نخستین پیش جلسه ستاد اجرایی مبحث بیست و دوم در سازمان نظام مهندسی ساختمان نخستین پیش جلسه ستاد اجرایی مبحث بیست و دوم در سازمان نظام مهندسی ساختمان

نخستین پیش جلسه ستاد اجرایی مبحث بیست و دوم در سازمان نظام مهندسی ساختمان

نخستین پیش جلسه ستاد اجرایی مبحث بیست و دوم در سازمان نظام مهندسی ساختمان ، برگزار شد و اعضا به بیان دیدگاه ها و پیشنهادات خود در این مورد پرداختند

کد خبر: 990612005 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۲ شهریور ۹۹ - ۵:۰۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، نخستین پیش جلسه ستاد اجرایی مبحث بیست و دوم در سازمان نظام مهندسی ساختمان ، برگزار شد و اعضا به بیان دیدگاه ها و پیشنهادات خود در این مورد پرداختند

نخستین پیش جلسه ستاد اجرایی مبحث بیست و دوم در سازمان نظام مهندسی ساختمان

نخستین پیش جلسه ستاد اجرایی مبحث بیست و دوم در سازمان نظام مهندسی ساختمان
نخستین پیش جلسه ستاد اجرایی مبحث بیست و دوم در سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار گردید.
نخستین پیش جلسه ستاد اجرایی مبحث بیست و دوم در سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برگزار گردید و اعضا به بیان دیدگاه ها و پیشنهادات خود در این مورد پرداختند.
در این نشست، تقی زاده رئیس ستاد ضمن معرفی اعضای ستاد اجرایی مبحث بیست و دوم، به بیان اهداف تشکیل این ستاد و پیش جلسه آن پرداخت و افزود: برای اجرای مبحث بیست و دوم،  یکی از موضوعات مهم، انجام مطالعات تطبیقی سایر کشورهای جهان در مورد پیاده سازی امر مهم نگه‌داری در ساختمانها و استفاده از تجارب سایر کشورها است.
تقی زاده ادامه داد: مبحث بیست و دوم را باید با همکاری کلیه دستگاه‌های مربوطه و همه استان‌ها اجرایی کرد.
در ادامه مومنی مقدم از تعیین یازده اولویت مهم در سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در سال نود و نه، سخن گفت و افزود: اجرایی کردن مبحث بیست و دوم یکی از این اهداف است و می‌توان با استفاده از پتانسیلها و ظرفیت‌ها این مهم را محقق کرد.
در همین حال، بهرویان رییس انجمن مدیریت نگه‌داری ساختمان و هم‌چنین عضو اسبق کمیته مقررات ملّی ساختمان خواستار حذف واژه تعمیر از مقوله نگه‌داری در ساختمان شد و بیان کرد: باید مفهوم “مدیریت نگه‌داری” بجای “نگه‌داری و تعمیرات” بکار گرفته شده شود.
بهرویان ادامه داد: در دنیا با برنامه ریزی بر روی مدیریت نگه داری، شاهد افزایش ایمنی، بهره وری و ایجاد صرفه جوئی بوده ایم، این در حالی است که در ایران بودجه ها برای تعمیرات اختصاص داده میشود نه مدیریت نگه‌داری!
وی تصریح کرد: در کشور آلمان صرفا هفده تا هجده درصد صرف مقاوم سازی زیرساخت میشود اما در ایران هفتاد تا ۸۰ هشتاد صرف تعمیرات در حوزه های زیرساخت کشور میشود.
رییس انجمن مدیریت نگهداری ساختمان، با انتقاد از عدم اجرای مبحث بیست و دوم، گفت: با اجرای درست مبحث بیست و دوم، میتوان برای سیصد و پنجاه هزار مهندس اشتغال‌زایی کرد، ضمن این که یکی از روشهای مهم این امر فرهنگ سازی و آموزش است.
در ادامه نشست، خطیبی عضو هیئت مدیره نظام مهندسی تهران بیان کرد: حلقه گمشده مبحث بیست و دوم بازنگری و ویرایش نیست بلکه برنامه ریزی و اهتمام به اجرای آن است.
خطیبی با عنوان این که اقدامات خوبی در مدیریت قبلی معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی انجام شده که با تکمیل آن تضمینی بر اجرای این مبحث خواهیم داشت، عنوان کرد: یکی از راه کارهای مهم در اجرایی کردن این مبحث، همکاری دستگاه‌ها برای ایجاد مانع برای ذینفعانی است که نگه‌داری ساختمان را به هر علتی دنبال نمیکنند.
عضو هیئت مدیره نظام مهندسی تهران عنوان داشت: بعنوان مثال استفاده از پتانسیل قوه قضاییه در مرحله نقل و انتقال ملک از طریق مشاوران املاک است بگونه ای که تا زمانیکه “گواهی سلامت” ضمیمه اسناد ساختمان نباشد، دفاتر ثبت وارد عمل نشوند.
به گفته خطیبی، در بحث شناسنامه فنی و ملکی ساختمان میتوان موضوع مدیریت نگه‌داری را در سامانه یک‌پارچه کشوری پیاده سازی کرد.
وی در ادامه به نمونه موفق طرح جهادی اجرا شده در گذشته در شهر تهران با همکاری دادستانی و شهرداری تهران اشاره و بیان کرد: در این طرح سی  پاساژ شناسایی و پلمب  شدند اما مالکان نسبت به رفع مسائل ساختمان اقدام نکردند و اجازه بازگشایی داده نشد اما این موضوع هم مقطعی بود و ادامه نیافت.
عضو هیئت مدیره نظام مهندسی تهران، در ادامه دعوت از طرف مسوولان آتش نشانی و سازمان ملی استاندارد برای شرکت در نشست های ستاد اجرایی مبحث بیست و دوم را برای همکاری بیشتر پیشنهاد و عنوان کرد: در شهر تهران سعی شد از تمامی گروههای تخصصی برای پیشنهاد تعرفه اجرای مبحث بیست و دوم نظرخواهی گردد که می توان این امر را به کل کشور تعمیم داد.
در همین حال، اصغری نماینده نظام مهندسی استان تهران و مسئول کمیسیون مبحث بیست و دوم، تصریح کرد: خلأ بزرگی در اجرای مبحث بیست و دوم وجود دارد، ضمن این که نام‌گذاری این ستاد تحت عنوان ستاد اجرایی اقدام شایسته ای بود.
هم‌چنین در ادامه خانم رادمهر عضو هیئت مدیره نظام مهندسی تهران، گفت: دستورالعملهای پیشنهادی مبحث بیست و دوم در حوزه معماری تهیه و هم‌چنین بازرس و کنترل کننده بازتعریف شده است.
در خاتمه نشست، پس از موافقت تمامی اعضا بر شکل گیری این ستاد برای ورود به فاز اجرایی،  تقی زاده تأکید کرد که اجرای مبحث بیست و دوم باید در یک پکیج کامل دیده شود و پیشنهادات در این مورد را ارایه کرد. هم‌چنین در ادامه گفت: مقرر شد نشست ستاد اجرایی مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان نوزدهم شهریور با حضور کلیه اعضا ستاد برگزار گردد.
اصغری متذکر شد که نشست های ستادی *برگزاری اولین جلسه هسته مرکزی ستاد اجرایی مبحث بیست و دوم در نظام مهندس*
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ شهریور ۹۹
800 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0