سالاری، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

برگزاری آیین روز معمار در یزد

بمناسبت فرا رسیدن سوم اردیبهشت, روز معمار، با تلاش واحد آموزش سازمان، سمینار آشنایی با جایگاه‌ و حقوق مهندسین معمار در یزد برگزار گردید.

کد خبر: 980204008 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۹۸ - ۴:۰۷ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،بمناسبت فرا رسیدن سوم اردیبهشت, روز معمار، با تلاش واحد آموزش سازمان، سمینار آشنایی با جایگاه‌ و حقوق مهندسین معمار در یزد برگزار گردید.

آیین روز معمار در یزد برگزار گردید

آیین روز معمار در یزد برگزار گردید

آیین روز معمار در یزد  برگزار گردید

در شروع آیین، سالاری، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد با گرامی‌داشت یاد و خاطره علامه شیخ بهایی، از او بعنوان ادیب، شاعر، طراح، مورخ و اندیشمند جامع الاطراف، یاد کرد که مایه افتخار معماران کشور ایران و جهان است.
سالاری، در ادامه به تشریح رسالت و وظیفه سنگین مهندسین معمار پرداخت که به خشت و گل و آجر و جامدات، روح و ارزش و هویت میدهند.
وی ادامه داد: آثار به جامانده معماری در استان یزد نشان‌دهنده عظمت هنر، ذوق و دانش معماران یزدی است و در حال خاضر با معرفی یزد بعنوان شهر میراث تاریخی جهان، همه مردم دنیا بیش از گذشته، به این آثار و ارزشها احترام میگذارند و برای نیاکان ما ارزش ویژه قائل هستند.
رئیس سازمان استان، با اشاره به این که در استان یزد یک هزار و صد و یازده نفر مهندس معمار عضو سازمان هستند، گفت: تنها چهارصد و چهل نفر از این تعداد دارای پروانه اشتغال هستند و لازم است مراقبت و دقت هر چه بیش‌تر در کار معماران صورت گیرد.
وی اظهار داشت: متاسفانه چون ما مراقبت کافی نداشته ایم، در نتیجه بعضی از کسانیکه توان، آمادگی و صلاحیت معماری را ندارند، قلم بدست می ‌گیرند و طراحی می ‌کنند و به این هنر و فن خدشه وارد میسازند.
سالاری گفت: طبق آمار موجود در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در سال گذاشته سیصد و سی هزار مترمربع طراحی توسط معماران انجام شده که بنظر می‌ رسد برای استان بزرگی چون یزد، رقم ناچیز ی است و این نشان دهنده آن است که برخی از افراد خارج از حوزه نظام مهندسی ساختمان در کار طراحی و معماری می گردند که مشکلاتی را بوجود می آورند.

برگزاری آیین روز معمار در یزد

سالاری با تاکید بر لزوم تداوم آموزش ‌های حین خدمت، از انجمن صنفی مهندسان معمار بخاطر همکاری در زمینه رشد هنر و فرهنگ معماری تقدیر کرد و روز زیبای معماری را روز عشق و زیبایی که از صفات بارز الهی است توصیف کرد.
در ادامه آیین، آزاد نیک کار، مدرس دوره های حقوق مهندسی به ایراد سخن پرداخت و تجارب خود را در زمینه های مختلف کار معماران ذکر کرد.
نیک کار، با اشاره به قدمت بالا و تاریخی بودن بافت یزد، وسعت زیاد، یکپارچگی و سلامت نسبی کالبدی و جنبه های فنی و هنری و زنده بودن روابط اجتماعی را از ارزش ‌های مهم بافت معماری استان یزد دانست و افزود: برای این که بتوان از هنر معماری اصیل در استان یزد بهترین بهره برداری را بعمل آورد، لازم است سازمان نظام مهندسی ساختمان، سازمان میراث فرهنگی و شهرداری با هم افزایی توانمندیهای یک‌دیگر و تعامل بین دستگاهها در بحثهایی چون ترافیک، ساخت و سازها و توسعه شهر، انسجام و یکپارچگی را برمبنای دستورالعملها و آیین نامه ها حفظ کنند.
مدرس دوره های حقوق مهندسی، هم‌چنین سابقه معماری را در ایران و بخصوص استان یزد تشریح کرد و افزود: در گذشته معماری و استادکاری حوزه وسیعی را شامل می ‌شد. اما کم کم با تخصصی شدن این حوزه، هم اکنون معماری بصورت یک رشته تخصصی درآمده و دستورالعملهای طراحی در قالب مقررات ملی به اجرا گذاشته می ‌گردد.
لازم به ذکر است حضور جوانان مهندس در این گردهمایی و علاقه آنها به یادگیری، عملا این گردهمایی را به یک سمینار آموزشی تبدیل کرده بود.

منبع: بنا نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی نقشه برداری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ اردیبهشت ۹۸
561 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0