اطلاعات کاربردی نظام مهندسی معماری

فضای بهداشتی الزامات کلی فضاهای بهداشتی کد خبر 980225015

فضای بهداشتی

فضای بهداشتی فضایی است دارای تهویه و روشنایی که به امکانات و لوازمی تجهیز شده، و به منظور تامین بهداشت ساکنان و استفاده کنندگان ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. این فضا ها شامل مستراح، دستشویی، حمام و فضای شستشوی نظافت می شوند. و از نظر نوع استفاده بر سه دسته اند. فضا های بهداشتی خصوصی، فضا های بهداشتی عمومی، فضا های بهداشتی خاص. در این مقاله الزامات کلی فضا های بهداشتی مورد استفاده در فضا های اقامتی، عمومی از لحاظ  کف سازی و پوشش دیوار، نورگیری و تهویه، اندازه های فضا های بهداشتی، ارتفاع، سطوح زیربنا، ابعاد و ارتفاع داخلی، سطح بازشوی الزامی که حداقل 0.18مترمربع می باشد، نوع، حریم ها و شرایط نصب کلید و پریز، راستا و جهت این گونه از فضا ها را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد.

۲۵ اردیبهشت ۹۸ 1869 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
ارتفاع ساختمان مبنای محاسبه کد خبر 980225014

ارتفاع ساختمان

مبنای محاسبه ارتفاع ساختمان، فاصله قائم تراز متوسط کف معبر مجاور تا متوسط ارتفاع  بام شیب دار و یا بالاترین نقطه جان پناه الزامی در بام های مسطح است. و در ساختمان های موجود در بافت تاریخی محدودیت وجود دارد. حداکثر ارتفاع در گروه های ساختمانی دارای زیرزمین با پنجره و بدون آن متفاوت است و در این مقاله سعی شده است تا حداقل ارتفاع در قسمت های مختلف یک ساختمان را مورد بررسی قرار دهد از جمله این فضاها: ارتفاع  در فضای ورودی، ارتفاع راهروها، حداقل ارتفاع غیر سرگیر پله ها و پاگرد های آن ها، حداقل ارتفاع فضای اقامت، حداقل ارتفاع آزاد زیر چارچوب درها، تیر ها، لوله ها، ارتفاع حداقل فضا های بهداشتی در واحد های مسکونی، ارتفاع مجاز توقف گاه های کوچک، متوسط و بزرگ و همچنین توقف گاه های عمومی و خصوصی را بررسی کند.

۲۵ اردیبهشت ۹۸ 4176 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
هندسه ساختمان مدل های همبستگی و تقارن کد خبر 980223012

هندسه ساختمان

هندسه ساختمان، محدوده ای از پژوهش هاست که ترکیبی از هندسه و معماری کاربردی است که به طراحی، تجزیه و تحلیل و فرایندهای تولید نگاهی می اندازد.این در هسته طراحی معماری قرار دارد و به شدت به چالش های معاصر عمل می کند و به اصطلاح معماری عصر دیجیتال گفته می شود.برخی می گویند معماری با هندسه آغاز می شود. از همان ابتدا، سازندگان با تقلید از اشکال طبیعی، دایره استون هنج در بریتانیا، تکیه کردند و سپس اصول ریاضی را برای استاندارد سازی و تکثیر اشکال اعمال کردند. اقلیدس ریاضیدان یونانی نخستین فردی است که تمام قوانین مربوط به هندسه را نوشت و بعدها معمار روم باستان، مارکوس ویتروویوس، تعدادی از قوانین مربوط به معماری خود را در کتاب معروف De Architecturaبیان نمود. ما می توانیم Vitruvius را برای تمام هندسه در محیط ساخته شده امروز مورد تحسین قرار دهیم.

۲۳ اردیبهشت ۹۸ 2442 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
 ضوابط خاص اجزای معماری اجزای معماری کد خبر 980222011

 ضوابط خاص اجزای معماری

ضوابط خاص اجزای معماری ،حداقل معیارها و ضوابطی است که مهندسینمعمار باید بدانند و برای مهندسین تاسیسات نیز مفید است.برای انجام یک پروژه معماری، قبل از شروع هر مرحله طراحی معماری، باید اقدامات لازم را انجام دهید، باید گام های بعدی را در بهترین حالت بدون هیچ گونه نقص داشته باشید.

۲۲ اردیبهشت ۹۸ 1034 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
BIM چیست مدل‌سازی اطلاعاتی ساختمان کد خبر 980210007

BIM چیست

BIM (با تلفظ صحیح بیم)، مخفف عبارت Building Information Modelling، به معنای مدل‌سازی اطلاعاتی ساختمان و معرف یک فرایند مبتنی بر مدل سه بعدی هوشمند است که امروزه به صورت گسترده‌ای توسط فعالین صنعت ساخت‌وساز به ویژه در بخش‌های (architecture, engineering, construction) AEC مورد استفاده است. این روش در مراحل برنامه‌ریزی، طراحی، ساخت‌وساز و مدیریت ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها، ابزار و دیدگاه‌های موثری در اختیار کاربر می‌گذارد.

۱۰ اردیبهشت ۹۸ 4342 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
فضای اشتغال از دید مقررات ملی ساختمان کد خبر 980207015

فضای اشتغال

فضای اشتغال فضایی محصور برای کسب و کار و استقرار شاغلان به تعداد کمتر از بیست نفر می باشد، که به وسیله عنصرهای ساختمانی از سایر فضاها جدا شده، که دارای نور و تهویه ی طبیعی یا مصنوعی و حفاظت های لازم در برابرعوامل طبیعی می باشد، که در مقاله زیر الزامات مربوط به فضاهای اشتغال از جمله حداقل اندازه های سطح کف و ابعاد این فضاها،دسترسی به فضای اشتغال از فضای اشتغال یا اقامت دیگر، حداقل سطوح شیشه که باید یک هشتم سطح کف باشد و همچنین تامین نور و تهویه ی الزامی این فضاها و اندازه ی ارتفاع آزاد از کف تا سقف صاف و شیب دار، حداقل ارتفاع آزاد زیر سایر عناصر ساختمانی، نورگیری و تهویه فضاهای اشتغال از حیاط های خلوت یا پاسیوها و الزامات فضاهای اشتغال واقع در زیرزمین را مورد بررسی قرار می دهد.

۷ اردیبهشت ۹۸ 8498 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
فضای انبار در نظام مهندسی از دید مقررات ملی ساختمان کد خبر 980207014

فضای انبار در نظام مهندسی

انباری فضایی است که به منظور انبار کردن کالاها و محصولات غیر خطرناک مورد استفاده قرار می گیرند وجزو فضای اشتغال محسوب نمی شوند، جزو تصرف انباری قرار می گیرد.

۷ اردیبهشت ۹۸ 7301 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
پیش آمدگی ساختمان طبقات یا بخشی از ساختمان کد خبر 980207013

پیش آمدگی ساختمان

پیش آمدگی طبقات یا بخشی از ساختمان از بر زمین (سطح های طره ساختمان) به حدی که در طرح های توسعه شهری تعیین می شود، که در مقاله زیر الزامات پیش آمدگی در معابر عمومی، پیش آمدگی های زیرزمین، پیش آمدگی ها در داخل محدوده مالکیت، پیش آمدگی ها در معبرهای با پهنای کمتر از12متر و بزرگراه ها و همچنین پیش آمدگی سایبان ها و باران گیر بام، ساباط ها و پل های هوایی، تابلوها و سایر عناصر الحاقی، درگاهی و لبه کف پنجره و همچنین درهای ساختمان مورد بررسی قرار می گیرد و در نهایت ممنوع بودن هر گونه پیش آمدگی زیرزمین و اجزای ساختمانی، لوله کشی و کانال کشی تاسیساتی و در نهایت پیش آمدگی هیچ قسمت از ساختمان به داخل حیاط های کوچک محصور (پاسیوها) و پیش آمدگی در حریم خطوط انتقال نیروی برق بررسی می شود.

۷ اردیبهشت ۹۸ 3021 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
گروه بندی ساختمان ها بر اساس اهمیت گزوه بندي ساختمان- بخش 2 کد خبر 980202004

گروه بندی ساختمان ها بر اساس اهمیت

. طبق قانون مهندسی، طبقه بندی ساختمان ها به چهار دسته بر اساس اهمیت آن ها تقسیم شده است و مهندسین و معماران شهری برای هر یک، سطوح نظارت و طراحی در نظر گرفته اند .تعيين معيارهای حداقل برای ساختمان در برابر تاثيرات مختلف برای حفظ ساختمان در برابر خسارت، به حداقل رساندن مرگ و مير و مقاومت در برابر آسیب و خسارت می باشد.

۲ اردیبهشت ۹۸ 2052 بازدید یک نظر ادامه مطلب
گروه بندی ساختمان ها بر حسب نظم کالبدی گروه بندی ساختمان ها- بخش 2 کد خبر 980202003

گروه بندی ساختمان ها بر حسب نظم کالبدی

در این مقاله قصد داریم پیرامون این موضوع بپردازیم. باید خاطر نشان کرد که به ساختمان هایی که از نظر ویژگی های کالبدی همچون توزیع جرم و سختی در پلان و ارتفاع و هم چنین اشکال هندسی، یکی از ویژگی های زیر را دارا باشند ساختمان نامنظم گفته می شود و اگر یکی از این ویژگی ها را نداشته باشند جز دسته ساختمان منظم به شمار می آیند.

۲ اردیبهشت ۹۸ 3555 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
پاسیو در نظام مهندسی پاسیو چیست کد خبر 980123009

پاسیو در نظام مهندسی

پاسیو فضایی باز که به وسیله ی جداره هایی محصور شده و به طور معمول اضلاع آن در تمام ارتفاع ساختمان امتداد یافته، و وظیفه ی تامین نور و تهویه رابرعهده دارد. پاسیوهایی که برای تامین نور و تهویه فضاهای اقامت یا اشتغال، باید دارای حداقل 12 مترمربع مساحت با حداقل 3 متر عرض باشند، محفظه آفتابگیر فضایی نیمه باز، که در صورت اخذ مجوز، در شرایط اقلیمی مناسب با سطوح شفاف پوشیده میشوند، یا از ابتدا به صورت بخشی از فضاهای اصلی ساختمان به منظور استفاده از انرژی ونور آفتاب و اجتناب از تبادل حرارت با خارج ازساختمان طراحی میشود.

۲۳ فروردین ۹۸ 14510 بازدید یک نظر ادامه مطلب
نمای ساختمان در نظام مهندسی بررسی نمای شیشه ای کد خبر 980123008

نمای ساختمان در نظام مهندسی

نمای ساختمان بخشی از جداره خارجی ساختمان که در معرض دید قرار دارد. نمای شیشه ای نمایی که دارای پوشش حداقل 60 درصد از شیشه باشد، و به دو دسته نمای شیشه ای پیوسته که دارای سطوحی از شیشه بطوریکه در تقسیم آن به 20 مترمربع و بیشتر، جداکننده ای با مصالح دیگردر بین نباشد.و نمای شیشه ای ناپیوسته سطوحی ازشیشه بطوریکه درتقسیم آن به 20 مترمربع و بیشتر جداکننده هائی با مصالح دیگر وجود داشته باشد، تقسیم میشود.

۲۳ فروردین ۹۸ 13668 بازدید بدون نظر ادامه مطلب
آشپزخانه در نظام مهندسی معماری معرفی آشپزخانه کد خبر 980114002

آشپزخانه در نظام مهندسی معماری

آشپزخانه فضایی است دارای نور و تهویه لازم که به امکانات و لوازمی تجهیز شده تا به منظور نگهداری مواد غذایی، پخت و پز و تهیه ی غذا مورد استفاده قرار می گیرد. از نظر نحوه قرار گیری و معماری بر سه نوع: آشپزخانه مستقل، آشپزخانه باز، آشپزخانه دیواری و از نظر نوع استفاده بر سه دسته ی: آشپزخانه ی خانگی، آشپزخانه تجاری یا عمومی، آشپزخانه صنعتی می باشد که الزامات سطح زیر بنا، ابعاد و ارتفاع داخلی در فضاهای آشپزخانه و نحوه دسترسی به فضاهای دیگر و همچنین نحوه ی نورگیری و تهویه در آشپزخانه های مستقل، باز و دیواری و مصالح به کار رفته در کف آشپزخانه و دیوارهای اطراف اجاق و ظرفشویی مورد بررسی قرار گرفته است و همچنین سطح بازشو تهویه در آشپزخانه های فضای اقامت که باید یک شانزدهم سطح کف آشپزخانه باشد.

۱۴ فروردین ۹۸ 15162 بازدید بدون نظر ادامه مطلب