به گفته احمد خرم: قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان؛ حداقل هشت میلیون تومان به گفته احمد خرم: قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان؛ حداقل هشت میلیون تومان

به گفته احمد خرم: قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان؛ حداقل هشت میلیون تومان

به گفته احمد خرم: قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان؛ حداقل هشت میلیون تومان ، خواهد بود. دنیا از تعیین مبانی عبور کرده و به یک راه کار رسیده ست که به آن راه کار هم عمل می کند

کد خبر: 000914005 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۴ آذر ۰۰ - ۸:۴۶ ق.ظ
به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، به گفته احمد خرم: قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان؛ حداقل هشت میلیون تومان ، خواهد بود. دنیا از تعیین مبانی عبور کرده و به یک راه کار رسیده ست که به آن راه کار هم عمل می کند

به گفته احمد خرم: قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان؛ حداقل هشت میلیون تومان

به گفته احمد خرم: قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان؛ حداقل هشت میلیون تومان
گفتگو با ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان ؛

قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان؛ حداقل هشت میلیون تومان

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان با تاکید بر اینکه می توانیم در ۳ سطح برای ساختمان های درجه یک، دو و لوکس قیمت ارایه کنیم، اظهار داشت: طبق بررسی های انجام شده، قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان حداقل هشت میلیون تومان خواهد بود.
 احمد خرم با اشاره به قیمت تمام شده ساخت هر متر مربع ساختمان و مبانی قیمت گذاری ساختمان که در قانون آمده است، ادامه داد:  دنیا از تعیین مبانی عبور کرده و به یک راه کار رسیده ست که به آن راه کار هم عمل می کند.
خرم با عنوان اینکه قیمت ها از جمله قیمت مصالح و دستمزد در تمام کشورها بصورت لحظه ای روی تابلو قیمتهاست، گفت: وقتی می خواهیم قیمت تمام شده ساخت هر متر مربع ساختمان را محاسبه کنیم، ابتدا باید قیمت زمین را بطور مجزا درنظر بگیریم و سپس قیمت مصالح و دستمزد را بر مبنایی که گفته شد، محاسبه کنیم.
وی توضیح داد: قیمت مصالح درجه یک، دو و لوکس را می توانیم از وزارت صمت بگیریم و در این مورد، هر ۳ ماه، هر ماه یا هفته و یا حتی روزانه می توانیم قیمت اعلام کنیم.
 ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه می توانیم در سه سطح برای ساختمانهای درجه یک، دو و لوکس قیمت ارایه کنیم، افزود: طبق بررسی های انجام شده، قیمت ساخت هر متر مبربع ساختمانی که عمر مفید آن سی تا چهل سال باشد، کم تر از هشت تا نه میلیون تومان نخواهد بود؛ به شرط اینکه ساخت ساختمان در یک سال انجام گردد.
خرم افزود: در صورتیکه ساخت ساختمان دو سال طول بکشد، با توجه به تورم بالای چهل درصدی کشور،چهل درصد به نرخ هشت میلیون تومان اضافه و میانگین هزینه ساخت هر مربع بالای یازده میلیون تومان می شود. در این میان، شما شاهد بودید که در سال ۱۳۹۱ قرارداد مسکن مهر با مترمربعی سیصد هزار تومان بسته شد و سود هم داشت، همان مسکن امروز با متر مربعی شش میلیون تومان به سختی ساخته میشود؛ ملاحظه می کنید قیمت ساخت در نه سال بیست برابر شده است.
وی در ادامه نتیجه گیری کرد: رقمهایی مثل ۲ میلیون و هشتصد هزار تومان و ۴ میلیون و پانصد هزار تومان که برای ساخت هر متر مربع ساختمان اعلام می گردد، نشان دهنده آن است که دستگاه اجرایی، فاقد کارشناس خبره است، ضمن اینکه اعلام این رقمها جز اینکه سازندگان را فراری بدهد، ثمر دیگری ندارد.
وی هم چنین با بیان اینکه برخی ها تصور می کننند سازندگان، سرمایه گذاران و در مجموع طرفهای مشارکت «بچاپ بچاپ» به راه انداخته اند، افزود: بنده با اطلاع میگویم که این موضوع اینگونه که جو می سازند، نیست. البته بزرگنمایی سنگینی درباره تخلفات شده و فضا را برای حل مشکل مسموم کرده اند، چرا که مالکان خودشان حتی بیش از دولت، حواسشان جمع پول شان است.
به گفته  ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان، در بخش مسکن به طور کلی باید ساخت مسکن و نحوه قیمت گذاری آن بر عهده بخش خصوصی باشد و دولت تنها باید نظارت عالیه بر این بخش داشته باشد و تامین تسهیلات کند.
وی ادامه داد: اگر دولت بخواهد ساخت یک میلیون مسکن در سال را محقق کند، باید برای سازنده صرفه اقتصادی داشته باشد، زیرا اگر برای سازنده به صرفه نباشد، با مالک یا متقاضی به توافق نخواهد رسید.
خرم با تاکید بر اینکه در این باره متقاضی هم باید توجیه گردد، تصریح کرد: دولت بجای اینکه متقاضی را توجیه کند و مطالبات متقاضی و توقعات آن را با پایین اعلام کردن قیمت تمام شده هر متر مربع ساختمان بالا ببرد، باید یک رقم منطقی اعلام کند.
خرم در خاتمه افزود: منطقی ترین راه برای تعیین قیمت هر متر مربع ساختمان، استفاده از تابلوی قیمت وزارت صمت و استعلام دستمزد از سازمان نطام مهندسی استان هاست.
متبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی
منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ آذر ۰۰
633 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0