هم اندیشی هیات مدیره سازمان

جلسه هم اندیشی هیات مدیره سازمان و جمعی از اعضای غیر دولتی نظام فنی و اجرایی استان یزد

جلسه هم اندیشی هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان و جمعی از اعضای غیر دولتی نظام فنی و اجرایی استان یزد روز ۳ شنبه پانزدهم آبان در سالن جلسات سازمان برگزار گردید.

کد خبر: 970819014 تاریخ انتشار: شنبه ۱۹ آبان ۹۷ - ۱:۰۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد،جلسه هم اندیشی هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان و جمعی از اعضای غیر دولتی نظام فنی و اجرایی استان یزد روز ۳ شنبه پانزدهم آبان در سالن جلسات سازمان برگزار گردید.

جلسه هم اندیشی هیات مدیره سازمان و جمعی از اعضای غیر دولتی نظام فنی و اجرایی

جلسه هم اندیشی هیات مدیره سازمان و جمعی از اعضای غیر دولتی نظام فنی و اجرایی

جلسه هم اندیشی هیات مدیره سازمان و جمعی از اعضای غیر  دولتی نظام فنی و اجرایی استان یزد

در شروع نشست ریاست سازمان استان یزد، با تشریح شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور و تاکید بر اهمیت شور و مشورت گفت: لازمه شرایط کنونی، اعمال مدیریت طبق منابع کم تر و دستیابی به بهره وری و بازده افزون‌ تر است.
سالاری کم ‌توجهی به حل مشکل رکود بویژه در بخش مسکن را موجب فرار مغزها و سرمایه های انسانی و تخصصی دانست و افزود: متاسفانه بازار امروز ساختمان عموماً در دست کسانی است که صلاحیت و مجوزهای لازم را ندارند و نه تنها حقوقهای قانونی را پرداخت نمی ‌کنند، بلکه نظام فنی و مهندسی را آشفته کرده و امکان کنترل و نظارت بر آن ها به خوبی میسر نیست.
وی از تجربه و توانایی تخصصی پیشکسوتان صنعت ساختمان بعنوان دانش ضمنی یاد کرد و ادامه داد: گاه راهکارهای مورد نظر این صاحب نظران و حتی اشاره ساده آن ها مشکلات بزرگی را حل می کند و بایستی از وجود آن ها در ارتقاء، بهره‌وری تولید و فرآوری مصالح و افزایش عمر ساختمان‌ ها که جای کار زیادی دارد استفاده کنیم.
به گفته سالاری، تخریب خلاق به معنی تخریب آگاهانه و هدف دار برای جایگزینی آن با فناوریها و راهکارهای نوین، ضرورتی انکار ناپذیر برای رسیدن به آینده بهتر است.
در این هم اندیشی رضوانفر، اولین رئیس سازمان از بدو تشکیل آن، خواستار توجه ویژه به اشتغال مهندسان جوان و بدون پروانه و ارائه آموزشهای مهارتی به آن ها شد و خود نیز برای مشارکت در برگزاری این دوره ها اعلام آمادگی کرد.
رضوانفر با انتقاد ازمصرف شش برابری انرژی در ایران نسبت به اروپا و نیز اتلاف شدید مصالح ساختمانی در ساخت و ساز ها، خواستار برنامه ریزی برای حل آن ها شد.
دره زرشکی، دیگر رئیس ادواری سازمان نیز با تاکید بر این که قبح تخلف به ویژه در امور ساختمانی باید بار دیگر بر روند ساخت و ساز حاکم گردد، خواستار تشکیل کمیته های کارشناسی زیر مجموعه این نشست شد و افزود: برای تحقق اهداف سازمان از کانون کارشناسان استفاده بیش تری صورت گیرد.
اکبرپور، صاحبنظر در امور معماری در این جلسه با انتقاد از جزیره ای عمل کردن سازمانهای دولتی، بیان کرد: دستگاههای دولتی صرفا وظیفه گرا هستند و به انجام شرح وظایف خود توجه دارند ولی سازمان نظام مهندسی ساختمان باید پروژه گرا باشد و به ماهیت کار بپردازد.
زارع پور اشکذری، صاحبنظر در امور عمرانی با انتقاد از این که در ایران و استان یزد، بر خلاف سایر کشورها، ساختمان بخش مهمی از صنعت محسوب نمی گردد، خواستار اصلاح این دیدگاه و به موازات آن استفاده از پتانسیلهای صنعت ساختمان در جهت افزایش اشتغال و رفاه مهندسان گردید.
اولیا _ عضو هیئت مدیره سازمان، رکود کنونی را ام المسائل توصیف کرد و افزود: این شرایط سبب روزمرگی در دستگاه های دولتی و عدم توجه به توسعه و برنامه ریزی شده است.
اولیا، دوره رکود را فرصت ارزشمندی برای برنامه‌ریزی‌های آینده نگر در جهت توسعه اشتغال مهندسان بویژه در زمینه صدور خدمات مهندسی دانست.
جعفر بیگی، صاحبنظر درمعماری خواستار مجهز شدن ناظران ساختمانی به فناوری ‌های روز و نیز استفاده از معماران و استادکاران چیره دست در حلقه نظارتی سازمان شد. ایجاد حلقه های همکاری و مفاهمه بین مهندسان و بهره‌برداران و توسعه فرهنگ ارتباطی بین دفاتر مهندسی برای توسعه همکاری و هم‌افزایی از دیگر توصیه‌های وی بود.

جلسه هم اندیشی هیات مدیره سازمان و جمعی از اعضای غیر دولتی نظام فنی و اجرایی

به گفته وی، برای ماندگاری آثار فعالیت هیات مدیره باید بجای خلق پروژه که موقتی است به پروسه گرایی و فرایند محوری روی آورد که همیشه ماندگار باشد.
نوری، کار شناس معماری، از لزوم تقویت بخش پژوهش سازمان با هدف استفاده از فناوریهای نوین، باز آفرینی و تولید مصالح بومی و مستند سازی تجارب مهندسان سخن گفت و ارائه آموزشهای کاربردی به معماران در جهت افزایش اشتغال آنها و لزوم تسریع در تهیه ضوابط سازه های بومی برای شهر جهانی یزد را خواستار شد.
مهدی شرافت _ ریاست انجمن صنفی انبوه سازان مسکن استان، در توصیف فضای کنونی اقتصادی به جای عنوان رکود از واژه بحران یاد کرد و ادامه داد: در شرایط کنونی باید چراغی برای آینده نگه داشت که لازمه آن توجه بیش تر به حل مشکلات انبوه سازان، ایجاد مهارت گفتگو بین مهندسان و هم تیمی های آنها، تشکیل یک کمیته بازار با مشارکت انبوه سازان و تسریع در اصلاح طرح تفصیلی است.
زرگر نیا _ ریاست انجمن صنفی شرکت های ساختمانی نیز در سخنان کوتاهی خواستار تمرکز توجه به آن دسته از مسائل مربوط به ساختمان شد که در استان قابل حل است.
زرگرنیا، مسئولان صنعت ساختمان را از طرح مواردی که به تصمیمات کشوری مربوط می گردد و نمیتواند در دایره تصمیمگیری استانی قرار گیرد بر حذر داشت.
مسعود شرافت _ دبیر انجمن صنفی دفاتر طراحی، در باره لزوم برخورد بامعضل فرار از اخذ پروانه و عدم رعایت قوانین ساخت و ساز، ۲ گروه را در آشفته سازی ساختمان موثر دانست و با انتقاد از تخلف خرده مالکان به خاطر بی پولی و تخلفات دانه درشتهای صنعت ساختمان که با هدف سودجویی از قانون فرار میکنند، خواستار فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی برای دسته اول و برخورد جدی با دسته دوم شد.
شرافت، همچنین حل مسئله ۲ نقشه ای بودن ساختمانها را با الگو گرفتن از استانهای موفق در این زمینه مانند خراسان رضوی ضروری دانست.
ساعی شاهی _ دبیر انجمن صنفی انبوه سازان مسکن استان، با تأکید بر اهمیت هماهنگی بین جامعه انبوه سازان و سازمان نظام مهندسی ساختمان، اظهار داشت: ما بازوی اجرایی شما هستیم و قریب به اتفاق اعضای شرکتهای حقوقی از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد هستند.
شاهی، جامعه مهندسان مشاور، انبوه سازان و پیمانکاران را خریداران خدمات سازمان نظام مهندسی ساختمان توصیف کرد .
زحمتکش _ عضو هیئت مدیره سازمان با انتقاد از سیاه‌نمایی افراطی در وضع موجود صنعت ساختمان، تصریح کرد: حتی در دوره رکود هم تقاضا جایگاه خود را دارد.
زحمتکش، خواستار حمایت همه‌جانبه از مهندسان جوان و جذب آن ها در کارگاههای ساختمانی برای تجربه و مهارت اموزی شد. معرفی ساختمان های نمونه که از نظر معماری و سازه ای و امور برق و تاسیسات خوب اجرا شده اند و نیز بومی سازی ساخت و سازها طبق اصول معماری اصیل از دیگر محورهای سخنان وی بود.
علی صادقیان از روسای ادواری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در اظهاراتی ادیبانه به تشریح ابعاد وجودی انسان توسعه یافته پرداخت و از مهربانی و آرامش و توان خوب شنیدن و خوب اندیشیدن و قانون مداری و تحول خواهی بعنوان ویژگیهای انسان توسعه یافته یاد کرد.
صادقیان، خواستار طراحیهای نوین برای حل مشکلات موجود در عرصه ساخت و ساز شد .
درنتیجه گیری نشست، رییس سازمان استان، آمادگی سازمان را برای عهده داری نقش هماهنگ کننده در راستای تقویت نظام فنی و اجرایی غیر دولتی و ایجاد یک اکوسیستم فعال در نظام فنی و اجرایی با هدف جذب امکانات به این بخش و تحقق رشد و توسعه اعلام کرد.

منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۹ آبان ۹۷
977 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0