فضای انبار در نظام مهندسی از دید مقررات ملی ساختمان

فضای انبار در نظام مهندسی

انباری فضایی است که به منظور انبار کردن کالاها و محصولات غیر خطرناک مورد استفاده قرار می گیرند وجزو فضای اشتغال محسوب نمی شوند، جزو تصرف انباری قرار می گیرد.

کد خبر: 980207014 تاریخ انتشار: شنبه ۷ اردیبهشت ۹۸ - ۷:۲۱ ب.ظ

انباری فضایی است که به منظور انبار کردن کالاها و محصولات غیر خطرناک مورد استفاده قرار می گیرند وجزو فضای اشتغال محسوب نمی شوند، جزو تصرف انباری قرار می گیرد.

فضای انبار در نظام مهندسی

فضای انبار در نظام مهندسی

فضای انبار در  نظام مهندسی

 

انباری فضایی است که به منظور انبار کردن کالاها و محصولات غیر خطرناک مورد استفاده قرار می گیرند وجزو فضای اشتغال محسوب نمی شوند، جزو تصرف انباری قرار می گیرد که به دو دسته (ن-۱) و (ن-۲) تقسیم می شوند: گروه ن-۱: تصرف های انباری میان خطر، ساختمان هایی با تصرف انباری که جزو تصرف (ن-۲) نباشند، مثل کاغذ، کیف، شمع، غلات. گروه ن-۲ : تصرف های انباری های کم خطر، ساختمان هایی با تصرف انبار برای نگهداری مواد غیر قابل سوختن، مانند کیسه های سیمان، گچ، میوه وسبزیجات در بسته بندی های غیر پلاستیکی، غذای منجمد، اجاق، آینه. که در زیر حداقل ارتفاع در فضاهای انباری که افراد چه برای زمان کوتاه در این فضا قرار گیرد و یا چه برای زمان طولانی تر و همچنین الزامات تهویه و نورگیری این چنین فضاها را مورد بررسی قرار می دهد.

نظام مهندسی معماری تبریز

آزمون نظام مهندسی معماری اجرا

فضای انبار: شامل همه فضاهایی که به منظور انبار کردن کالاها و محصولات غیرخطرناک مورد استفاده قرار می گیرند و محل اشتغال محسوب نمی شوند.

تصرف های انباری(ن): هربنا یا بخشی از بنا که برای انبارکردن استفاده شود، به شرطی که جزو تصرف های مخاطره آمیز نباشد، جزو تصرف انباری قرار می گیرد. تصرف های انباری به دو دسته (ن-۱) و (ن-۲) تقسیم می شوند.

گروه ن-۱: تصرف های انباری میان خطر

ساختمان هایی با تصرف انباری که جزو تصرف (ن-۲) نباشند، جزو این دسته قرار میگیرند، از جمله انبارهای کالا و محصولات زیر:

کاغذ، کتاب، کیف و البسه، بامبو و خیزران، الوار، چرم، خز، کفش، پوتین، چکمه، مقوا و جعبه مقوایی، پشم، کاموا، طناب، مبلمان، چسب، کفپوش های لینولئوم، غلات، ابریشم، صابون، شکر، تایر، تنباکو، دخانیات، روکش و پرکننده مبلمان و شمع.

گروه ن-۲: تصرف های انباری کم خطر

ساختمان هایی با تصرف انبار برای نگهداری مواد غیر قابل سوختن، که می توانند بر روی پالت های چوبی قرار گرفته یا در داخل کارتن ها یا لفافه های کاغذی بسته بندی شده باشند. این محصولات می توانند دارای مقادیر اندکی تزیینات پلاستیکی ( مثلا به عنوان دسته، گیره یا پوشش نازک) نیز باشند. از جمله انبارهای کالای زیر:

کیسه های سیمان، گچ، آهک، لبنیات در بسته بندی های مقوایی بدون واکس، باتری های خشک، سیم پیچ های الکتریکی، موتورهای برقی، قوطی های خالی، محصولات غذایی، اغذیه در بسته بندی های غیر قابل سوختن، میوه و سبزیجات در بسته بندی های غیر پلاستیکی، غذای منجمد، شیشه، ظروف شیشه ای خالی یا دارای مایعات غیر قابل سوختن، تخته گچی، رنگدانه های خنثی، کابینت فلزی، میز فلزی با روکش و تزیینات پلاستیک، قطعات فلزی، آینه، پارکینگ اتومبیل، چینی، عاج، اجاق، ظرفشویی و خشک کن.

فضای انبار در نظام مهندسی

حداقل ارتفاع در فضاهای انباری که افراد برای مدت طولانی در آنها حضور پیدا نمی کنند، ۲٫۱۰متر است.

در صورتی که تدابیری برای تهویه ی فضای انباری که برای مدت طولانی در آنها حضور پیدا نمی کنند، پیش  بینی نشده باشد، برروی سطح در، باید شیارهایی جهت ورود و خروج هوا تعبیه گردد.

در صورت حضور بلند مدت افراد در انباری های تخصصی یاحرفه ای و یا استفاده از آن به عنوان فضای اقامت یا اشتغال افراد، باید مقررات مربوط به همان نوع فضاها در خصوص اندازه ها، ارتفاع، تهویه و نورگیری الزامی و … رعایت گردد.

رعایت مبحث سوم مقررات ملی ساختمان در خصوص حفاظت انبارها در برابر آتش الزامی است.

درصورتی که انبار برای نگهداری کالاها و تجهیزات ساختمانی در حین اجرا استفاده شود، رعایت مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان الزامی است.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ اردیبهشت ۹۸
7306 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0