فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا مطرح کردآمادگی قرارگاه خاتم برای همکاری با سرمایه‌گذاران خارجی/ مهندسی و اجرا باید در دست ایرانی‌ها باشد

کد خبر: 647 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۶ آبان ۹۵ - ۳:۵۸ ق.ظ

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا با بیان اینکه جوان تحصیل‌کرده ایران اسلامی زیرمجموعه خارجی‌ها شود برای ما ننگ است، گفت: درواقع ما با آنها همکاری می‌کنیم اما اینکه لیدر و رهبری کنسرسیوم چه کسی باشد یک بحث جدا است.

عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌النبیا (س) در اولین کنگره ملی- دانشجویی عملیاتی کردن اقتصادی اسلامی در بستر اقتصاد ایران به قراردادهای IPC اشاره کرد و گفت: گاهی تکنولوژی وجود دارد اما باید ارتقا یابد که برای ارتقاء باید از علم روز استفاده کرد،ْ اما پایه این تکنولوژی در کشور وجود دارد و اگر ما در بحث قراردادهای نفتی در توسعه مخازن یا افزایش بازیافت مشکلاتی داریم،به معنای این نیست که نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.

وی ادامه داد: مجموعه‌ای که می‌تواند بزرگترین پالایشگاه‌های نفتی و گازی را بسازد قطعا می‌تواند این کار را نیز انجام دهد و کشوری که جوانان با انگیزه و ایثارگر دارد قطعا قادر به انجام این کار خواهد بود کما اینکه در زمان جنگ نیز حضور اقشار مختلف و مردمی موجب پیروزی در جنگ شد.

عبداللهی یادآور شد: ما مخالف حضور خارجی‌ها نیستیم اما این ارتباطات باید اصولی و تعریف شده باشد و قرارگاه خاتم برای همراهی با خارجی‌ها آمادگی دارد، اما در بخش اجرا و مهندسی باید ابتکار عمل در دست جوانان ایرانی باشد نه اینکه زیرمجموعه خارجی‌ها شویم.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا ادامه داد: اینکه جوان تحصیل‌کرده ایران اسلامی زیرمجموعه خارجی‌ها شود برای ما ننگ است درواقع ما با آنها همکاری می‌کنیم اما اینکه لیدر و رهبری کنسرسیوم چه کسی باشد یک بحث جدا است.

وی با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس مهندسی رزمی یکی از مجموعه‌های بزرگ و قدرتمند جبهه بود که بستر ایمنی را برای دفاع رزمندگان ایجاد کرد، گفت: پس از پایان قطعنامه و دفاع مقدس آثار بسیار بدی از جنگ در مناطق مرزی و مرکزی وجود داشت و به خاطر هجمه ناجوانمردانه رژیم بعث، شهرهای مرزی و استان‌های ما در مرکزیت بمباران شدند؛ این چهره باید اصلاح می‌شد که با وجود تشکیلاتی با عنوان قرارگاه بازسازی این مورد محقق شد.

عبداللهی ادامه داد: پس از آن براساس ظرفیت سپاه پاسداران و مجموعه مهندسی رزمی سپاه و نیز براساس درخواست دولت و اصل ۱۴۷ قانون اساسی و به اذن مقام معظم رهبری، قرارگاه خاتم‌الانبیا تشکیل شده که امروزه یکی از مجموعه‌های اجرایی و بازوان پرتوان دولت‌ها بوده و دستاوردهای عظیمی داشته است.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا با بیان اینکه ایراداتی گرفته می‌شود که چرا نیروهای نظامی به کارهای عمرانی و صنعتی ورود پیدا می‌کنند گفت: مطالعه تاریخ نشان می‌دهد که پس از جنگ جهانی اول کشورهای، چین، کره،‌فرانسه و آمریکا از توان نیروهای نظامی استفاده کردند و در حال حاضر نیز قرارگاه خاتم ظرفیت‌هایی را در کارهای عمرانی و صنعتی برعهده دارند.

عبداللهی تصریح کرد: کشور ما از لحاظ منابع خدادادی و نفت و گاز رتبه اول را در دنیا دارد و از لحاظ معادن و آب دارای رتبه‌های نسبتا خوبی است اما امروزه در بسیاری از موارد کار مثبتی صورت نمی‌گیرد چرا که مدیریت غلط است و باید به روز رسانی شده و از ظرفیت استفاده کنیم. چرا که آب و منابع زیاد است.

وی اظهار داشت: در بحث نفت و گاز حدود ۷۱۱ میلیارد بشکه نفت درجا در کشور وجود دارد اما میزان استحصال ما بسیار کم است که باید از دو موضوع یعنی مخازن مشترک به کشورهای همسایه و مخازن غیرمشترک بررسی شود.

عبداللهی درخصوص مخازن مشترک گفت: به طور مثال ما دارای بزرگترین مخزن گازی مشترک با کشور قطر هستیم،امروزه این کشور حدود ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلیون مترمکعب استحصال می‌کند اما رقم ما نصف آن است و این در حالی است که کشور قطر یک اشل کوچک در مقابل ایران دارد و اگر ما نتوانیم به اندازه آنها استحصال کنیم متضرر خواهیم شد.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا با بیان اینکه در گذشته تمام ساخت‌های عمرانی و عادی و نه صنعتی و پالایشگاه‌های بزرگ کشور در اختیار خارجی‌ها بود گفت: در این مورد می‌توان به سد لار اشاره کرد که آب شرب تهران را تامین می‌کند و دارای ظرفیت بیش از یک میلیارد است اما طبق بررسی‌ها تمام این آب از زیر سد هدر می‌رود.

عبداللهی افزود: برای ساخت این سدها به ایرانی‌ها نه تنها اجازه ورود به سایت داده نشد بلکه در طراحی، ساخت و بهره‌برداری نیز این اجازه‌ها داده نشد اما امروزه به خواست خداوند و همت جوانان عزیز ایرانی، در ساخت بزرگترین پالایشگاه‌های گازی و نفتی رتبه اول را دارا هستیم و هیچ نیازی به دانش فنی برای ساخت پالایشگاه نیست.

وی عنوان کرد: در زمان تحریم، شرکت‌های بزرگ دنیا همه پروژه‌ها را رها کردند و این پرچم به دست جوانان ایرانی برافراشته شد و فازهای پارس جنوبی یکی پس از دیگری به راه افتاد.

عبداللهی اظهار داشت: در طراحی، تجهیز، تامین، ساخت یا بهره‌برداری، ۲۱۶ میلیون نفر ساعت در فازهای پارس جنوبی کار بدون حادثه وجود داشت.

وی گفت: در گذشته با وجود آنکه بزرگترین منبع گازی را در کشور داشتیم اما روزانه ۱۲ تا ۱۵ میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان وارد می‌شد اما طی دو سال گذشته فاز ۱۵ و ۱۶ با ظرفیت روزانه ۵۲ میلیون مترمکعب راه‌اندازی شد و از آن زمان تاکنون بالغ بر ۲۴ میلیارد مترمعکب گاز به شبکه‌ها تزریق شده است.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا افزود: فازهای دیگر تا مرز ۸۰ تا ۹۰ درصد هستند که ظرفیت آنها ۱۱۷ میلیون مترمکعب در روز است و به زودی افتتاح خواهد شد.

عبداللهی به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی و دوری از خام‌فروشی اشاره کرد و اظهار داشت: زمانی که گاز ترش از دریا با عمق ۸ تا ۱۰ هزار متر استحصال می‌شود و در طول ۱۴۰ تا ۱۵۰ کیلومتر از سکوها و خشکی منتقل می‌شود این گاز ترش باید شیرین‌سازی شود که یکی از محصولات این گاز شیرین ماده بدبویی به نام کاندسیت است که بسیار با ارزش می‌باشد.

عبداللهی ادامه داد: وقتی این ماده بوجود آمد باید در پالایشگا‌ه‌های گازی محصولاتی مانند نفتا، گازوئیل و بنزین را تولید کند که در این راستا بزرگترین پالایشگاه خاورمیانه به ابعاد ۷۰۰ هکتار در بندرعباس توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا ساخته می‌شود و طی دو هفته گذشته واحد تقطیر آن راه‌اندازی شد و تا پایان سال حتما بنزین به کشور می‌دهد.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء با بیان اینکه این پالایشگاه توسط  جوانان ایرانی ساخته شده و نشان دهنده توانمندی کشور است گفت: امروزه بزرگترین ثروت هر کشور نیروی انسانی است و ۱۰ میلیون فرد تحصیل‌کرده، ۴ میلیون دانشجو و دهها میلیون فرد باتجربه داریم که باید مورد توجه قرار گیرد.

عبداللهی افزود: در پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۱۷ هزار جوان مشغول به کار داریم که ۱۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند،۴۷ هزار نفر مهندس کارشناسی ارشد و دکتری هستند که ثروت‌های عظیمی برای کشور به شمار می‌آیند.

وی اظهار داشت: در کشور از ابتدا تاکنون کل مخازن و سدهای ساخته شده ۴۷ الی ۴۸ میلیارد مترمکعب است که ۲۴ میلیارد مترمکعب توسط قرارگاه ساخته شده و بزرگترین پروژه امروز کشور است.

عبداللهی اظهار داشت: یکی از مشکلات کشور در خصوص آب سوءمدیریت است و ۹۰ درصد آب در کشاورزی مصرف می‌شود چرا که روش آن سنتی است.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا ادامه داد: امروز کشورهای حاشیه خلیج‌فارس روزانه ۲۴ میلیون مترمکعب آب، شیرین می‌کنند اما رقم کشور ما ۳۰۰ هزار میلیون مترمکعب است که برای انتقال ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب از خلیج‌فارس به ایران نیازمند هزینه‌ای بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان هستیم.

عبداللهی یادآور شد: حجم بالایی روان آب در کشور وجود دارد، به گونه‌ای که در یک نقطه از کشور بالای ۱۰ میلیارد مترمکعب روان آب داریم، برای جلوگیری از این موارد پروژه‌ خط لوله‌ای به طول هزار و ۴۰۰ کیلومتر در حال اجرا است؛ این یک پکیج کامل است و مهندسین این کارها را در شرایط سختی انجام می‌دهند.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا به بحث اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی امروزه بیشتر در قالب اصطلاح، پاورپوینت و تفسیر کلمات ارائه می‌شود،اما مقام معظم رهبری آن را به صورت راهبردی مشخص کرده و بارها گلایه داشته که چرا در این خصوص فقط صحبت می‌شود و اقدامی وجود ندارد.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کشور و نیز مقاوم کردن کشور در مقابل خارجی‌ها است؛ از آنجایی که این ظرفیت‌ها در کشور وجود دارد این سؤال به وجود می‌آید که چرا باید به سمت دست‌‌دراز کردن به سوی کشورهای بیگانه برویم.

عبداللهی تأکید کرد: امروزه تلاش می‌کنیم سرمایه‌گذار را از خارج بیاوریم، در حالی که در کشور ما حدود ۱٫۲ تریلیون پول در دست مردم است که اگر یک منبع قابل اعتماد در کشور وجود داشته باشد دیگر سرمایه‌گذاران این پول‌ها را در بانک سرمایه‌گذاری نمی‌کنند به طور مثال در پروژه میعانات گازی بندرعباس، بسیاری از دستگاه‌ها سهم دارند،یک پذیره‌نویسی برای فروش سهام انجام شد که در عرض ۳۰ ثانیه ۳۰۰ میلیارد تومان توسط مردم خریداری شد.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا تصریح کرد: ما در ارتباط با دانشگاه  از حدود ۳۵۰۰ نخبه و ظرفیت‌های دانشگاه استفاده کرده‌ایم که در رشته‌های مرتبط بعضاً پس از گذراندن دوره‌های سربازی مشغول به کار می‌شوند و از این مجموع حدود ۱۴۰۰ نفر به عنوان کادر در مجموعه مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به عنوان یک لوکوموتیو تیزرو در بحث ساخت کشور در صنعت و عمران این آمادگی را دارد که به عنوان یک دانشگاه عملی اقدام کند و می‌توان در رشته‌ها و حوزه‌های مختلف کاری در بحث عمران، زیرساخت و غیره کمک فراوانی انجام داد.

عبداللهی با بیان اینکه ترافیک تهران بسیار فلج‌کننده است و برای رفع آن باید ورودی و خروجی شهر را مهندسی کرد، گفت: آزادراه حرم تا حرم از قم تا مشهد ساخته شد که بخش عمده سرمایه‌گذاری آن توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا بود و ظرف دو سال توسط این دولت به بهره‌برداری رسید.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا عنوان کرد: در بحث کمربندی جنوب تهران تازه شروع شده که از آبیک به آزادراه حرم تا حرم به طول ۱۶۴ کیلومتر وصل است و قطعه اول تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید و بالغ بر ۴۵ هزار دستگاه خودرو در روز باید از آن عبور کنند.

وی یادآور شد: در بحث اشتغال بسترهای بسیار زیادی وجود دارد به طور مثال در آزادراه تهران – ساوه یک دشت بسیار زیبا و مسطح وجود دارد که حدود ۱٫۵ میلیون هکتار است و اگر با صنایع تکمیلی به ثمر برسد در هر هکتار چند نفر مشغول به کار خواهند شد، می‌توان یک جمعیت ۳ الی ۴ میلیونی در آنجا ایجاد کرد و مشکلات اشتغال، ریزگرد، محیط زیست و غیره حل خواهد شد.

عبداللهی در پایان اظهار داشت: قرارگاه خاتم‌الانبیا بسته‌های مناسب اجرایی و عملی دارد نه در حرف و برای اجرای کارهای بزرگ و طرح‌های ملی می‌توان کار کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۶ آبان ۹۵
1688 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0