واگذاری اخذ پنج درصد از حق الزحمه نظارت مهندسان به اختیارات مجامع استانی منصور بهادری

انتقاد نائب رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور از تصدیگری دولتی در اجرای طرح مسکن مهر

منصور بهادری، ضمن اشاره به این ‌که مسکن مهر کرمانشاه حاصل تصدی ‌گری دولت بر امر ساخت ‌و ساز بوده است، بیان کرد: اطمینان می‌ دهم هرکجا که در پایین نقشه‌ ها امضای یک مهندس یا پایان کار با مهر سازمان نظام منهدسی ساختمان باشد، قامت آن ساختمان خم نخواهد شد .

کد خبر: 960827002 تاریخ انتشار: شنبه ۲۷ آبان ۹۶ - ۷:۲۳ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان ایلام ,منصور بهادری، ضمن اشاره به این ‌که مسکن مهر کرمانشاه حاصل تصدی ‌گری دولت بر امر ساخت ‌و ساز بوده است، بیان کرد: اطمینان می‌ دهم هرکجا که در پایین نقشه‌ ها امضای یک مهندس یا پایان کار با مهر سازمان نظام منهدسی ساختمان باشد، قامت آن ساختمان خم نخواهد شد .انتقاد از تصدیگری دولتی در اجرای طرح مسکن مهر

انتقاد از تصدیگری دولتی در اجرای طرح مسکن مهر

انتقاد از تصدیگری دولتی در اجرای طرح مسکن مهر

انتقاد نائب رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور از تصدیگری دولتی در اجرای طرح مسکن مهر

وی در پاسخ پرسشی مبنی بر این ‌که در اصلاح قانون نظام مهندسی مقرر گردیده که یک ناظر توسط مالک انتخاب گردد، گفت: اگر ساخت‌ و ساز خصوصی و شخصی باشد انتخاب ناظر توسط مالک مانعی ندارد ولی در پروژه‌ های بزرگ که بساز‌ و بفروشها حضور دارند، چطور می ‌توان گفت که ناظر را خود مالک انتخاب کند. چرا که بین انتفاع شخصی و انتفاع جامعه، قطعا تعارض منافع به وجود می ‌آید.
به گفته بهادری، مسکن مهر جایی است که عملکرد بساز ‌و بفروش و مدیریت تصدی ‌گری دولت مشخص می‌گردد. عملکرد یک وزارت خانه و دولتی که پروژه مسکن مهر حاصل هشت تلاش و تصدی‌ گری اون بوده و همه انرژی کشور را برای اجرای این پروژه صرف کرد.
نائب رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تاکید بر این ‌که نظارت‌ های سازمان نظام مهندسی ساختمان، نظارت مرحله ‌ای بوده اما بهتر است که به سمت نظارت مقیم پیش ‌رفت، ادامه داد: نظارت‌ مرحله ‌ای پاسخ گوی نیازهای حوزه ساخت‌ و ساز نیست. افزایش دوام سرمایه‌ های مردم، افزایش عمر ساختمان‌ ها، رعایت حقوق بهره ‌بردار و… از نکات مثبت نظارت مقیم به حساب می آید. علاوه بر آن در نظارت مقیم همه اتفاقات و مصالح ساختمان تحت کنترل ناظران دارای صلاحیت قرار می ‌گیرد.
وی در پاسخ به این‌ پرسش که در اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان یک ناظر توسط شهرداری انتخاب می‌ شود، افزود: آیا شهرداری همه وظایف خود را بدرستی انجام می ‌دهد که یک وظیفه دیگر هم به مجموعه وظایفش اضافه گردد؟ شهرداری که در تامین هزینه‌ های جاری خود دچار مشکل است، چطور می ‌تواند وضعیت ناظر را پوشش دهد؟
وی بر این باور است که شهرداری ‌ها بر ضوابط معماری و شهرسازی نظارت دارند و بحث مقررات ملی بعهده سازمان نظام مهندسی ساختمان است. هم چنین توجه به جزئیات که در کل شامل کیفیت ساخت ‌و ساز می‌ شود بعهده سازمان نظام مهندسی بوده و شهرداری مسئول رعایت اصول و قوانین شهرسازی است. تا زمانیکه شهرداری‌ ها یک محل به اسم کمیسیون ماده صد برای تامین هزینه‌ های خود دارند قطعا تخلف ساختمانی امری عادی خواهد بود.

انتقاد از تصدیگری دولتی در اجرای طرح مسکن مهر


نائب رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به این ‌که انتخاب پیمان کار، ناظر، بهره ‌بردار، انتخاب مکان، نحوه آوردن سرمایه و… در پروژه مسکن مهر نماد مدیریت دولتی است، خاطر نشان کرد: تولید بافت فرسوده نتیجه این نماد دولتی بود یکبار این آزمون انجام شده، چرا مجددا در رابطه با شهرداری باید این مورد به آزمون گذاشته شود. در قانون آمده که همه دست ‌اندر کاران ساختمان باید دارای صلاحیت باشند و این فقط به مجری تعلق نمی‌ گیرد. بنابراین تا زمانیکه مصالح غیر استاندارد وجود دارد نتیجه مطلوبی بدست نخواهد آمد و نوشتن کار دیگران به پای نظام مهندسی ظلم در حق این سازمان خواهد بود.
منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ایلام

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی نظارت برق اسفند ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ آبان ۹۶
946 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0