شناسایی نوع زمین نوع زمین

شناسایی نوع زمین

شناسایی نوع زمین و شناسایی ویژگی ها و قابلیت های زمینی که قرار است بر روی آن ساخت و ساز انجام شود، یکی از مهم ترین مواردی است که باید در نظر گرفته شود و به دقت مورد توجه قرار گیرد. قبل از بحث در مورد مسائل دیگر، بحث مختصری درباره نوع زمین داریم .

کد خبر: 980221012 تاریخ انتشار: شنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۸ - ۱۲:۴۷ ب.ظ

شناسایی نوع زمین و شناسایی ویژگی ها و قابلیت های زمینی که قرار است بر روی آن ساخت و ساز انجام شود، یکی از مهم ترین مواردی است که باید در نظر گرفته شود و به دقت مورد توجه قرار گیرد. قبل از بحث در مورد مسائل دیگر، بحث مختصری درباره نوع زمین داریم .

شناسایی نوع زمین

شناسایی نوع زمین

شناسایی  نوع زمین

زمینی که ما می خواهیم در آن ساختمان بسازیم، باید از قبل شناسایی و به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد و از ویژگی ها، توانایی ها و ضعف های آن مطلع شویم. مسائل مربوط به شناسایی زمین حتی قبل از طراحی طرح باید در نظر گرفته شود. مسئول طراحی باید از وضعیت توپوگرافی و اثرات طبیعی و مصنوعی روی زمین و وضعیت محلی آن در شرایط آب و هوایی مختلف و وضعیت اقتصادی-فرهنگی منطقه و نوع ساختمان های مجاور آنها آگاهی داشته باشد.

 

دانستن نوع خاک و زمینی که قرار است بر روی آن ساخت و ساز انجام شود، یکی از عوامل اصلی طراحی و محاسبه است. پس انداز و صرفه جویی نسبت به کل هزینه های پروژه درعدم شناسایی وضعیت زمین و ویژگی های آن، ممکن است منجر به تخریب شود. در واقع هیچ راهی برای اجرای پروژه وجود ندارد و این باعث خسارت زیادی شود.مقدار هزینه ای که برای شناسایی زمین مورد نیاز است، بستگی به نوع پروژه و سازه دارد، و همچنین مقدار اطلاعات قبلی موجود در منطقه و سایت اصلی مهم است.

هدف اصلی شناسایی نوع زمین

هدف اصلی شناسایی نوع زمین، بدست آوردن اطلاعات لازم در موارد زیر است:

  • تعیین سطح آب های زیرزمینی و تعیین مناطقی که ممکن است برای پی کنی مشکل ساز باشند.
  • مقاومت در برابر خاك
  • انتخاب عمق پی و مقایسه انواع پی که ممکن است در نظر گرفته شود و ساخته شود و انتخاب مناسب ترین آن.
  • پارامترها و مواد خاک را تعیین کنید تا قابلیت های زمین و روش های مناسب شناسایی شود.
  • پیش بینی نشت
  • مسائل و مشکلات مربوط به ساختمان ها و سازه های مجاور در طول حفاری، طراحی و اجرای سازه های جدید.
  • روش معمولی شناسایی زمین برای ایجاد حفره در زمین برای برداشت و انتخاب نمونه برای مشاهده مستقیم و در صورت لزوم آزمایش های آزمایشگاهی بر روی آنها.
شناسایی نوع زمین

شناسایی نوع زمین

شناسایی اولیه زمین

این مرحله معمولا از طریق حفاری چاه ها در نقاط مختلف زمین برای مشاهده مستقیم جنس و ضخامت لایه های زمین در عمق محدود انجام می شود.برای پروژه های کوچک، این مرحله شناسایی ممکن است برای تعیین وضعیت زمین و ویژگی ها کافی باشد، و در چنین مواردی شناسایی زمین در مرحله نهایی قرار دارد.

همانطور که قشر مقاوم معمولا در عمق یک تا دو متر سطح زمین قرار دارد. در مواردی که زمین شل و سست باشد، ممکن است لازم باشد که دیواره های گمانه ها را با کمک لوله های بتنی نگه داریم. اگر زمین آبدار است، باید آب آن را با استفاده از پمپ یا تلمبه بیرون کرد. اگر نفوذ آب نسبتا بالا است، لوله های فولادی خاصی می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. در این زمان لوله های فولادی به داخل زمین رفته و خاک درون آنها را بررسی می کنند.

آزمون نظام مهندسی عمران نظارت

نظام مهندسی عمران تهران

گاهی اوقات در ساختمان های کوچک، محل گمانه ها در محل پی ها انتخاب می شوند تا از هزینه های اضافی ناشی از گمانه زنی جلوگیری شود. این به خاطر این واقعیت است که عمق گمانه ها اغلب بیشتر از عمق پی ها است، که در زمان پی سازی، حجم اضافه گمانه با مواد بتنی پر می گردد. این کار علاوه بر خنثی سازی پس انداز های قبلی، منجر به عدم یکنواختی نشست ساختمان می گردد. به همین دلیل توصیه می شود که محل گمانه ها از پی حذف شود.

شناسایی نوع زمین

شناسایی جزئیات

برای پروژه های بزرگ و ساختمان های مهم و یا زمانی که زمین مورد نظر کیفیت پایین دارد و کاملا نامعلوم است، لازم است کهآن را با دقت بیشتری شناسایی کرده و جزئیات آن را مورد بررسی و آزمایش قرار دهیم. در این موارد، نمونه های خاک برای آزمایش و تعیین خواص مانند مقاومت برشی، نفوذ پذیری و غیره انتخاب شده و به آزمایشگاه ارسال می شوند.نمونه برداری در چنین مواردی به طور خاص توسط دستگاه های خاص انجام می شود. این ماشین آلات، که اغلب بدون ته هستند، با چرخش یا فشرده سازی به خاک وارد می شوند، نمونه های خاک را در ستون های باریک جذب می کنند. نمونه ها معمولا در لوله های استوانه ای شفاف هستند. در این مورد، ضخامت لایه های سطح زمین قابل مشاهده است.نمونه های خاك بر اساس درجه پاشیدگیدر دسته هایدست خورده و دست نخورده قرار می گیرند.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۱ اردیبهشت ۹۸
975 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0