ساختمان‌ سازی‌ غیراصولی عاملی برای بستن دالان ‌های هوایی شهر رییس کمیسیون انرژی، محیط زیست و استاندارد مصالح ساختمانی سازمان نظام مهندسی کشور بیان کرد:

ساختمان‌ سازی‌ غیراصولی عاملی برای بستن دالان ‌های هوایی شهر

احمدرضا طاهری اصل عنوان کرد: در نظر نگرفتن اقلیم و شرایط محیطی در فرآیند شهرسازی و همچنین ساختمان ‌سازی‌های غیراصولی علت بسته شدن دالان ‌های هوایی شهر است.

کد خبر: 971006014 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۶ دی ۹۷ - ۲:۱۲ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،احمدرضا طاهری اصل عنوان کرد: در نظر نگرفتن اقلیم و شرایط محیطی در فرآیند شهرسازی و همچنین ساختمان ‌سازی‌های غیراصولی علت بسته شدن دالان ‌های هوایی شهر است.

ساختمان‌ سازی‌ غیراصولی عاملی برای بستن دالان ‌های هوایی شهر

ساختمان‌ سازی‌ غیراصولی عاملی برای بستن دالان ‌های هوایی شهر

ساختمان‌ سازی‌ غیراصولی “دالان ‌های هوایی  شهر” را می‌ بندد/ در دل کوه ساختمان‌ سازی نکنیم

وی با عنوان این که بسته شدن دالان‌های هوایی شهر یکی از علل پدیده وارونگی هوا است، گفت: ساختمان ‌های بلندی که در مسیر دالان‌های هوایی شهر قرار گرفته‌است، اجازه نمی‌ دهد که هوا بطور کامل وارد شهر شود و بتواند آلودگی ‌ها را با خود ببرد بنابراین جابه‌جایی هوا در شهر انجام نمی ‌شود و سکون هوا داریم که با پایین آمدن دما وارونگی را رقم میزند.
طاهری اصل، توجه به دالان ‌های هوایی، استقرار و مکان‌یابی ساختمان‌ ها، ایجاد فضاهای ارتباطی مناسب و توجه به این که چقدر زیرساخت ‌های شهری را در اختیار داریم را مهم ترین نکاتی که در شهرسازی باید رعایت گردد، بیان کرد و گفت: اگر این موارد قبل از مجتمع ‌سازی در نظر گرفته شود به مشکلات کم تری بر می‌خوریم.
وی با عنوان این که در ساختمان سازی دسترسی به فرآیندهای خدماتی باید در نظر گرفته شود، افزود: ساخت یک پروژه چند هزار نفری در بیابان در حالی‌ که برای ساکنان دسترسی آسان به خدمات شهری در نظر گرفته نشده است، سبب می ‌شود حتی ترافیک و آلودگی‌ های شهر نیز افزایش یابد.
رییس کمیسیون انرژی، محیط زیست و استاندارد مصالح ساختمانی سازمان نظام مهندسی کشور گفت: دسترسی به خدمات بهداشتی، امکانات شهری و زیرساخت‌هایی هم چون آب شهری، فاضلاب شهری، فضاهای سبز دسترسی دارند، اگر در نظر گرفته نشود افراد مجبور هستند برای دسترسی به هر کدام از این امکانات با اتومبیل ‌های شخصی یا حمل و نقل عمومی به شهر مراجعه کنند که اگر حمل و نقل عمومی نیز در دسترس این افراد نباشد مجبور میشوند از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنند و در نتیجه آن آلودگی ‌ها و ترافیک‌ های شهری بیش تر می گردد.
طاهری اصل ادامه داد: زیر ساخت شهری با نگاه فضای اقلیمی، موقعیت جغرافیایی، احترام به محیط و استفاده از شرایط محیطی باید در نظر گرفته شود بعد از آن یک مجتمع مسکونی احداث گردد.
در دل کوه ساختمان ‌سازی نکنیم
طاهری اصل با عنوان این که در استانداردهای زیست محیطی، احترام به سایت و کاربر مهمترین نکاتی است که در ساخت یک فضای شهری باید در نظر گرفته شود، اظهار داشت: احترام به سایت یعنی در دل کوه ساختمان ‌سازی نکنیم و به کوه احترام بگذاریم جنگل را برای ساخت و ساز نابود نکنیم.
رییس کمیسیون انرژی، محیط زیست و استاندارد مصالح ساختمانی سازمان نظام مهندسی کشور تصریح کرد: بهتر است زمانی ‌که مجبور هستیم در دل کوه ساختمانی بسازیم آن را همجوار با کوه بسازیم و تلاش کنیم مشابه کوه باشد که فضای دید آن از بین نرود.

ساختمان‌ سازی‌ غیراصولی عاملی برای بستن دالان ‌های هوایی شهر

طاهری اصل با اشاره به ساختمان سازی‌ هایی که در کوه درچه انجام شده‌است، یاد آور شد: این کوه زیبایی زیادی دارد، از روی صفه شبیه یک قوچ است از سمت دیگری که به آن نگاه کنیم شبیه تنه و سر یک انسان است ولی متاسفانه آپارتمان سازی‌ هایی که در دامنه این کوه انجام شده زیبایی آن را از میان برده است که این نمونه آشکاری از احترام نگذاشتن به سایت است این جا می ‌توانست یک پارک زیبا باشد که علاوه بر کوه از فضای آن نیز استفاده تفریحی گردد.
وی ادامه داد: احترام به کاربر نیز می گوید توجه کنید به این که ساختمان را برای چه کسی می‌ سازید، کسیکه به این ساختمان می ‌آید چه سنی دارد چه جنس و فرهنگی دارد؟ و در ساختمان سازی این دید نیز باید لحاظ گردد.
رییس کمیسیون انرژی، محیط زیست و استاندارد مصالح ساختمانی سازمان نظام مهندسی کشور با عنوان این که در شهرسازی باید نگاه گفتمانی داشته باشیم، بیان کرد: در این نگاه مردم را مجددا دور هم جمع کنیم تا مردم بتوانند از فضای شهری لذت ببرند، فضاهای گفتمانی داشته باشند و نقاطی باشد که مردم گرد هم جمع شوند و هم دیگر را ببینند.
وی با تاکید بر این که اگر فضای شهری ایجاد می‌ کنیم باید ارتباط فضای سبز را نیز در نظر بگیریم، گفت: فضای زیستی و رد پای اکولوژیک مواردی است که توجه به آن ها امری ضروری است.
وی با عنوان این که فضای زیستی آن مقدار زمین بایر است که می ‌تواند برای ما تولید هوای پاک کند، ادامه داد: اکنون فضای زیستی در کشور ما کمتر از یک هکتار به ازای هر نفر است و رد پای اکولوژیک یا همان تخریب فضا، حدود ۲.۷ هکتار به ازای هر نفر است.
رییس کمیسیون انرژی، محیط زیست و استاندارد مصالح ساختمانی سازمان نظام مهندسی کشور گفت: رد پای اکولوژیک آسیب‌ هایی است که به زمین می ‌زنیم، برای مثال کوه را می ‌شکافیم و در آن ساختمان سازی می ‌کنیم، بنابراین در نظر گرفتن فضای اکولوژیک و مباحث اقلیمی در ساخت و ساز می‌ تواند این آسیب‌ ها را کاهش دهد.
وی با عنوان این که برای اجرا شدن این مباحث باید دیدگاه مسئولان شهر تغییر کند، خاطر نشان کرد: نخستین گام، تغییر دیدگاه منفعت گرایی است، باید بدانیم هدف از ساختمان ‌سازی آسایش، ایمنی و افزایش کیفیت زندگی است.
منبع: ایمنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

جزوه دست نویس نظام مهندسی عمران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۶ دی ۹۷
912 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0