مواجهه مجدد وزیر راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی مواجهه مجدد وزیر و سازمان

مواجهه مجدد وزیر راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی

آخوندی با انتقاد از عدم شفافیت در گردش مالی هزار و پانصد میلیارد تومانی سازمان نظام مهندسی بیان کرد: اصل دریافت این پول از مردم برای من مساله است.

کد خبر: 961110014 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۰ بهمن ۹۶ - ۳:۴۹ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، آخوندی با انتقاد از عدم شفافیت در گردش مالی هزار و پانصد میلیارد تومانی سازمان نظام مهندسی بیان کرد: اصل دریافت این پول از مردم برای من مساله است.مواجهه مجدد وزیر راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی

مواجهه مجدد وزیر راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی

مواجهه مجدد وزیر راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی

مواجهه مجدد وزیر راه و شهرسازی  و  سازمان نظام مهندسی

در تازه ترین مرحله از مواجهه آخوندی و سازمان نظام مهندسی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که گردش مالی سازمان نظام مهندسی هزار و پانصد میلیارد تومان است، ادامه داد: اصل دریافت این پول از مردم برای من مساله است.
آخوندی در مورد بخش نامه منع اخذ پنج درصد از حقوق مهندسان توسط سازمان نظام مهندسی که اخیرا صادر کرده، افزود: علت این ابلاغ کاملا روشن است که در جهت احقاق حقوق مهندسان و نیز شهروندان بوده است. این منابع از جهت سیستم های کنترلی دچار ضعف کنترل خیلی جدی است. من یک بررسی کردم دیدم دستورالعمل ابتدایی هم مبنای درست و دقیقی نداشته است. با توجه به این که دستورالعمل اولیه را وزیر مسکن و شهرسازی وقت ابلاغ کرده و این اختیار دست من بود که آن ابلاغیه را لغو کنم اینکار را انجام دادم.
*جمع دارایی نظام مهندسی هزار و پانصد میلیارد تومان است
آخوندی اظهار داشت: طبق گزارشی که از نظام مهندسی داشتیم حدود هزار و پانصد میلیارد تومان جمع دارایی آن ها بوده است. از این رقم باید هفتصد و هشتاد میلیارد تومان باید به مهندسان اختصاص می یافت و هفتصد و سی و چهار میلیارد تومان برای خود سازمان نظام مهندسی است. اصل دریافت این پول از مردم برای من مساله است.
*ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: هزینه های ما بر دوش هیچ دستگاهی نیست.
فرج الله رجبی تصریح کرد: سالیانه میلیاردها تومان توسط سازمان نظام مهندسی در بحث های آموزشی، ترویج مقررات ملی، سمینارها و غیره هزینه میشود که یک ریالش به دوش هیچ دستگاه دولتی از جمله وزارت راه و شهرسازی نیست. باید بپذیریم سازمان های نظام مهندسی متکی به قانون خودشان، هیات مدیره و بازرسان خودشان هستند. بدون این که هزینه ای به دوش بهره بردار بگذارند کار کنترل را انجام میدهند. آن چه آقای وزیر گفتند بیش تر از آن که بر روی سازمان تاثیر منفی بگذارد قطعا بر روی بهره بردار تاثیر منفی خواهد داشت.

*وزیر راه وشهر سازی افزود: نباید مردم را مجبور کنیم به سازمان نظام مهندسی پول بدهند.
عباس آخوندی در مورد صحبت های رجبی، بیان کرد: ۳ مطلب را ایشان گفتند. راجع به این که سازمان نظام مهندسی باید مستقل باشد بحث بسیار درستی است؛ چون اساسا سازمان های نظام مهندسی براساس قانون، خوداتکا هستند، طبق آرای مهندسان شکل میگیرند و طبق این آرا مدیریت میشوند. ولی سازمان نظام مهندسی به اتکای یک بخش نامه دولتی از مردم برای فعالیت های خودش پول میگیرد. کجای این موضوع، خوداتکایی و مردم نهادی است؟ سازمانی مردم نهاد است که درآمدها از خودش باشد نه این که مردم را مجبور کنیم به این سازمان پول بدهند.
وی با اشاره به وظایف اعتلایی نظام مهندسی مطرح کرد: اینکار باید از محل حق عضویت اعضا انجام شود. ماده سی و هفت قانون میگوید هزینه های سازمان و ارکان آن از محل حق عضویت های پرداختی اعضا، صندوق های مشترک استان ها و کمک های دولت انجام شود. نه این که مردم نوعی مالیات به این سازمان پرداخت کنند.
*امضافروشی از توزیع کوپن بیرون می آید
آخوندی تاکید کرد: در این قصه چون مردم دارند ضرر میکنند اینکار را کردیم. مردم به دو علت ضرر میکنند؛ یکی این که از آن ها پول گرفته میشود و دوم این که حق مردم در انتخاب مهندس از آن ها سلب میشود. وقتی کوپن توزیع گردد حتما کیفیت ساخت و ساز پایین می آید. امضا فروشی از همین جا در می آید. چرا باید سازمان نظام مهندسی کار را بین افراد توزیع کند؟ مالک باید این اختیار را داشته باشد که مهندس را انتخاب کند و مهندس باید به بهترین شکل کار را تحویل دهد.
به گفته وزیر، سازمان نظام مهندسی کارش اینست که امور حرفه مندان را تنظیم کند، نه این که با خود این حرفه مندان رقابت کند یا جانشین دولت شود. اگر بگوییم سازمان نظام مهندسی این کارها را برای کنترل خدمات مهندسی انجام میداده این جا با دو مشکل قانونی روبرو میشویم؛ مسوول کنترل ساختمان شهرداری است که در ماده سی و چهار این قانون هم آمده است. اساسا از زمانیکه بلدیه ایجاد شده کنترل بعهده شهرداری بوده است. آیا شهرداری میتواند مسوولیتش را به سازمان نظام مهندسی بدهد؟ براساس قانون هیچ دستگاهی حق ندارد مسوولیت خود را به دستگاه دیگر بدهد. دیگر این که باید پرسش گردد سازمان نظام مهندسی میتواند خودش کار کنترلی کند؟ خیر. مهندس است که در واقع حق فعالیت دارد ولی کنترل نباید با او باشد. مشکل سوم تعارض منافع است که زمینه ایجاد فساد را فراهم میکند. یعنی در واقع همه جایش مشکل دارد.
*آیین نامه کنترل ساختمان بزودی در صحن مجلس مطرح می گردد
آخوندی در پاسخ به این پرسش که چرا پس از ۵ سال که وزیر بودید به فکر این اصلاحیه ها افتادید، بیان داشت: ما دو اقدام انجام دادیم؛ اول اینکه در این ۵ سال آیین نامه کنترل ساختمان را نوشتیم. اینکار خیلی سخت و پیچیده بود؛ چرا که این آیین نامه با بیش از هزار شهرداری، چهارصد هزار مهندس و میلیون ها خانواده ای که خانه میسازند طرف است. تقریبا حدود ۲ سال پیش نویس طول کشید و از بسیاری کارشناسان نظرخواهی کردیم تا این که در هفتم فروردین نود و پنج پیش نویس را به هیات وزیران تقدیم کردم. از آن تاریخ حدود بیست و دو ماه میگذرد که مسیر بررسی آن طولانی شده است. هم اکنون کمیسیون آخرین نشست خود را تشکیل داد و بنابراین به مجلس میرود تا ابلاغ گردد. من پیش از این قانون منع تعارض را ابلاغ کردم که هرکسی عضو وزارت راه و شهرسازی است نمیتواند در سازمان نظام مهندسی کار بگیرد.
آخوندی، ایراد دیگر سازمان نظام مهندسی را دریافت پول و اعضا دانست و گفت: شما از هیچ کس نمیتوانید پول دریافت کنید. مبادله، اختیاری است که افراد با هم قرارداد میبندند اما این که کسی را بدون قانون مکلف کنید نمیشود انجام داد. البته دوستان میگویند ما قانون داشتیم. قانون چه بوده، دستورالعملی بوده که وزیر مسکن و شهرسازی وقت صادر کرده است. حالا ما فرض میکنیم که این قانون بوده چون دیوان عدالت اداری و ریاست مجلس رد نکرده اند. اما این اختیار در دست وزیر راه و شهرسازی وقت است که آن را ابطال کند.
از این هزار و پانصد میلیارد تومانی که در سال نود و پنج سازمان نظام مهندسی به دست آورده چقدر آن شفاف و قابل قبول است؟
وزیر گفت: این از جمله سوال های ما نیز هست. طبق قانون، موسسات خوداتکا باید به مجامعشان گزارش کنند. جایی مثل وزارت ما میتواند گزارش بخواهد اما از نظر قانون جایی که باید نظارت کند خود نظام مهندسی است. اگر سازمان نظام مهندسی خدماتی بدهد حق دارد پولش را بگیرد اما این که از مهندسان پول بگیرد اشکال دارد.

مواجهه مجدد وزیر راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی

از سال هشتاد و سه تا نود و شش بالغ بر سیزده سال است که اخذ پنج درصد از حقوق مهندسان اتفاق می افتد و پس از سیزده سال به این نتیجه رسیدید که مردم نباید این پول را بدهند؟ من متوجه نمیشوم چرا این همه مدت طول کشید. البته جلوی ضرر را از هرجا بگیریم فایده است اما کمی دیر است.
آخوندی اظهار داشت: تغییر به این سادگی نیست. کاری که من می بایست انجام میدادم این بود که آیین نامه کنترل ساختمان را بنویسم. تغییر مقدمه سازی و زمینه سازی دارد. همین الان پس از سیزده سال هنوز رییس نظام مهندسی میگوید نسبت به این موضوع ایراد دارم.
*تعارض منافع یعنی یک نفر هر دو طرف میز بنشیند
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از اظهارات خود در مورد بخش نامه دوم که در روزهای اخیر صادر شده مبنی بر منع حضور دوشغله ها در سازمان نظام مهندسی و این که منظورتان از تعارض منافع در این بخش نامه چیست، بیان داشت: تعارض منافع یعنی این که من در هر دو طرف این میز بنشینم. مبنای اقتصاد سالم، اخلاق عمومی است. در اخلاق عمومی یک اصل مهم است که هیچ کس نباید منافع متعارض داشته باشد و اگر کسی خودش دو طرف میز جلسه باید احساس کند که دارد عمل غیراخلاقی انجام میدهد و اساسا یکی از ریشه های فساد، همین موضوع است. البته تعارض منافع فقط در نظام مهندسی نیست و در خیلی از جاها وجود دارد.
آخوندی ادامه داد: سال هفتاد و پنج بحثی را داشتیم که مهندسان باید اصول اخلاقی را رعایت کنند اما تا به حال برای آن هیچ آیین نامه ای نوشته نشده بود. ما در سال نود و چهار آیین نامه در این مورد نوشتیم که ۵ اصل در اخلاق حرفه ای مدنظر قرار گرفت. از جمله بند پنج آیین نامه این بود که باید مهندس از تکفل هم زمان اموری که زمینه و موجبات نمایندگی یا قبول منافع متعارض را فراهم می آورد خودداری کند. ما نظام نامه ای را نوشتیم و انتظار داشتیم که سازمان نظام مهندسی بعنوان مجری، اقدامات لازم را انجام دهد و داوطلبانه در جاهایی که تعارض منافع دارد اقدام کند. حس من اینست که مجموعه اقدامات انجام شده کاملا ناکافی است.
*امکان اشتغال این بخش نامه از تمام وام‌ هایی که می ‌دهیم بیش تر است
وی در پاسخ به این پرسش که مخالفان این بخش نامه بیان میکنند که حقوق دولتی آن ها ناکافی است، اظهار داشت: اگر حقوق من کافی نبود نمیتوانم یک کار غیراخلاقی انجام دهم. با فساد توسعه رخ نمیدهد. یعنی اگر خودم طراحی کنم و بدست رفیقم بدهم تایید کند قطعا هیچ پیشرفتی حاصل نمیشود. نکته دوم بحث اشتغال است. معتقد هستم امکان اشتغالی که این اقدام میتواند ایجاد کند از همه وام هایی که میدهیم بیش تر است.
آخوندی افزود: قانون نظام مهندسی خیلی خوب است. بنیان این قانون میگوید هر کار مهندسی باید توسط مهندس صورت گیرد. ما دنبال حقوق مهندسان هستیم و دنبال این هستیم که مهندسین محور قرار گیرند.

منبع : راه و مسکن

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخنامه آزمون نظام مهندسی برق شهریور ۹۵

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۰ بهمن ۹۶
1085 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0