروشی در بخش مهندسی ساختمان است و پیش از این سازمان نظام مهندسی ساختمان رها بوده و با این تصمیم عرصه بر مهندسان باز شده است.

اکبر ترکان، رییس قبلی سازمان نظام مهندسی نیز حذف نظارت سازمان نظام مهندسی از فرآیند ساخت و ساز را غلط فاحش عنوان کرد.

اما حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی این ابلاغیه را فصل نوینی برای ارتقای سلامت اداری در حوزه ساختمان و نظام  مهندسی دانست

خطیبی عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی اظهار داشت: برداشت ۵ درصد از حق الزحمه مهندسان دردی دوا نکرده و ایجاد اشتغال نخواهد کرد.

یکی دیگر از اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی گفت: متاسفانه ضعف در ریاست سازمان استان تهران دیده شده و  مسیر اصلی را گم کرده اند، وزارتخانه در خصوص مهندسان دغدغه داشته، به این شکل وارد عمل شد.

موذن، رئیس مستعفی سازمان نظام کاردانی گفت: معتقدم حمله به NGO های فعال در صنعت ساختمان از دو سال قبل در دستور کار قرار گرفت.

به گفته وی تصمیم وزارتخانه ایجاد اصلاحات و اشتغال برای مهندسان نیست و این دستورالعمل بسیار جلو دستی و ساده ابلاغ و همه چیز یکسان دیده شده است.

عضو هیات مدیره سازمان نظام کاردانی گفت: ابلاغیه دوم آخوندی موجب افت شدید در نظام مهندسی، صنعت ساختمان و ممانعت از بروز استعدادهای خلاق خواهد شد. این ابلاغیه وزارتخانه عجولانه و بدون پشتوانه کارشناسی است و نمی توان  آن را به کل کشور تعمیم داد.

مبارزه با فساد در حوزه خدمات مهندسی

ضرورتی بر اجرای دستورالعمل آخوندی وجود ندارد

درحالیکه طبق ابلاغیه وزارت راه و شهرسازی از دهم بهمن ماه امسال، سازمان نظام مهندسی استان‌ ها از اخذ حق پنج درصدی نظارت مهندسان ناظر منع شده بودند رئیس سازمان نظام مهندسی معتقد است ضرورتی بر اجرای دستورالعمل آخوندی وجود ندارد.

پس از چند روز رجبی مخالفت خود را با ابلاغیه عباس آخوندی در قالب نامه ای اعلام کرد که واکنش معاون وزیر  موافق سرسخت را به همراه داشت.

ابلاغ دستورالعمل‌ های وزارت راه و شهرسازی جزو وظایف ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان است و شورای مرکزی این سازمان برای شرح و تفسیر دستورالعمل ‌ها، مصوبات و بخش نامه ‌های وزارت راه و شهرسازی اختیاری ندارد.

فاز جدید اختلاف وزارت راه و شهرسازی با نظام مهندسی

باید سازمان نظام مهندسی از وزارت راه و شهرسازی شکایت کند

پس از بالا گرفتن اختلافات بین نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی، حیدر جهانبخش نایب‌ رییس دوم سازمان نظام مهندسی استان تهران

می گوید به نظر می رسد که آخوندی قصد دارد با حضور در نشست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی، توضیحاتی را در مورد ۲ ابلاغیه صادر شده مطرح و ابهامات مطرح شده در این زمینه را رفع کند.

به گفته وی ابلاغیه آخوندی در مورد حذف پنج درصد حق نظارت مهندسان ناظر، بحث های چالشی و حقوقی زیادی را ایجاد کرده و نمی ‌توان انتظار داشت این دستورالعمل اجرایی شود، چون سازمان استان ‌ها تعهداتی را در بودجه خود دارند که باید آن ها را عملیاتی کنند.

جهانبخش در انتقاد به ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی معتقد است اجرای آن می‌ تواند به تعطیلی سازمان نظام مهندسی در برخی استان‌ ها منجر شود.

درصورتی که چالش میان سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی حل نشود، یکی از نهادها؛ مجلس، هیات دولت یا دیوان عدالت اداری وارد عمل خواهد شد و برای این کار نیز باید سازمان نظام مهندسی از وزارت راه و شهرسازی شکایت کند.

نزاع آخوندی- رجبی تا کِی ادامه می ‌یابد؟/جامعه مهندسی؛بازنده اصلی

وزیر حق صدور این بخشنامه را نداشت

حذف کسر پنج درصد از درآمدهای مهندسان نزاع وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان نظام مهندسی با حمایت رئیس کمیسیون عمران مجلس تا حدودی مخالفان را آرام کرد اما با بیان انباشت هزار و پانصد میلیارد تومان در این سازمان ها توسط حامد مظاهریان، این آرامش به هم ریخت.

وزیر راه و شهرسازی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با تأیید اظهارات مظاهریان، معاونت مسکن خود بار دیگر به اختلاف میان دولت و این تشکل غیر دولتی دامن زد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور  معتقد است صدور بخش نامه  توسط وزیر درواقع خلاف ماده سی و هفت قانون نظام مهندسی ساختمان و نظام نامه ابلاغی شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان است که این نظام نامه هم متکی به آیین نامه مصوب هیئت دولت است.

به گفته رجبی وزیر حق صدور این بخشنامه را نداشت.

شادمهر کاظم زاده، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با به کارگیری افراد دوشغله مخالف است ولی در وضعیت موجود با حرف وزیر راه و شهرسازی موافق است و می گوید با توجه به بالابودن میزان بیکاری در کشور باید اجازه دهیم تا فرصت اشتغال برای افرادی که شغل ندارند، فراهم شود.

سید حسین افضلی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی  نیز معتقد است نباید ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی را به صورت بخشی و موردی نگاه کرد.

لزوم جلوگیری از اشتغال افراد دوشغله در همه ارگان‌ ها

 

 

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۷ بهمن ۹۶
3083 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0