ایجاد تفکر کارآفرینی :

تنها راه رفع معضل بیکاری مهندسان نظام مهندسی مازندران ایجاد تفکر کارآفرینی است.

ایجاد تفکر کارآفرینی؛ تنها راه رفع معضل بیکاری مهندسان
در سازمان نظام مهندسی استان مازندران

کد خبر: 960507020 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۸ آبان ۹۵ - ۱۰:۴۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،  ایجاد تفکر کارآفرینی تنها راه رفع معضل بیکاری مهندسان کامبیز رزقی درباره اهمیت و جایگاه نظام مهندسی در صنعت ساختمان، اظهار کرد: با وجود اینکه سازمان نظام مهندسی کشور به‌عنوان یکی از قوی‌ترین و موفق‌ترین سازمان مردم‌نهاد در کشور فعالیت گسترده‌ای دارد، مسئولیت اصلی این بخش عظیم را به‌عهده گیرد و توانسته سهم زیادی از نظارت‌ها در بخش ساخت و ساز کشور را مدیریت کند،

اما به دلیل رشد روزافزون جمعیت جوان و فارغ‌التحصیلان حوزه مهندسی با مخاطراتی در اشتغال آن ‌ها مواجه است. اگرچه این نیروهای مستعد، متخصص و جوان می‌توانستند به‌عنوان فرصت‌هایی برای جامعه تلقی گردند و از توان و ظرفیت آن‌ها استفاده شود.

وی، افزود: متاسفانه پافشاری بر مدل‌های قدیمی برای ایجاد اشتغال‌، بحران امروز این صنعت را دامن زده است که تنها راه برون‌رفت از این معضل ایجاد تفکر کارآفرینی در میان اعضای آن می‌باشد.

ایجاد تفکر کارآفرینی تنها راه رفع معضل بیکاری مهندسان

سازمان نظام مهندسی استان مازندران

عضو هیات مدیره شهرساز نظام مهندسی ساختمان مازندران تصریح کرد: یکی از بخش‌ها و حوزه‌های مهمی که در فرایند ساخت‌وساز تا حد زیادی مغفول مانده است -در حالی که بایستی همگام و در برخی موارد مقدم بر سایر موارد می‌بود-  ضوابط شهرسازی است که این مساله نیازمند تعامل بیشتر نظام مهندسی با سایر سازمان‌های تاثیرگذار برای کنترل و نظارت بیشتر این حوزه است.

شهرهای امروزی، بی‌هویت‌اند

رزقی، یکی از معضلات مهم بخش شهرسازی کشور را که منجر به بروز ناهماهنگی در این بخش گردیده است، عدم وجود وحدت رویه در میان ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط دانست و گفت: مساله دیگر عدم بکارگیری متخصصان شهرسازی در مقوله‌های شهری است که می‌توان با ایجاد شرایط لازم برای جذب هرچه بیشتر حوزه شهرسازی در نهادهای متولی این امر به بهبود کیفیت شهرها کمک کرد.

وی، تقویت جایگاه شهرسازان در سازمان نظام مهندسی ساختمان، تقویت نقش آنان در کنترل و نظارت ساخت وسازهای شهری، اجرایی شدن صلاحیت‌های مهندسان شهرساز در حوزه تهیه طرح تفکیک، انطباق زمین، انطباق کاربری و ساختمان، و طراحی و نظارت ساختمان را برای بهبود اوضاع ضروری دانست و افزود: نظام مهندسی به‌عنوان یک نهاد حرفه‌ای که باید علاوه بر نقش موثر خود در توسعه کشور و توجه به منافع عمومی، مطالبات حقوق شهروندی، مشارکت اجتماعی، محلی کردن امور، و تمرکز زدایی در راستای پیشبرد حقوق مردم به‌ویژه توجه نماید.

عضو هیات مدیره نظام مهندسی مازندران، با اظهار اینکه شهرنشینی شکلی از زندگی اجتماعی است و تاثیرات مهمی از زندگی در شهرها بر زندگی اجتماعی ساکنان آن می‌گذارد، تصریح کرد: شهر یک هویت است یک شخصیت است و مانند یک موجود زنده می‌تواند رشد کند و از ساکنان خود تاثیر بگیرد و تاثیر بگذارد. متاسفانه شهرهای امروزی در پی رشد رشد شهرنشینی، صنعتی‌شدن و به‌خصوص با ظهور پدیده جهانی شدن هویت خود را از دست داده‌اند.

ایجاد تفکر کارآفرینی تنها راه رفع معضل بیکاری مهندسان:

رزقی، با بیان اینکه رنگ باختن هویت و فرهنگ‌ شهری منجر به یکسانی و یکنواختی شهرها گردیده است، گفت: شهرها برای ساکنان و بازدیدکنندگان جذابیت خاص و منحصربفردی را ارائه نمی‌دهند، درحالی‌که با کنکاش در سنت‌های بومی هر منطقه می‌توان به تجارب مفید و موثری دست یافت.

وی، تصریح کرد: بافت‌های شهری متشکل از احجام پراکنده و تهی از ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی شد که نشان از بحران مدیریت شهری و معماری است و منجر به بروز و ظهور افسردگی در میان ساکنان گردیده است. در کنار این مساله، بی‌توجهی به تنوع رنگ و تبدیل شهرها به شهرهای بی‌روح و خاکستری، چیدمان فضایی نامطلوب، نماهای آشفته و نامتجانس، بی‌توجهی به فرایند مکان‌سازی و مسائل مختلف دیگر، شهرهای امروز را روز‌به‌روز پرمساله‌تر و ساکنانش را غمگین‌تر از قبل ساخت. این نابسامانی‌ها از ورودی شهر به‌عنوان اولین فضای شهری تا سایر فضاها در شهر دیده می‌شود و متاسفانه معماری شهرها هیچ تصویر ذهنی مثبتی برای ساکنان و بازدیدکنندگان خود تداعی نمی‌کند.

ایجاد تفکر کارآفرینی تنها راه رفع معضل بیکاری مهندسان:

عضو هیات مدیره شهرساز نظام مهندسی ساختمان مازندران، با بیان اینکه احجام مکعب شکل تک عملکردی، بدون دید و منظر مطلوب روز به روز منجر به آشفتگی و اغتشاش بصری در شهرها می‌گردد، افزود: یکی از مقولات پراهمیت در شهرهای امروز عدم تعلق اجتماعی شهروندان به شهرهاست که متاسفانه شهروندان را نسبت به محیط زندگی‌شان بی‌توجه نموده و روز به روز احساس تعلق‌شان به شهرهای محل سکونت‌شان کمرنگ و گمرنگ‌تر می‌شود که این مساله خود منجر به ظهور و بروز مشکلات عدیده‌ای در شهرها می‌گردد.

رزقی، ادامه داد: متاسفانه ساختار مدیریت شهری به‌گونه‌ای پیش می‌رود که به‌دنبال شهرسازی با مشارکت مردم نمی‌باشد در حالی که درگیر کردن مردم و مشارکت آن‌ها در فرایند مدیریت شهری می‌تواند در تامین منابع اقتصادی، کاهش هزینه‌ خدمات، افزایش انسجام اجتماعی، کاهش آسیب‌ها و تنش‌های زندگی، افزایش امنیت بسیار موثر می‌باشد.

امید شهرداری‌ها به تخلفات ساخت‌وساز است

وی، مساله ورودی شهرها را یکی از مشکلات مهم اکثر شهرها دانست و گفت: این موضوع به‌خصوص برای تازه‌واردان و مسافران، تاثیر منفی از کل شهرها ایجاد می‌کند. مسیری پر از آلودگی‌ها و کاربری‌های مزاحم که هیچ نمودی از خوش‌آمدگویی برای افراد را ایجاد نمی‌کند. ساخت‌وسازهای یکسان و فاقد تشخیص، ورودی همه شهرها (اعم از کویری، کوهستانی، ساحلی) را یکسان نموده است و ورودی شهرهای ساحلی مازندران که می‌تواند از فرصت طبیعی نزدیکی آب بودن بهره ببرند، پر شده از ساخت‌وساز‌های بی‌رویه‌ای که چشم‌انداز مناطق طبیعی سواحل را نابود کرده است.

عضو هیات مدیره نظام مهندسی مازندران، بی‌توجهی به منابع درآمدی شهرداری‌ها را یکی دیگر از معضلات در ارتباط با شهر و مدیریت شهری عنوان کرد و افزود: عدم جایگزینی منابع پایدار درآمدی و نبود مدیریت مالی مناسب منجر به تامین بخش قابل توجهی از درآمدها از منابع ناپایداری است و در حقیقت امید شهرداری‌ها به تخلفات ساخت‌وساز است که بخش زیادی از پیش‌بینی بودجه خود را در این بخش می‌بینند.

ایجاد تفکر کارآفرینی تنها راه رفع معضل بیکاری مهندسان

رزقی، تصریح کرد: این مساله منجر به بروز معضلات فراوان در شهرها شده است و این مساله در حالی است که می‌توان از ظرفیت‌های موجود شهرها در راستای ایجاد و تقویت مقوله توریسم و شناسایی مناطق بکر و طبیعی و فرهنگی، احیا و مرمت سایت‌های تاریخی به‌عنوان یک راه درامد شهرها نگریست و اعتمادسازی میان مردم در حوزه مدیریت شهری که خود منجر به تعهد درازمدت مردم به پرداخت عوارض و مالیات شهری می‌گردد این مسائل می‌تواند به‌عنوان بخشی از منابع درآمدی شهردرای به‌عنوان منابع درامدی پایدار تبدیل شود.

منبع: آمارد خبر

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

ایجاد تفکر کارآفرینی تنها راه رفع معضل بیکاری مهندسان بیشتر ببینید

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۸ آبان ۹۵
1392 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0