نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند عباس آخوندي

کنترل و بازرسی ساختمان‌ها برعهده شهرداری‌ها است

عباس آخوندي، وزیر راه و شهرسازی درباره موضوع ماده ۱۲۳ آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و كنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۵ در نظريه خود اعلام کرد.

کد خبر: 961213010 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۳ اسفند ۹۶ - ۱۲:۰۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز- مرجع اخبار نظام مهندسی؛ عباس آخوندي، وزیر راه و شهرسازی درباره موضوع ماده ۱۲۳ آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و كنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۵ در نظريه خود اعلام کرد.

کنترل و بازرسی ساختمان‌ها برعهده شهرداری‌ها است

کنترل و بازرسی ساختمان‌ها برعهده شهرداری‌ها است

کنترل و بازرسی  ساختمان‌ها برعهده شهرداری‌ها است

 

متن نظریه وزیر راه و شهرسازی

شماره ۹۶/۱
تاریخ ۹۶/۱۲/۱۲

نظر به استعلام های صورت گرفته درخصوص رفع ابهام از چگونگی انجام وظایف و مسئولیت های نظارت بر ساختمان از کنترل و بازرسی ساختمان، اعلام می‌دارد:
مطابق قوانین جاری بالاخص قانون برنامه ۵ ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۵۹، قانون تعاریف محدوده حریم شهر، روستاها و شهرک و نحوه تعیین آن ها مصوب ۱۳۸۴، قانون شهرداری مصوب ۱۳۳۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۴، همچنین نظریه معاونت محترم حقوقی ریاست جمهوری، به شماره ۲۰۶۰۰/۱۰۲۱۸۸ مورخ ۹۶.۸.۱۷ وظیفه کنترل و بازرسی ساختمان‌ها برعهده شهرداری‌ها و سایر مراجع صدور پروانه و کنترل ساختمان می‌باشد.

نظارت بر حسن اجرای ساختمان
این وظیفه منفک از وظیفه مهندس ناظری است که باید از سوی کارفرما به منظور نظارت بر حسن اجرای ساختمان خود انتخاب شود و تداخلی با این وظیفه ندارد.
شهرداری‌ها و سایر مراجع صدور پروانه و کنترل ساختمان می‌توانند وظیفه کنترل و بازرسی ساختمان‌هایی را که برای آن‌ها پروانه ساختمانی صادر کرده‌اند مستقیما توسط کارکنان خود انجام دهند یا آنکه از خدمات مهندسان حقیقی یا حقوقی که براساس ماده ۴ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۴، دارای صلاحیت بازرسی ساخت می‌باشند، در قالب قرارداد استفاده نمایند.

کنترل و بازرسی ساختمان‌ها برعهده شهرداری‌ها است

مهندسان ناظر وظایف قانونی را شخصا معمول نمایند
مهندسی که وظیفه بازرسی را از سوی شهرداری یا سایر مراجع صدور پروانه و کنترل ساختمان به عهده می‌گیرد، به منظور احتراز از تکفل منافع متعارض مجاز به پذیرش هیچ نوع خدمات مهندسی در همان پروژه ساختمانی با سایر ساختمان‌ها از سوی همان کارفرما نمی باشد.
مهندسان ناظر ساختمان باید وظایف قانونی در امر نظارت را، شخصا معمول نمایند و حسب مورد در قالب وظایف خود نسبت به کارفرمای پروژه و سایر مراجع قانونی ذیربط پاسخگو باشند.

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

جزوه آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۳ اسفند ۹۶
1126 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0