2 نقشه ‌ای بودن ساختمانها معضل اصلی ساخت و ساز در یزد ریاست سازمان نظام مهندسی استان یزد

۲ نقشه ‌ای بودن ساختمانها معضل اصلی ساخت و ساز در یزد

ریاست سازمان نظام مهندسی استان یزد با بیان این که دو نقشه‌ ای بودن ساختمانها معضل اصلی ساخت و ساز در یزد است، بیان کرد: آمادگی مشارکت در زمینه رفع این مشکل در نظام مهندسی یزد وجود دارد.

کد خبر: 961022001 تاریخ انتشار: جمعه ۲۲ دی ۹۶ - ۵:۱۵ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، ریاست سازمان نظام مهندسی استان یزد با بیان این که دو نقشه‌ ای بودن ساختمانها معضل اصلی ساخت و ساز در یزد است، بیان کرد: آمادگی مشارکت در زمینه رفع این مشکل در نظام مهندسی یزد وجود دارد.۲ نقشه ‌ای بودن ساختمانها معضل اصلی ساخت و ساز در یزد

2 نقشه ‌ای بودن ساختمانها معضل اصلی ساخت و ساز در یزد

2 نقشه ‌ای بودن ساختمانها معضل اصلی ساخت و ساز در یزد

۲ نقشه ‌ای بودن ساختمانها معضل اصلی  ساخت و ساز در یزد

علی رضا فرشید، گفت: هم اینک ۶ هزار و چهارصد نفر از مهندسین استان یزد در سازمان نظام مهندسی عضو هستند که حدود پانصد نفر از این افراد در شهرستانها و بقیه مربوط به شهر یزد هستند.
فرشید با اعلام این که عضوهای سازمان نظام مهندسی به دو گروه دارای پرونده اشتغال بکار پروانه مهندسی و عضوهای فاقد پروانه تبدیل میشوند که از کل اعضای این سازمان در یزد، حدود ۳ هزار و هفتصد نفر پرونده ندارند و سایر اعضا دارای پرونده اشتغال بکار پروانه مهندسی هستند.
وی یکی از چالشهای اصلی نظام مهندسی در آینده را همین موضوع دانست و ادامه داد: بعد از یزد، شهرستانهای میبد و اردکان در رتبه ‌های دوم و سوم نظام مهندسی استان یزد قرار دارند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد یادآور شد: زمانیکه فردی از دانشگاه فارغ التحصیل شد، امکان اخذ پروانه اشتغال در حوزه لیسانس را بعد از ۳ سال از فارغ التحصیلی دارند و بوسیله آزمونی که معمولا دو مرتبه در طول سال برگزار میشود، به عضویت در این سازمان و اخذ پروانه درآیند.
فرشید افزود: اکنون بزرگترین مجموعه آزاد و NGO سازمان نظام مهندسی است و در استان یزد هم قطعا بهمین صورت است و بیش ترین میزان عضو در این سازمان قرار دارند.
به گفته فرشید، بحث سیما و منظر شهرسازی، تخلفات ساختمانی، انرژیهای مصرفی در ساختمانها، خدمات جانبی از جمله نظارت گاز و ارت یا سیم سوم و تفکیک آپارتمانها از جمله مهمترین بحثهای پیش روی استان یزد در حوزه ساختمان است.
وی، از وضعیت نامناسب ساخت و ساز و تعداد بالای تخلفات ساختمانی در یزد خبر داد و اظهار داشت: با این وجود یکی از اصلیترین دغدغه ‌هایی که در حوزه ساختمان و نظام مهندسی پیش روی استان یزد است، بحث زلزله و عدم برخورداری ساختمانهای استان یزد از استانداردهای لازم است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در پاسخ به این پرسش که چرا مردم از سازمان نظام مهندسی گریزان هستند، خاطر نشان کرد: در سازمان نظام مهندسی یزد پایگاهی برای شنیدن مشکلات مردم قرار گرفته و واقعا در ارتباط با این که مردم گریزان هستند یا خیر و این که چه مشکلاتی در این زمینه وجود دارد اطلاع دقیقی نداریم و در این زمینه دست یاری به سمت رسانه ‌ها دراز می‌ کنیم.
وی افزود: قطعا اگر تخلف سازی برای مردم ارزان‌ تر تمام شود، قطعا این کشش که افزایش تخلفات را در سطح شهر شاهد باشیم.
فرشید بر لزوم تقویت تعاملات شهرداری با نظام مهندسی تاکید کرد و بیان داشت: تعاملات طرفینی در این زمینه از اهمیت خیلی بالایی برخوردار است و خوشبختانه در دوره جدید شهرداری و شورای شهر، ارتباطات خیلی خوبی میان شهرداری و نظام مهندسی در حال برقراری است.
وی عنوان کرد: در خواست های بسیار زیادی از مدیران استانی داشتیم مبنی بر این که آن دسته از مسائلی که مربوط به مشکلات نظام مهندسی است را حل کنیم ولی در کنار نظام مهندسی، باید مشکلات سایر ادارات مربوطه بویژه شهرداری هم حل گردد.
فرشید، بلندمرتبه سازی و چند طبقه سازی را با بسیاری از نقاط یزد همسان ندانست و افزود: یکی از مشکلاتی که در این رابطه داریم مربوط به بساز و بفروش‌ ها است که برای کسب سود خود تلاش در ساخت و ساز ساختمانهای بلند مرتبه میکنند که ما با تمام توان جلوی چنین کاری را میگیریم چرا که ساخت این ساختمانها برای سیما و منظر شهری و آرامش مردم مناسب نیست.

۲ نقشه ‌ای بودن ساختمانها معضل اصلی ساخت و ساز در یزد

وی، یکی از معضل ‌های اصلی ساختمان سازی در استان یزد را بحث دو نقشه‌ای دانست و مطرح کرد: این موضوع هیچ ارتباطی ندارد و قطعا با این اقدام با مشکل روبرو هستیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد از فعالیت دفاتری در شهر یزد که بدون داشتن پروانه فعالیت اقدام به نقشه کشی برای مردم میکنند خبر داد و تصریح کرد: نظام مهندسی هیچ احرم اجرایی برای جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز ندارد و شهرداری باید در زمینه این موضوع وارد گردد.
وی گفت: متاسفانه در چند سال گذشته اقدامات خوبی در حوزه مهندسی ساخت و ساز در یزد صورت نگرفته و به گزارش‌ های ارائه شده توسط مهندسین توجه ویژه ‌ای نشده است.
رئیس سازمان، به رکود موجود در صنعت ساخت و ساز کشور اشاره کرد و اظهار داشت: الان با توجه به این رکودی که وجود دارد، بهترین زمان است که یک سامانی به وضعیت ساخت و ساز و اجرای استانداردهای ساختمان سازی داده شود.
فرشید ابراز کرد: هر وجه غیرقانونی که توسط مهندسان درخواست شود را مالکان میتوانند به نظام مهندسی اعلام کند و نظام مهندسی در صورت وجود تخلف قطعا برخورد لازم را انجام میدهند.
وی یاد آور شد: سازمان نظام مهندسی با وجود پتانسیل خیلی بالایی که در ارتباط با مباحث شهری یزد دارد، بعد از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد هیچ دعوتی برای حضور در نشست های مربوط به این موضوع نداشته است.

منبع : تین نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

بهترین کتاب برای آزمون نظام مهندسی برق

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ دی ۹۶
933 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0