نظام مهندسی چیست بررسی تحلیلی

نظام مهندسی چیست؟

نظام مهندسی مجموعه ای منسجم و سازمان یافته از اهداف، قوانین، ضوابط در زمینه ارائه خدمات بهتر و بیشتر به مردم و ساماندهی و سازماندهی اقشار تاثیرگذار و تحصیلکرده ازجمله مهندسان است. نظام مهندسی به دنبال سازمان دهی و عملکرد جامع و قابل نظارت است و یکی از مهمترین اهداف این سازماندهی و خدمات منسجم، بهبود کیفیت صنایع و عملکرد بهتر مهندسان برای ارائه خدمات و انتقال دانش و آگاهی آنهاست.

کد خبر: 971015013 تاریخ انتشار: شنبه ۱۵ دی ۹۷ - ۴:۳۲ ب.ظ

نظام مهندسی مجموعه ای منسجم و سازمان یافته از اهداف، قوانین، ضوابط در زمینه ارائه خدمات بهتر و بیشتر به مردم و  ساماندهی و سازماندهی اقشار تاثیرگذار و تحصیلکرده ازجمله مهندسان است. نظام مهندسی به دنبال سازمان دهی و عملکرد جامع و قابل نظارت است و یکی از مهمترین اهداف این سازماندهی و خدمات منسجم، بهبود کیفیت صنایع و عملکرد بهتر مهندسان برای ارائه خدمات و انتقال دانش و آگاهی آنهاست.

نظام مهندسی چیست

نظام مهندسی چیست

نظام مهندسی  چیست؟

سازمان نظام مهندسی به خدمات مهندسان در رشته های مختلفی در کشور اطلاق می شود از جمله ساختمان، معدن، کشاورزی و … که برای فعالیت در زمینه صنایع گوناگون دارای گردهمایی و همگرایی هستند.

نظام مهندسی برای اعتلای صنایع و در جهت پیشرفت و توسعه کشور و همچنین توسعه اقتصادی گام برمی دارد و نظم بخشی و حرکت رو به جلو در اولویت است.

نظام مهندسی در زمینه ساخت و ساز و اعتلای صنعت ساختمان با سازمان غیردولتی به نام سازمان نظام مهندسی ساختمان شکل گرفت و تعریف شد.

اهداف نظام مهندسی

براساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که در سال ۱۳۷۴ به تصویب هیات دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید برای تحقق اهداف عالیه در صنعت ساختمان  سازمان نظام مهندسی تاسیس شد.

سازمان نظام مهندسی ساختمان یک سازمان مردم نهاد و NGO محسوب می شود که در جهت تحقق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به دنبال اهداف مهم و پیشرفت و توسعه صنعت ساختمان برنامه ریزی شده است.

سازمان نظام مهندسی برای محقق کردن مواردی که در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مطرح شده و براساس خواسته ها و نیاز مردم و همچنین جامعه ایرانی شکل گرفته است.

مهندسان و متخصصان در حوزه ساختمان برای سازندگی و آبادانی کشور، نقش موثر و مفیدی را ایفا می کنند و این نقش آفرینی براساس قوانین و ضوابط مشخصی در قالب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تهیه و تدوین شده است.

دستاورد نظام مهندسی

نظام مهندسی درواقع ایجاد یک جامعه حرفه ‌ای و متخصص است که نه تنها مولد ثروت، رفاه و آسایش میان اقشار مختلف جامعه است، بلکه به کارگیری دانش و هنر به منظور خدمات رسانی و ایجاد ارزش افزوده گام بلندی به سوی توسعه مهندسی برمی دارد.

مهندسان با به کار بستن شرایط و ضوابط نظام مهندسی ایمنی، بهداشت و آسایش را در ساختمان ها و محیط ‌های مسکونی، اداری، تجاری و … فراهم می کنند.

نظام مهندسی مدیریت هوشمندانه برای توسعه و سالم سازی محیط زندگی مردم جامعه است و این کار انجام نمی شود مگر با تخصص، مسئولیت پذیری و تعهد مهندسان طراح و ناظر.

نظام مهندسی چیست

ارتقا و بهیود کیفیت ساخت و ساز و نوآوری در صنعت ساختمان در سطح ملی و منطقه ‌ای در گرو به کارگیری دانش فنی و به روز بودن جامعه مهندسی است که زمینه سازی و بسترسازی برای این موارد، نظام مهندسی و یک برنامه ریزی یکپارچه را می طلبد.

عضویت در نظام مهندسی

یکی دیگر از اهداف بالقوه نظام مهندسی ایجاد بستری برای رقابت‌های بین ‌المللی است و تشویق و ترغیب جامعه مهندسی برای کسب دانش و فراگیری بیشتر علوم روز و تسلط کامل به روش های نوین ساخت و ساز است.

اولین تشکل‌ های مهندسی در ایران، کانون های مهندسان استان ها بودند که توسط مهندس مهدی بازرگان و همقطارانش بنیان گذاری شد و تا کنون نیز در بسیاری از شهرهای بزرگ ایران دایرند و بیشتر به امور صنفی می‌ پردازند.

با عضویت در نظام مهندسی مهندسان از امتیازات و تسهیلاتی برخوردار می شوند، ازجمله اخذ مدرک رسمی و دولتی برای اشتغال که مهمترین چالش پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه محسوب می شود.

شرکت در آزمون نظام مهندسی یکی از روش های غربالگری و ایجاد رقابت بین مهندسان است و نظام مهندسی براساس معیارها و ضوابط تعیین شده آزمون را برگزار می کند.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۵ دی ۹۷
18015 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
1 0