قانون نظام مهندسی، قانونی که اجرا نمی‌ گردد ریاست سازمان نظام مهندسی زلزله کرمانشاه بیان داشت:

قانون نظام مهندسی، قانونی که اجرا نمی‌ گردد/ عبرتی از زلزله بم نگرفتیم

علی محمد پناه عنوان کرد: بر اساس قانون نظام مهندسی، همه مراحل ساخت و ساز باید توسط افراد با صلاحیت انجام گردد ولی متاسفانه در زمینه اجرا، خیلی از ساختمانها بدون ناظرِ با صلاحیت احداث می گردد.

کد خبر: 961009010 تاریخ انتشار: شنبه ۹ دی ۹۶ - ۱۰:۱۸ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،  علی محمد پناه عنوان کرد: بر اساس قانون نظام مهندسی، همه مراحل ساخت و ساز باید توسط افراد با صلاحیت انجام گردد ولی متاسفانه در زمینه اجرا، خیلی از ساختمانها بدون ناظرِ با صلاحیت احداث می گردد.قانون نظام مهندسی، قانونی که اجرا نمی‌ گردد

قانون نظام مهندسی، قانونی که اجرا نمی‌ گردد

قانون نظام مهندسی، قانونی که اجرا نمی‌ گردد

قانون نظام مهندسی، قانونی که اجرا  نمی‌ گردد/ عبرتی  از زلزله بم نگرفتیم

علی محمدپناه، ریاست سازمان نظام مهندسی زلزله کرمانشاه در مورد لزوم حضور سازمان نظام مهندسی در جریان ساخت و ساز ساختمان‌ ها ادامه داد: در احداث یک ساختمان عوامل متعددی دخیل است و ما در کنار نظام مهندسی، باید بقیه عوامل را هم بررسی کنیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی زلزله کرمانشاه با اشاره به زلزله بم در سالهای گذشته گفت: درسی از زلزله بم نگرفتیم. ما میتوانستیم با جبران اشتباه‌ های گذشته از اتفاقاتی که در کرمانشاه افتاد، پیش گیری کنیم.
وی با اعلام این که متاسفانه قانون نظام مهندسی بطور کلی و کامل اجرا نمیگردد، خاطر نشان ساخت: بر اساس قانون نظام مهندسی، کلیه مراحل ساخت و ساز باید توسط افراد با صلاحیت انجام گردد؛ ولی متاسفانه در زمینه اجرا خیلی از ساختمان‌ ها بدون ناظر با صلاحیت احداث میگردد.
محمدپناه یاد آور شد: در فرآیند ساخت و ساز، تنها نظام مهندسی دخالت ندارد بلکه شهرداری ‌ها هم هستند. شهرداری‌ ها نباید به افرادی که صلاحیت ندارند، پروانه بدهند.
به گفته محمدپناه؛ اگر قانون نظام مهندسی را بطور تمام و کمال رعایت کنیم، خیلی از این اتفاقات تلخ در آینده رخ نخواهد داد.
ساخت و سازها، بدون نظارت انجام می‌ گیرند
وی، با عنوان این که طراحی و نظارت و اجرا باید زیر نظر افراد با صلاحیت باشد، بیان داشت: متاسفانه در بسیاری از موارد از ظرفیت ‌های فنی در زمینه اجرا استفاده نمی‌ شود. ما هنوز در شهرهایمان ریز پهنه بندی نداریم و هنوز خیلی از آزمایش ‌های ژئوتکنیک، الزامی نیست.

قانون نظام مهندسی، قانونی که اجرا نمی‌ گردد

رئیس سازمان نظام مهندسی زلزله کرمانشاه با اشاره به این که وظیفه مهندس ناظر، تطبیق ساختمان اجرا شده با نقشه‌ های مصوب است، مطرح کرد: خیلی از مواقع، مهندسان ما اجرای نقشه‌ های غیرمصوب را گزارش می‌ دهند.
وی تصریح کرد: اگر سازه‌ های فلزی و بتنی با اصول کامل فنی و رعایت آیین نامه ‌هایی که وجود دارند، ساخته شوند، حتما می‌ توانند مقاومت داشته باشند؛ اما واقعیت اینست که در هر منطقه ‌ای ممکن است استفاده از سازه‌ای بهینه ‌تر باشد. برای نمونه در منطقه سرپل ذهاب به علت گرمی هوا از بتن نمی ‌توانیم زیاد استفاده کنیم ، حتی کیفیت مصالح سنگی در کلیه مناطق فرق دارند و ممکن است کیفیت خوب در دسترس نباشد.
محمدپناه ابراز داشت: باید آزمایش بتنی و یا فلزی در طول ساخت اجباری باشد، هم چنین تمام کارگر‌هایی که در ساختمان ‌ها کار می‌ کنند، براساس قانون باید از طرف سازمان فنی و حرفه ای، کارت مهارت داشته باشند.
وی، در پایان، سازمان نظام مهندسی را چرخه کوچکی از ساخت و ساز دانست و افزود: پرسش ‌هایی در این مورد مطرح است که آیا بخشی در شهرداری وجود دارد که به آن جا گزارش دهیم و بگوییم فلان کارگاه، کار با کیفیت مناسب ارائه می‌ کند یا خیر، آیا واقعا گزارش ‌هایی که می‌ دهیم از سوی شهرداری به آن توجه و اگر گزارش تخلف بود سبب تعطیلی کارگاه‌ ها می ‌شود. باید اذعان کرد که سازمان نظام مهندسی قدرت اجرایی در این مورد ندارد.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

نشریه ۱۱۰ سازمان مدیریت

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ دی ۹۶
1047 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0