تامين حقوق معلولين به دور از شعارپردازي

کد خبر: 980912012 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۲ آذر ۹۸ - ۴:۲۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی
دسامبر مصادف با دوازدهم آذر روز جهانی معلولین نام‌گذاری شده است. مناسب سازی معابر و زیرساختهای شهری یکی از موضوعات مهم در کشورهای پیشرفته است. در ایران بحث مناسب سازی هنوز در ابتدای کار خود قرار دارد و معلولین نمیتوانند مانند دیگران به راحتی وارد جامعه شوند. در همین زمینه با “رضا اکبری” رییس کمیسیون تخصصي شهرسازی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد گفتگو کردیم که در ادامه با هم میخوانیم.
اندکی در باره معلولان و جایگاه آنان در جامعه امروز برایمان بگویید.
اخیراً سازمان یونسکو طبق گروه‌های مختلف اقشار در جامعه، ایده هایی برای شهرسازی تحت عنوان شهر دوستدار کودکان، زنان، سالمندان و معلولین مطرح کرده است.
در این گروه بندی، معلولین جزء ضعیف ترین گروهها شناخته میشوند که لازم است در راستای بهبود زندگی آنها، قدم هاي اساسي برداشته شود.
در کشور ما، تا چه حد به این موضوع اهمیت داده شده است؟
متأسفانه در شهرسازی کنونی، فضاهای شهری برای معلولین مناسب سازی نشده و برای رفاه معلولین اقدامات اندکی صورت گرفته است که البته همین میزان کم نیز با ایراداتی همراه است. برای نمونه بسیاری از رمپهایی که برای عبور معلولین در ساختمانها طراحی شده است دارای شیب نامناسب و غیراستاندارد است.
چه فعالیتهایی باید جهت مناسب سازی شهر برای معلولین انجام گیرد؟
نخستین و مهمترین اقدام در راستای حمایت از معلولین و مناسب سازی شهر برای آنها، هوشمندسازی فعالیتهاست. در واقع با هوشمندسازی، میزان نیاز به مراجعه حضوری آنها تا حد زیادی کاهش می یابد.
از دیگر فعالیتهایی که باید در این زمینه انجام داد میتوان به مناسب سازی مقیاس شهری، ترویج فرهنگ رفتار با معلولین و ساخت و سازهای اصولی و مناسب برای آنها اشاره کرد.
و سخن آخر…
معلولین در جامعه همانند دیگر اقشار از تمام حقوق انسانی و شهروندی برخوردار هستند و باید به دور از شعارپردازی، برای رفاه آنها تدابیری اندیشیده شود.
خوشبختانه شهر یزد در جهت مناسب سازی شهر برای معلولین وارد عمل شده است و امیدوار هستم شاهد تغییرات خوبی در نحوه زندگی آنها باشیم.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ آذر ۹۸
380 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0