تاريخچه سازمان نظام مهندسي معدن

کد خبر: 2107 تاریخ انتشار: یکشنبه ۳۰ آبان ۹۵ - ۶:۳۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،منابع طبيعي هر کشور همراه با نيروي انساني، زيربناي توسعه اقتصادي آن است. اما در بين منابع طبيعي، استفاده از منابع و ذخاير مواد معدني، منجر به کاهش آنها شده و به عبارت ديگر تجديدپذير نيستند. لذا بکارگيري بهترين شيوه هاي علمي و رعايت اصول و قواعدفني و مهندسي به منظور افزايش بهره وري منابع معدني اهميت زيادي دارد. تاريخچه سازمان نظام مهندسي معدن

تاريخچه سازمان نظام مهندسي معدن

 

قانون نظام مهندسي معدن  اساساً به همين منظور تدوين شده و در تاريخ ۱۳۷۹/۱۱/۲۵ به تصويب مجلس رسيده و آيين نامه اجرايي آن نيز در تاريخ ۱۳۸۱/۳/۲۹ به تصويب هيأت وزيران رسيده است.

طبق تعاريف ماده ۱ قانون، نظام مهندسي معدن عبارت از مجموعه تشکيلات، سازمان ها، تشکل هاي صنفي، مهندسي و حرفه اي، اشخاص حقيقي و حقوقي و مجموعه قوانين، مقررات، آيين نامه ها و استانداردها در بخش معدن است.
حرفه هاي مهندسي معدن شامل حرفه هاي مهندسي، کارشناسي و کارداني مرتبط با فعاليتهاي معدني است.
فعاليتهاي معدني شامل کليه عمليات پي جويي براي يافتن کانسارها و اکتشاف و استخراج معادن و کانه آرايي کانسنگ و فرآوري مواد معدني و متالورژي استخراجي است.
براي مشارکت هرچه بيشتر مهندسان در انتظام امور حرفه اي خود و براي تحقق قسمتي از اهداف اين قانون، طبق ماده ۳ قانون، در سطح کشور تأسيس سازمان نظام مهندسي معدن و در هر استان تشکيل  سازمان نظام مهندسي معدن استان پيش بيني شده است.
وزارت صنايع و معادن در نيمه دوم سال ۱۳۸۱ تأسيس سازمان را اعلام و عضوگيري براي تشکيل سازمان استان ها را آغاز کرد.
مرحله اول انتخاب اعضاي هيأت مديره سازمان استان ها در اسفندماه ۱۳۸۱ در ۹ استان و مرحله دوم آن در ماههاي اول سال ۱۳۸۲ در بقيه استان هاي کشور انجام شد و سازمانهاي استانها رسماً فعاليت خود را آغاز کردند.
ولين هيأت عمومي سازمان در استان تهران، مرکب از اعضاي هيأت مديره تمام سازمان استان ها، اول خردادماه ۱۳۸۲ در تهران تشکيل شد و اعضاي شوراي مرکزي سازمان را تعيين کرد. با معرفي شوراي مرکزي، رئيس سازمان توسط وزير صنايع و معادن انتخاب شد و حکم خود را از رئيس جمهور دريافت کرد.

تاريخچه سازمان نظام مهندسي معدن
اجلاس هيأت عمومي همه ساله در تيرماه  برگزار مي شود.

تاريخچه سازمان نظام مهندسي معدن

 

منبع: نظام مهندسی معدن

 

 

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ آبان ۹۵
1739 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0