نظام مهندسی تهران بررسی تحلیلی

نظام مهندسی تهران

نظام مهندسی تهران براساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تاسیس شد و هدف از تشکیل آن، آموطش، انسجام بخشی و نظارت عالیه بر خدمات مهندسی و همچنین هدایت و کنترل مهندسان به سوی توسعه و پیشرفت ساخت و ساز شهری بود. از سال 1374 تا کنون نظام مهندسی تهران شاهد برگزاری هشت دوره انتخابات برای تعیین اعضای هیات مدیره بوده است و هر دوره با چالش ها و مشکلات عدیده ای همراه بود.

کد خبر: 971016004 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۶ دی ۹۷ - ۱۰:۰۴ ق.ظ

نظام مهندسی تهران براساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تاسیس شد و هدف از تشکیل آن، آموطش، انسجام بخشی و نظارت عالیه بر خدمات مهندسی و همچنین هدایت و کنترل مهندسان به سوی توسعه و پیشرفت ساخت و ساز شهری بود. از سال ۱۳۷۴ تا کنون نظام مهندسی تهران شاهد برگزاری هشت دوره انتخابات برای تعیین اعضای هیات مدیره بوده است و هر دوره با چالش ها و مشکلات عدیده ای همراه بود.

نظام مهندسی تهران

نظام مهندسی تهران

نظام مهندسی  تهران

 

نظام مهندسی تهران با هدف اعتلای مهندسی و همسویی مهندسان تشکیل شده و برای خدمات رسانی به مردم نظارت و اجرای ساخت و ساز را در استان تهران توسط مهندسان انجام می دهد.

مهندسان با عضویت در نظام مهندسی تهران می توانند همراه با دریافت مدرک اشتغال به کار مهندسی که براساس سابقه کار و تحصیل و همچنین نمره قبولی در آزمون رتبه بندی می شود، از امور رفاهی برخوردار شوند

وظایف نظام مهندسی تهران

نظام‌ مهندسی ساختمان تهران  یک انجمن صنفی است اما مواردی که در آن مطرح می شود صرفا صنفی نیست بلکه یک نظام حرفه‌ مند، دانش بنیاد و دارای اعتبار وصلاحیت است.

نظام مهندسی تهران از این جهت دارای ارزش و اعتبار است که جمع کثیری از مهندسان را تحت پوشش داشته و مجموعه ای از قشر فرهیخته در پایتخت کشور را سازماندهی می کند.

نظام مهندسی تهران باید دارای یک نظام اعتمادآفرین باشد و همواره بکوشد دچار آسیب و کاستی نشود در غیر این صورت نمی‌تواند به رسالت خود عمل کند.

نبود تعادل عرضه و تقاضا در موضوع مهندسی یک آسیب  جدی در نظام مهندسی تهران محسوب می شود و مهمترین مشکل را در جامعه مهندسی ایجاد کرده است.

عملکرد نظام مهندسی تهران

براساس آمار اعلام شده تنها برای ۶ درصد جامعه مهندسی شغل وجود دارد و باید  فرمول کاربردی و موثر برای ارجاع کار ارائه شود و  نظام مهندسی به ‌سوی اصلاحات گام بردارد.

مشکلات باید براساس قانون موجود حل شود و نظام ‌مهندسی تهران طبق قانون دارای تکالیف و وظایف روشن است که باید  برای برون رفت از چالش ها و مشکلات این وظایف را به‌صورت دقیق انجام دهد.

نظام مهندسی تهران با برگزاری دوره های آموزشی برای مهندسان به ارتقا و پیشرفت علمی این قشر م یاندیشد و از سوی دیگر انتظار دارد جامعه مهندسی با اتکا به دانش و توانمندی خود در جهت رفاه و امنیت جامعه بکوشند.

نظارت بر عملکرد مهندسان و ایجاد شرایط مناسب برای بهینه سازی خدمات مهندسی و همچنین الگو برداری از متدهای به روز دنیا و نیاز سنجی درست و اصولی از آمار ساخت و ساز می تواند کمک بزرگی به نظام مهندسی تهران و فراهم آوردن زندگی آرام را برای مردم به همراه داشته باشد.

خدمات نظام مهندسی تهران

یکی دیگر از دستاوردهای نظام مهندسی تهران تثبیت جایگاه حرفه ای و قانونی مهندسان و آگاهی رسانی درباره حقوق اجتماعی و فردی اعضای سازمان بوده است.

حمایت از فعالیت‌ های ارزشمند و تشویق مهندسان برای خودباوری و بارور کردن قابلیت ها و استعدادهای موجود و همچنین به کارگیری نوآوری و خلاقیت در زمینه مهندسی و تخصصی با معرفی طرح‌ های کاربردی نیز ازجمله امور مفید نظام مهندسی تهران است که تاکنون انجام شده است.

نظام مهندسی تهران

ایجاد چارچوب های قانونی و نظام مند بین حرفه‌ های مهندسی ساختمان و کارفرمایان و تعامل لازم بین مسئولان در بخش ساختمان و شهرسازی می تواند توزیع عادلانه ارجاع کار باشد که یکی از معضلات مهم جامعه مهندسی است.

 

نظام مهندسی تهران با اولویت آموزش مهندسان و بها دادن به شایستگی های آنها و ارزش گذاری عملکرد آنها درواقع از مداخله اشخاص فاقد صلاحیت در امور فنی جلوگیری می کند.

ترویج اصول صحیح مهندسی و معماری، از جمله ترویج و به کارگیری مقررات ملی ساختمان و همکاری با وزارت راه و شهرسازی و شهرداری در زمینه کنترل و نظارت بر ساخت و ساز و پروژه های عمرانی خدمات اعضای نظام مهندسی تهران را به نمایش می گذارد.

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

تحلیل آزمون نظام مهندسی طراحی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۶ دی ۹۷
997 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0