کاهش چهل درصدی تلفات گود برداری در تهران کاهش تلفات گود برداری

کاهش چهل درصدی تلفات گود برداری در تهران

حضور مهندسین ناظر، مجری ذیصلاح و نظارت سازمان نظام مهندسی از دلایل کاهش حوادث گود برداری در دو سال اخیر است.

کد خبر: 960817013 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۷ آبان ۹۶ - ۱۱:۱۰ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی، حضور مهندسین ناظر، مجری ذیصلاح و نظارت سازمان نظام مهندسی از دلایل کاهش حوادث گود برداری در دو سال اخیر است.کاهش چهل درصدی تلفات گود برداری در تهران

کاهش چهل درصدی تلفات گود برداری در تهران

کاهش چهل درصدی تلفات گود برداری در تهران

کاهش چهل درصدی تلفات گود برداری در  تهران

گرایش ساخت و ساز به سمت برجهای تجاری، عمق گودبرداریها را برای ساخت طبقات منفی (احداث پارکینگ و زیرزمین ) افزایش داده است ولی به علت رعایت نشدن ضوابط و مقررات ملی ، ساختمان در فاصله کوتاهی ریزش میکند.
در ۲ سال اخیر که شاهد کاهش حوادث ساختمانی هستیم ، گودبرداریهای غیر اصولی که شرایط پیرامون و خاک را مورد بررسی قرار نداده اند و با حضور مجری ذی صلاح اقدام به گود برداری نکردند ، از طرف سازمان نظام مهندسی متوقف گردیده است تا اصول ایمنی را رعایت کنند.
شهر تهران هم بخاطر تامین پارکینگ مورد نیاز و افزایش عمق گود برداری در سالهای گذشته ، آمار تلفات مالی و جانی زیادی داشته است.
حوادث گود برداری و آوار یکی از مهمترین دلیل مرگ و میر کارگران ساختمانی و هم چنین ریزش ساختمانهای فرسوده اطراف محل گود برداری بشمار می آید و علاوه بر ان برای ساکنان خانه هایی که قرار است در نزدیکی محل سکونتشان گود برداری صورت گیرد نگرانی و دلهره ایجاد میکرد.
آمار خسارت حودث ساختمانی ناشی از گودبرداری در سال نود و یک بیش از شصت نفر در شهر تهران بود ولی در چند سال اخیر به سه تا چهار نفر رسیده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران از دویست گود خطرناک در تهران می گوید و می افزاید : از سال نود و دو تا امروز در تهران سی و دو هزار بازدید گودبرداری داشتیم که دو هزار و صد مورد مربوط به سال نود و شش است.
قربانخانی گفت: شصت و دو درصد کاهش گودبرداری در شهر تهران داشتیم که کمک کرد اتفاقات ناگوار کم گردد.
قربانخانی ادامه داد : از دیدگاه ما گودی خطرناک است که عمیق باشد و اصول ایمن سازی و تثبیت در آن بخوبی رعایت نشده باشد.
وی افزود : در نشستی که با شهرداری و شورای شهر داشتیم ، گزارش کامل و مبسوطی از این گودها را ارائه کردیم.

کاهش چهل درصدی تلفات گود برداری در تهران


وی تصریح کرد : در این حال ما گزارش فنی هر گودی را که خطرناک باشد به شهرداری میدهیم تا پی گیر آن باشند اما بقیه پی گیری آن با ما نیست.
مانورهای شبانه نظام مهندسی از گودبرداریها نیز یکی از علل اصلی کاهش تلفات است.
حمید رضا خوشدل معاونت سازمان نظام مهندسی کشور در مورد مانورهای شبانه سازمان نظام مهندسی بیان کرد : به علت این که بسیاری از گودبرداریها در شب صورت میگیرد ، سازمان نظام مهندسی بازدیدهای شبانه ای دارد که امسال هم صد و سی و هشت درصد میزان بازدیدها افزایش داشته و سبب کاهش حوادث ناشی از گودبرداری شده است.
خوشدل عنوان کرد : تا زمانی که ساختمان ها با حضور عوامل دارای صلاحیت ساخته نشود ، گودبرداریها هم چنان خطرناک هستند.
وی با بیان این که چهل هزار عضو فعال در سازمان نظام مهندسی مشغول ارائه خدمات هستند ، خاطر نشان کرد: در دو سال گذشته بیش از دو هزار متخلف در حوزه نظام مهندسی به شورای مهندسی معرفی شدند.
با وجود نظارت بر گودبرداریها اما هستند گودهای رها شده ای که برای مدت زمان هر چند محدود، سبب نفس کشیدن خاک و سست شدن دیواره ها میشوند، در نتیجه احتمال نشست خیابان و بروز حوادث بعدی را افزایش میدهند.
ولی باید فکری به حال گودهای رها شده کرد.
منبع : خبرگزاری صدا و سیما

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

خرید کتاب نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۷ آبان ۹۶
1401 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0