مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها تاکید کردند:

تناقض قانونی در حوزه ساخت‌وسازهای غیرمجاز/ایمن‌‌سازی، حتی به قیمت توقف پروژه الزامی است/ آموزش رعایت ایمنی به مهندسان، وظیفه مهم نظام‌مهندسی

ایمنی ساختمان‌ها و کارگاه‌های ساختمانی، از جمله موضوعات بسیار مهم و حیاتی است که در دوره ساخت با حفظ جان عوامل دخیل در اجرای پروژه و در دوره بهره برداری با جان و مال ساکنان مرتبط است. علیرغم اهمیت بالای این مسئله، متاسفانه به دلیل عدم رعایت ایمنی در هر دو بخش مذکور سالانه شاهد تلفات بسیاری هستیم.

کد خبر: 4755 تاریخ انتشار: شنبه ۱۸ دی ۹۵ - ۱۲:۱۶ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،در این گزارش خبرنگار اندر گفت‌و‌گو با تعدادی از مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها، نقش و اهمیت تامین ایمنی در ساختمان‌ها و چالش‌های موجود در این زمینه را بررسی کرده است.تناقض قانونی در حوزه ساخت‌وسازهای غیرمجاز

تناقض قانونی در حوزه ساخت‌وسازهای غیرمجاز

ساخت‌وسازهای غیرمجاز

تناقض قانونی در حوزه ساخت‌وسازهای غیرمجاز

تحقق ایمنی به عزم و همت همگانی نیاز دارد

در همین رابطه مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان درخصوص اهمیت رعایت اصول ایمنی در ساخت و سازها گفت: اگر کشورهای دیگر در معرض خطرات محدودی قرار دارند، کشور ما از نظر جغرافیایی به گونه ای است که وقوع انواع و اقسام حوادث و رویدادهای بحرانی در آن محتمل است.

علی خاوری  افزود: استان گیلان در منطقه ای واقع شده است که از نظر وقوع زلزله با خطر نسبتا بالایی مواجه است و بیشتر به رعایت ضوابط و مقررات ساخت و ساز کیفی و ایمنی نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه بعد از زلزله ای که در سال ۶۹ در استام گیلان رخ داد، آیین نامه ۲۸۰۰ تهیه و تنظیم شد و حال نسخه چهارم این آیین نامه در دست ویرایش است تصریح کرد: وقوع زلزله سال ۶۹ و یا زلزله بم همه دست اندرکاران صنعت ساختمان را هشیار کرد و می توان گفت که پس از آن توجه به رعایت مقررات ملی ساختمان و آیین نامه هایی که در همین راستا از سوی مقررات ملی ساختمان ارائه شد، به مرور افزایش یافت.

خاوری تاکید کرد: در حال حاضر اگر بخواهیم قطعیت بیشتری به این مقررات بدهیم، به یقین حضور و نظارت مهندسان به عنوان ناظران پروژه یا عواملی که به عنوان ناظر تعیین می شوند؛ تاثیرگذار خواهد بود. در عین حال نحوه کار سایر عوامل مثل کارگران و عوامل صنفی مختلفی که در بخش ساخت و ساز ایفای نقش می کنند، تاثیر دارد.

این مسئول در این زمینه ادامه داد: همچنین ساخت و سازهای غیرمجاز نه از نظر فنی، بلکه ساخت و سازهایی که ضوابط شهرسازی و مقررات ملی در آنها رعایت نمی شود، برخورد قاطع شهرداری ها را می طلبد، اما ما متاسفانه در این بخش از نظر قانونی با یک تناقض و پارادوکس مواجه هستیم.

خاوری افزود: از یک طرف باید جلوی احداث ساختمان هایی که در تراکم و یا سطح اشغال، مقررات ملی و قواعد شهرسازی را رعایت نمی کنند، گرفته و حکم تخریب برای آنها صادر شود، اما از سوی دیگر با استفاده از ظرفیت هایی که در قانون ماده ۱۰۰ آمده و تزریق منابع و نقدینگی به شهرداری ها، متاسفانه این روند را ادامه می دهند.

وی با انتقاد از این آسیب ها در بخش ساخت و سازها بیان کرد: با این حال حداقل از نظر ارتقای مشخصات فنی حتی برای واحدهایی که به این شکل ساخته می شود، شاهد روندی رو به جلو هستیم و می توان نمره قابل قبولی به آنها داد. به طوری که در صورت وقوع حادثه ای مشابه زلزله سال ۶۹ به یقین نوع آسیب ها بسیار متفاوت و کمتر خواهد شد و دیگر آن اتفاقات دردناک را تجربه نخواهیم کرد.

این مسئول خاطرنشان ساخت: تحقق این موضوع در هر حال به یک عزم و همت همگانی نیاز دارد و به نظر می رسد که همه عوامل یعنی شهرداری ها، نظام مهندسی، راه و شهرسازی و حتی خود مردم باید پای کار بیایند.

سختگیری‌ در بخش ایمنی به دلیل شمار بالای تلفات الزامی است

همچنین مدیر کل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی در خصوص اهمیت و نقش ایمنی در ساخت و سازها گفت: ما در استان کارگروهی داریم که مدیریت آن هم توسط اداره کار، رفاه و تامین اجتماعی انجام می‌شود و بازرسان اداره کار به‌ طور مرتب از روند احداث ساختمان‌ها بازدید می‌کنند.

مهدی جعفری ادامه داد: به تازگی حتی مقرر شده تا برای هر ساخت‌ و سازی که انجام می ‌گیرد، باید یک مسئول ایمنی در پروژه‌ ها حاضر باشد و به دلیل اینکه این مسئله از اهمیت خاصی برخوردار است، در استان هم پیگیری می‌شود.

وی در عین حال اظهار داشت: از آنجایی که خدماتی که بابت عدم رعایت موازین ایمنی در ساختمان‌ها انجام می‌شود، بسیار زیاد است و شمار تلفات هم بالا است، سختگیری‌هایی که در بخش ایمنی می‌شود، بسیار مهم و به‌ جا است.

جعفری بیشترین آمار حوادث ساختمانی را ناشی از سقوط از ارتفاع دانست و گفت: عمده حوادث سقوط از ارتفاع به دلیل عدم رعایت مواردی نظیر اجرای حفاظ است که موجب تلفات می ‌شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا بی توجهی به ایمنی در کارگاه های ساختمانی ناشی از تحمیل هزینه به کارفرمایان است و یا فرهنگ ‌سازی در این زمینه انجام نشده است گفت: هزینه تامین ایمنی در پروژه های ساختمانی زیاد نیست، بلکه در این بخش بیشتر بحث فرهنگ ‌سازی و کم‌ توجهی به این موضوع مطرح است که باید بیشتر به آن پرداخته شود.

تامین ایمنی کارگاه های ساختمانی، اصل اولیه اجرا

مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان نیز با اشاره به اینکه درخصوص بحث ایمنی ساخت و ساز، ایمنی کارگاه های ساختمانی و بهداشت کارگاه دوره های آموزشی متعددی از طریق سازمان نظام مهندسی استان برگزار شده است گفت: به طور قطع تامین ایمنی هر کارگاهی یکی از اصول اولیه آن است.

کلیم اله وثوقی  افزود: در همین راستا تاکید ما همواره بر این موضوع بوده که سازمان نظام مهندسی دوره های آموزشی خاصی را برای آموزش مهندسان ناظر و مجری در نظر بگیرد و ارائه کند.

وی تصریح کرد: در این زمینه دوره های متنوعی برای مهندسان عضو سازمان نظام مهندسیکه دارای پروانه اشتغال به کار هستند، چه در مرحله اخذ پروانه و چه در مرحله ارتقا در نظر گرفته شده و آموزش های لازم به آنها ارائه می شود.

وثوقی همچنین با اشاره به اهمیت استانداردسازی آسانسورها تاکید کرد: با توجه به اینکه طی سال های اخیر بلند مرتبه سازی توسعه یافته است، در بخش آسانسور نیز دوره های ایمنی متعددی درخصوص ایمنی کارگاه ها برگزار شده است.

این مسئول در عین حال عنوان کرد: در پروژه هایی نظیر مسکن مهر که متولی آنها راه و شهرسازی استان بوده است، سعی بر این بوده که بحث ایمنی رعایت شود و به این منظور تلاش شده تا به استانداردهای به روز و معمول هم در زمینه آسانسورها و هم در بحث آتش نشانی که تدوین و ابلاغ شده است، در ساخت تمام مجتمع های مسکونی عمل کنیم.

نقش نظارتی راه و شهرسازی بر بحث ایمنی بسیار جدی است

مدیر کل پیشین راه و شهرسازی استان البرز نیز در این زمینه گفت: از آنجایی که ایمنی در ساختمان‌ها و گودبرداری‌ها با جان انسان‌ها سر و کار دارد، نقش نظارتی اداره کل راه و شهرسازی البرز بر بحث ایمنی بسیار جدی است و ما به عنوان دستگاه ناظر بر عملکرد سازمان نظام مهندسی و شهرداری ‌ها رسالت خود را در حوزه ساخت ‌و سازها انجام می دهیم.

ابوالفضل باقرنیا  ادامه داد: به همین دلیل ملاک عمل کارشناسان مجرب ما طبق ماده ۳۵ قانون نظام مهندسی است و تمام ساختمان‌ ها را از ابتدا تا انتها بررسی و بازدید می ‌کنیم که نقصی در آنها نباشد و در صورت مشاهده هرگونه نقصی، سریع آنها را گزارش می ‌دهیم و یا تذکر جدی به شهرداری داده می ‌شود که نسبت به توقف اجرای ساختمان و ایمن‌ سازی پروژه اقدام کند.

وی در پاسخ به اینکه سقوط تاورکرین‌ ها یا گودبرداری‌ های ناایمن تا چه حد در گزارشات حوادث استان البرز قابل مشاهده است، گفت: خوشبختانه در استان البرز کمتر شاهد این موارد بوده ‌ایم و طی دو سال اخیر، دو مورد از این حوادث رخ داده که اگرچه حادثه چندان حادی نبود؛ اما متاسفانه منجر به کشته شدن یک یا دو نفر شد.

باقرنیا ادامه داد: برای جلوگیری از اثرات مخرب بعدی این حادثه، ما به طور سریع وارد عمل شدیم و توانستیم جلوی حوادث بعدی را بگیریم و درواقع کمترین تلفات را داشتیم.

منبع: صما

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۸ دی ۹۵
1057 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0