نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند ابلاغیه وزارتخانه عجولانه و بدون پشتوانه کارشناسی است و نمی توان آن را به کل کشور تعمیم داد.

مبارزه با فساد در حوزه خدمات مهندسی

به گزارش پایگاه مهندسین نیوز- مرجع اخبار نظام مهندسی، وزير راه و شهرسازي در كانال تلگرام خود نوشت: امروز بسيار سبك‌بال هستم چون هدفي كه چندين سال در پي آن بودم، موفق به تحقق آن شدم و گامي استوار در مبارزه با فساد نهادين در حوزه خدمات مهندسي برداشتم.

کد خبر: 961112009 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۲ بهمن ۹۶ - ۱:۰۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه مهندسین نیوز- مرجع اخبار نظام مهندسی، وزير راه و شهرسازي در كانال تلگرام خود نوشت: امروز بسيار سبك‌بال هستم چون هدفي كه چندين سال در پي آن بودم، موفق به تحقق آن شدم و گامي استوار در مبارزه با فساد نهادين در حوزه خدمات مهندسي برداشتم.

مبارزه با فساد در حوزه خدمات مهندسی

مبارزه با فساد در حوزه خدمات مهندسی

مبارزه با فساد در حوزه  خدمات مهندسی

عباس آخوندی روز پنجم بهمن ماه در بخشنامه ای اعلام کرد که برداشت ۵ درصد از حق الزحمه مهندسان به عنوان کارمزد توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان، غیرقانونی است و باید قطع شود.

پس از آن نیز ابلاغیه ای با این مضمون که از این پس مهندسانی که در وزارت‌خانه‌های راه و شهرسازی، کشور، نیرو، نفت و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شوراهای شهر و روستا، شهرداری‌ها، سازمان ثبت اسناد و املاک و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی اشتغال دارند، لازم است بین کار دولتی و کار در سازمان نظام مهندسی ساختمان یکی را انتخاب  کنند.

این دو ابلاغیه موافقان و مخالفانی داشت و خبرنگار پایگاه مهندسین نیوز را برآن داشت با چند تن از مسئولان در این حوزه به گفتگو بنشیند.

فرج الله رجبی، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان واکنش منفی داشته و معتقد است وزارتخانه با این ابلاغیه به دخالت در امور سطحی تنزل کرده است.

اکبر ترکان، رییس قبلی سازمان نظام مهندسی نیز حذف نظارت سازمان نظام مهندسی از فرآیند ساخت و ساز را غلط فاحش عنوان کرد.

اما حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی این ابلاغیه را فصل نوینی برای ارتقای سلامت اداری در حوزه ساختمان و نظام  مهندسی دانست.

خطیبی، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی: هرچه قانون بگوید ما مجبور به تمکین هستیم

خطیبی اظهار داشت: برداشت ۵ درصد از حق الزحمه مهندسان دردی دوا نکرده و ایجاد اشتغال نخواهد کرد.

وی بیان کرد: من معتقدم این موضوع به کیفیت ساخت و ساز مربوط است چون در هر صورت مالک باید حق الزحمه را به مهندس بدهد.

اگر به فکر مهندسان هستیم  به جای تمدید حق الزحمه مهندسان سال بعدکه ما به التفاوت در نظر می گیرند باید فکر اساسی کرد.

 

 عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی: کلیت ابلاغیه مثبت و تعارض منافع موضوع جدی است

یک عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی که نخواست نامش فاش شود، اظهار داشت: اشتغال مهندسان موضوعی جدی است چون بسیاری از آنها در معیشت خود دچار مشکل هستند.

وی با اشاره به اینکه رئیس سازمان نظام مهندسی باید درباره ابلاغیه نظر بدهد، افزود: نظارت ساختمان را باید به صورت حرفه ای دید، من در شیوه ابلاغ، اجرا و بحث های حقوقی آن  ایرادات زیادی می بینم.

این مقام آگاه گفت: متاسفانه ضعف در ریاست سازمان استان تهران دیده شده و  مسیر اصلی را گم کرده اند، وزارتخانه در خصوص مهندسان دغدغه داشته، به این شکل وارد عمل شد

وی در پایان تصریح کرد: اصلاح قانون زمان بر است و باید منتظر اصلاحات و تدوین قانون نظام مهندسی باشیم.

اگر کمی به عقب برگردیم؛ شهريور ماه سال ٩٤ پیش از انتخابات سازمان نظام مهندسي، وزير راه و شهرسازي با ابلاغيه‌اي مديران دولتي را از ثبت نام براي هفتمين دوره انتخابات نظام مهندسي منع و اعلام كرد كه مديران دولتي نبايد در انتخابات نظام مهندسي كانديدا شوند.

مبارزه با فساد در حوزه خدمات مهندسی

این تصميم نیز موافقيني داشت که در دفاع از وزير معتقد بودند؛ فردي كه در يكي از دستگاه‌هاي دولتي مشغول فعاليت است، لزومي به حضور او در نظام مهندسي نيست، چراكه از هر دو وظيفه خود باز خواهد ماند.

موذن: این ابلاغیه پشتوانه کارشناسی ندارد

رئیس مستعفی سازمان نظام کاردانی گفت: معتقدم حمله به NGO های فعال در صنعت ساختمان از دو سال قبل در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود:  ابتدا به سازمان نظام کاردانی حمله شد که موجب اضمحلال تدریجی آنها شد و اکنون سازمان نظام مهندسی که قدرت بیشتری برای دفاع داشت مورد هجوم قرار گرفته است.

عضو هیات مدیره سازمان نظام کاردانی بیان کرد: این برنامه ریزی از دو سال پیش بوده و آثار آن را  شاهدیم؛ چنان که آیین نامه کنترل ساختمان یک طرفه و بدون اینکه نظرات سازمان نظام مهندسی اعمال شود، تنظیم شده باید تصویب شود.

 موذن تاکید کرد: اگر واقع بین باشیم هرچیز را باید در ریشه های آن جستجو کنیم، همه چیز در صنعت ساختمان با اخلاق حرفه ای آغاز می شود.

وی تصریح کرد: وزارتخانه باید تغییرات را از بعضی مدیران داخلی خود شروع کند چراکه در برخی سطوح شاهد زیر پا گذاشتن اصول اخلاقی اولیه هستیم.

موذن اظهار داشت: نظام مهندسی  اکنون وارث وضعیتی است که توسط مدیران دولتی و  برخی مدیران خودش در گذشته رقم خورده است.

وزارت راه و شهرسازی وظیفه نظارتی خود را عمل نکرده است

عضو هیات مدیره سازمان نظام کاردانی گفت: ظرف ۱۵ سال گذشته از سال ۸۰ تا کنون نه تنها وزارت راه و شهرسازی وظیفه نظارتی خود را نسبت به NGO ها عمل نکرده بلکه برخوردهای خارج از موازین با برخی مدیران سابق سازمان داشته است.

وی با انتقاد از عدم کنترل و نظارت وزارت راه و شهرسازی بر عملکرد سازمان افزود: این اهمال کاری ها موجب قدرت فزاینده سازمان نظام مهندسی شده و اکنون از حوزه تاثیرگذاری سازمان وحشت دارند.

به گفته موذن تصمیم وزارتخانه با ایجاد اصلاحات و با هدف ایجاد اشتغال برای مهندسان نیست بلکه بسیار جلو دستی و ساده ابلاغ و همه چیز یکسان دیده شده است.

وی با طرح این سوال که آیا شرایط اقتصادی در تمام استان ها برابر است و درصد حق الزحمه مهندسان یک قاعده کلی برای تمام استان ها می تواند باشد گفت: تاکنون نظارت بر میزان حق الزحمه اعضای سازمان و نحوه هزینه کرد در بخش های مختلف آموزشی و ارتقای کیفیت ساخت و ساز مد نظر قرار گرفته است یا خیر.

رئیس مستعفی سازمان نظام کاردانی گفت: ابلاغیه دوم آخوندی موجب افت شدید در نظام مهندسی، صنعت ساختمان و ممانعت از بروز استعدادهای خلاق خواهد شد.

وی در پایان گفت: ابلاغیه وزارتخانه عجولانه و بدون پشتوانه کارشناسی است و نمی توان  آن را به کل کشور تعمیم داد.

 

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود راهنمای مبحث ۱۳

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ بهمن ۹۶
2234 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0