رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی:

تشکیل سازمان نظام معلمی همانند نظام مهندسی یک ضرورت است

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آموزش و پرورش بر ضرورت ایجاد سازمان نظام معلمی همانند سازمان نظام مهندسی در کشور تاکید کرد.

کد خبر: 960506038 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۹ آبان ۹۵ - ۱۰:۵۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی نظام مهندسی (akhbarmohandesi.irحجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان روز چهارشنبه در حاشیه دیدار از غرفه خبرگزاری جمهوری اسلامی در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با توجه به ضرورت تشکیل سازمان نظام معلمی، افزود: یک معلم برای همیشه نمی تواند یک مجوز بگیرد و وارد عرصه تعلیم و تربیت شود و برای این امر باید نهادی باشد تا مجوزهای لازم در زمینه صلاحیت های حرفه ای معلمان را سنجیده و صادر کند. تشکیل سازمان نظام معلمی همانند نظام مهندسی یک ضرورت است


وی گفت: در این خصوص باید سازمان نظام معلمی برآمده از خود معلمان تشکیل شود که در حال حاضر چنین ارگانی بطور مستقل و واحد در نظام تعلیم و تربیت کشور وجود ندارد.
محمدیان افزود: اگر یک سازمان نظام معلمی شکل گرفت دیگر آموزش و پرورش با این قشر طرف نخواهد شد و معلمان حرفه ای و عضو این سازمان به همکاران خود خواهند گفت که نیاز به طی کردن دوره حرفه ای دارند و پس از گذراندن این دوره از سوی سازمان نظام معلمی گواهی صادره می شود.

تشکیل سازمان نظام معلمی همانند نظام مهندسی یک ضرورت است

سازمان نظام مهندسی ساختمان

وی با بیان اینکه این گواهی نامه حرفه ای برای معلمان می تواند ملاک عملیاتی در نظام رتبه بندی قرار گیرد، افزود: با توجه به اینکه جمعیت معلمان در حال افزایش و مواد درسی در حال تغییر است، کمبود یک چنین سازمانی در نظام آموزش و پرورش بسیار احساس می شود که به وزیر آموزش و پرورش برای ایجاد آن پیشنهاد داده ایم.
وی افزود: در نظام معلمی خود معلمان امور را در دست خواهند گرفت و مانند سازمان نظام مهندسی پس از انتخاب اعضا، رئیس جمهوری به آنان حکم می دهد و اگر صلاحیت های لازم را نداشته باشند حکم آنان ابطال می شود و این روش را نباید یک نظام سیاسی فرض کرد و از آن ترس داشت.

تشکیل سازمان نظام معلمی همانند نظام مهندسی یک ضرورت است

محمدیان با بیان اینکه معلمان از اقشار فهیم جامعه هستند و باید به آنان اعتماد داشت، افزود: این شعار نیست بلکه برآمده از شعور ۳۰ ساله یک فرهنگی است و باید برای تغییر در روش ها و ایجاد انگیزه در بین این قشر، خود معلمان پیشقدم شوند و اگر به معلمان اعتماد کنیم کارها پیش می رود.
به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، وی گفت: برای تحقق این امر باید منزلت اجتماعی معلمان را بالا برد، مرجعیت فکری و فرهنگی آنان را پذیرفت و منزلت اجتماعی معلم تنها در معیشت نیست بلکه باید صلاحیت حرفه ای آن را ارتقاء داد و معلمی که توانمند شد در نزد همگان عزیز است و باید معلم را در صدر بنشانیم تا کشور در صدر بنشیند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نسبت به برگزاری دوره های آموزشی برای معلمان گفت: آموزش و پرورش در حال حاضر چند تا ورودی برای معلمان دارد و یکی از کارهایی که براساس سند تحول صورت گرفت، مقرر شد در دانشگاه فرهنگیان معلم حرفه ای تربیت شود.
وی گفت: در دو دهه اخیر یکی از نواقص آموزش و پرورش این بود که نیاز به معلم داشتیم و از طرفی جذب نیرو حرفه ای نبود و وقتی این افراد با یک پیش دوره آموزشی کوتاه مدت وارد این عرصه می شوند در مقام عمل کارهای آموزشی را تجربه می کنند و این رویه نه تنها منابع را تلف می کند بلکه به اهداف آموزشی که پیش بینی شده بود نخواهیم رسید.
محمدیان افزود: آموزش معلم حرفه ای در دانشگاه فرهنگیان یک اقدام مبارک است که باید آن را پاسداشت و برای این امر باید از ورودی های خارج از دانشگاه جلوگیری کرد و ورودی های جدید را در اختیار دانشگاه قرار داد و این رویه در بسیاری از مراکز دولتی و حتی نهادها همانند وزارت بهداشت، قوه قضاییه و حوزه های علمیه، نیروها پس از جذب در دوره های آموزشی تخصصی شرکت داده شده تا با آمادگی لازم وارد میدان شوند.
وی گفت: شغل معلمی باید همراه با صلاحیت علمی و حرفه ای باشد و این موضوع در مورد نیروهای جدید الورود صدق می کند و برای نیروهایی که در عرصه تعلیم و تربیت مشغول به کار هستند با توجه به تغییراتی که در مواد درسی به وجود می آید باید بازآموزی و ضمن خدمت اتفاق افتد و برای این کار مرکز آموزش نیروی انسانی معلم متخصص تربیت کند.
محمدیان با بیان اینکه در برخی مواقع از جمله زمانی که نهاد آموزش و پرورش با کمبود بودجه مواجه است کار آموزش میسر نمی شود، افزود: در صورت ارائه آموزش ضمن خدمت، حفاظت و مراقبت از حرفه می بایست توسط معلمان صورت گیرد و برای استحکام این امر نیازمند نظام رتبه بندی و صلاحیت حرفه ای هستیم.

تشکیل سازمان نظام معلمی همانند نظام مهندسی یک ضرورت است

منبع: ایرنا

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

تشکیل سازمان نظام معلمی همانند نظام مهندسی یک ضرورت است بیشتر ببینید

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۹ آبان ۹۵
1306 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0