متغیر بودن تعرفه خدمات مهندسی :

متغیر بودن تعرفه خدمات مهندسی، در استان خراسان شمالی یک الزام است

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی با تاکید بر ضرورت متغیر بودن تعرفه خدمات مهندسی گفت: تعرفه خدمات مهندسی باید بر اساس سختی، شرایط و محیط کار، میزان فاصله آن با مرکز شهر، جنس تاسیسات و مصالح کاربردی، کیفیت اجرا و تکنولوژی به کار رفته در آن ساختمان تعیین شود

کد خبر: 311 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲ آبان ۹۵ - ۱:۲۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،  متغیر بودن تعرفه خدمات مهندسی، در استان خراسان شمالی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی با تاکید بر ضرورت متغیر بودن تعرفه خدمات مهندسی گفت: تعرفه خدمات مهندسی باید بر اساس سختی، شرایط و محیط کار، میزان فاصله آن با مرکز شهر، جنس تاسیسات و مصالح کاربردی، کیفیت اجرا و تکنولوژی به کار رفته در آن ساختمان تعیین شود

علی اکبر رمضانی ادامه داد: ممکن است یک ساختمان شرایط سازه ای متفاوتی نسبت به ساختمان های دیگر داشته و ساختگاه آن با سایر ساختمان ها متفاوت باشد. یعنی حق الزحمه و تعرفه نظارت باید بر اساس حساسیت و نوع کاربری و درجه اهمیت ساختمان معین شود.
متغیر بودن تعرفه خدمات مهندسی، در استان خراسان شمالی

سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی

وی با بیان اینکه ساختمانی که از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است قطعا به دقت و نظارت بیشتری نیاز دارد تصریح کرد: در مقایسه با یک ساختمان معمولی و کم هزینه، ساختمانی که هزینه تمام شده بیشتری را به خود اختصاص می دهد؛ به یقین به زحمت بیشتری نیاز دارد و پرواضح است که حق الزحمه مهندسان و عوامل دخیل در آن پروژه باید متفاوت باشد.
رمضانی افزود: کما اینکه هر پیمانکاری هم که ساخت پروژه ای را عهده دار می شود، بر اساس سختی کار و حساسیت های طرح و حجم کار، قیمت گذاری می کند و وقتی همه این مسائل را در کنار هم می گذاریم، به این نتیجه می رسیم که تعیین یک تعرفه واحد برای نظارت شاید برای طرفین قرارداد منصفانه نباشد.

متغیر بودن تعرفه خدمات مهندسی، در استان خراسان شمالی

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعرفه های مهندسی حالت ابلاغی دارد، در پاسخ به اینکه این رویه چه مشکلاتی را ایجاد می کند گفت: ممکن است در این حالت حقوق واقعی طرفین قرارداد تامین نشود و به جز این مشکل خاصی وجود ندارد. اما این مسئله با سایر فعالیت ها و خدمات مهندسی که مهندسان در سایر حوزه ها و خارج از نظام مهندسی انجام می دهند، متفاوت است.
رمضانی ادامه داد: در بخش های دیگر تعرفه های مهندسی بر اساس شرایط سختی کار، زمان، هزینه تمام شده ساخت و در قالب فهرست بها و گزارشات مالی کارگاه معین می شود. یعنی گزارشات نماینده کارفرما و گزارش مالی کارفرما از میزان معین کار، هزینه تمام شده و آیتم های فنی، تعرفه را تعیین می کند.

متغیر بودن تعرفه خدمات مهندسی، در استان خراسان شمالی

وی با اشاره به یک چالش در این رابطه گفت: ساختمانی که در روستاها و یا شهرهای کوچک و یا حاشیه شهرها احداث می شود، نسبت به ساختمانی که در مرکز شهر و با تجهیزات و تاسیسات سازه ای بسیار حساس و پیچیده که نیاز به کنترل ها و نظارت های دقیق دارد، احداث می شود، به امکانات و هزینه تمام شده کمتری نیاز دارد و به همان نسبت تعهدات کمتری را برای مهندس ایجاد می کند و قطعا باید این ها از هم متفاوت باشند.
رمضانی با اشاره به اینکه اکنون همه این موارد در یک کفه ترازو دیده شده است اظهار داشت: مسئله این است که نرخ تعرفه
نظام مهندسی در شهرهای کوچک که ساختمان ها دارای تاسیسات جزئی است، با ساخت و ساز در شهرهای بزرگ و دارای تاسیسات پیچیده یکسان است و به نظر می رسد که باید متناسب با وضعیت پروژه، تعرفه تعیین شود.
وی همچنین تاکید کرد: فعلا نظام تعرفه به صورت میانگین ابلاغ می شود، اما باید یک نظام نامه مخصوص جهت تعیین تعرفه خدمات
نظام مهندسی نوشته شود.

متغیر بودن تعرفه خدمات مهندسی، در استان خراسان شمالی

منبع: روابط عمومی سازمان نظام مهندسی استان خراسان شمالی

 

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ آبان ۹۵
1288 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0