مشهد، پيشگام در ايجاد زير ساختهاي شهر هوشمند

کد خبر: 980908020 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۷ آذر ۹۸ - ۸:۴۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی
شهريار ال شيخ، معاون برنامه ريزي و توسعه سرمايه انساني شهرداري مشهد بیان کرد: مشهد، در ايجاد زير ساختهاي شهر هوشمند پیشگام است
وی از افراد حاضر در گردهمایی نقش مهندسان شهرسازي در تحقق شهر هوشمند بود كه با اشاره به تعريفهاي مختلفي كه از شهر هوشمند وجود دارد، بیان کرد: شهر هوشمند موضوعي پرچالش است و بيش از صد تعريف مختلف در دنيا براي آن وجود دارد. ولی در  مجموع بايد گفت كه هوشمندسازي يك مقصد و هدف نيست، بلكه به  عنوان يك سبك زندگي و فرايندي براي داشتن زندگي بهتر براي شهروندان مشخص مي گردد. بخشي از هوشمندسازي به استفاده از فناوري و روشهاي نوین براي حل مسائل شهري مربوط است. با  توجه  به اين که چالشها در هر شهر متفاوت است، برنامه هاي هوشمندسازي در آنها هم با يكديگر فرق دارد و الزاما هم تمام اين برنامه ها ديجيتال و فناورانه نيست.
وی با اشاره به اين كه در مجموع شهر هوشمند شش مؤلفه كلي دارد، ادامه داد: طبق قوانين كشور، مديريت شهري تنها در ۵/۲ حوزه از اين شش بخش ميتواند به  طور مستقيم ورود كند و در بقيه بخشها تنها مي تواند به عنوان يكي از بازيگران مشاركت داشته باشد. مديريت شهري در مدت اخير به  دنبال ايجاد زيرساختهاي مورد نياز براي حركت به سمت هوشمندسازي بوده است. در يكي از اقدامات انجام شده در اين زمينه، سال گذشته زيرساخت NBIOT به  عنوان شبكه ارتباط بين حسگرها را تا حدود هشتاد درصد در مشهد ايجاد كرديم و به  عنوان نخستین شهر در كشور به اين زيرساخت مجهز شديم. از ديگر اقدامات مديريت شهري هم ميتوان به الكترونيكي شدن شهرداريهاي مناطق دوازده و هشت اشاره كرد. در  نظر داريم تا پايان سال همه مناطق شهرداري غرب مشهد به  صورت الكترونيكي اداره گردد و ديگر نيازي به مراجعه حضوري مردم به آنها نباشد.
آل شیخ به تفاهم نامه منعقد  گردیده با سازمان نظام مهندسي ساختمان استان خراسان رضوي هم اشاره كرد و در مورد آن به بیان کرد: ما در حوزه هاي شهرسازي به حضور استارت آپها و فعال شدن آنها خيلي نياز داريم. در نظر داريم كه از توان نظام مهندسي و جامعه خلاق مديران فني موجود در اين حوزه استفاده كنيم. اين تفاهم نامه مبناي همكاري ما با نظام مهندسي براي استفاده از ظرفيت موجود در جامعه مهندسين شهرساز براي حل مسائل و چالشهاي شهري با فرايندهايي خلاق و نوآورانه است.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ آذر ۹۸
382 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0